31. srpna 2009
Dceřiná společnost Českých drah ČD Telematika vyvinula nový informační systém VlaSta. Systém s plným názvem Informační Systém VLAkotvorné STAnice slouží k podpoře procesů v železniční nákladní dopravě, především v seřaďovací, respektive vlakotvorné stanici. Významně zefektivňuje ze-jména náročný segment přepravy jednovozových zásilek. Současné potřeby dopravců v železniční nákladní dopravě jsou limitovány efektivností vlastního procesu přepravy zásilky. Segment jednovozových zásilek je pro dopravce nelukrativní kvůli náročnosti na synchronizaci mnoha procesů, které jsou nutné pro zdárné dopravení zásilky do místa určení. Věnují se mu tak téměř výhradně bývalí národní dopravci, kteří z historických důvodů mají potřebné zázemí a také existující procesy, kterými tuto potřebu dokáží uspokojit. Přesto jsou pod obrovským konkurenčním tlakem silniční dopravy nuceni optimalizovat tyto procesy ve stále kratších intervalech. Pokud mají takový konkurenční tlak vydržet a zachovat přitažlivost nabídky přepravy jednovozových zásilek, musí se zaměřit na optimalizaci procesů při shromažďování a tvorbě vlaků. Široké možnosti využití Informační systém VlaSta je v první řadě právě nástrojem pro zprůhlednění a řízení těchto procesů. Přestože se zabývá všemi přepravami (tedy i ucelenými vlaky), zaměřuje se na práci s jednovozovými zásilkami. Kromě toho však pokrývá i další části procesu přepravy – svoz a rozvoz zásilek z míst nakládky do míst vykládky. Proces přepravy jednovozových zásilek se skládá z několika samostatných procesů: l svozu zásilek z jednotlivých míst nakládky; l třídění zásilek a jejich shromažďování pro dálkový vlak; l jízdy dálkovým vlakem – jedním nebo více (v případě použití více dálkových vlaků nastává po odvěšení z jednoho dálkového vlaku buď opět třídění zásilek a jejich shromažďování pro následující dálkový vlak, nebo přechod skupiny vozů mezi dvěma vlaky); l po odvěšení z posledního dálkového vlaku jsou zásilky opět tříděny a shromažďují se pro rozvoz na jednotlivá místa vykládky. Informační systém VlaSta vytváří prostředí pro podporu plánování, řízení a monitorování všech těchto procesů kromě sledování vlastní jízdy vlaku a plánování náležitostí vlaku (hnací vozidlo a lokomotivní čety). Zároveň je díky použité architektuře schopen nahlížet na procesy z pohledu centrálního řízení a sledovat tak situaci po celé síti dopravních uzlů, které dopravce využívá. Současný stav nevyhovuje novým požadavkům Dosud na železnici potřebnou podporu poskytuje propojení několika relativně nezávislých systémů a aplikací. Jedná se především o letitý a dnešním požadavkům už nevyhovující Místní informační systém 2. generace (MIS 2). Ten slouží svému účelu už téměř dvě desetiletí, což se pochopitelně projevuje především v uživatelském prostředí a způsobu ukládání dat. Jde o lokální systém se silnými klienty, který sice postupem času zahrnoval i větší území (například MIS Poohří), ale pořád se nejednalo o centrální systém s jedním úložištěm. Toto úložiště z větší části nahrazoval o pár let mladší Centrální vozový systém (CEVIS spolu se svými rozhraními – PD CEVIS a WIC). Ten je od počátku centralizovaný s jedním úložištěm a i díky tomu byl technologicky upgradován, takže dnes využívá nejmodernější techniky programování a uživatelského rozhraní. Technologicky je však už také zastaralý a nevyhovuje požadavkům nákladního dopravce. Jeho nespornou výhodou je úzké propojení s dispečerským systémem ISOŘ, díky kterému jsou dispečeři informováni o složení vlaku a naopak stanice mají přehled o pohybu vlaků. Významná inovace Z uvedených skutečností vyplývá, že IS VlaSta není jen prostým nástupcem několika dožívajících aplikací. Jedná se především o výraznou technologickou změnu směřující především k výrazné redukci pořizovaných dat, odstranění redundancí v procesech dopravce a z toho plynoucí úspoře personální (nižší počet pracovníků potřebných pro zajištění přepravy zásilky) a nákladové (zkrácení doby přepravy zásilky, optimalizace způsobu přepravy zásilky podle situace na síti). V současné době už má VlaSta za sebou ověřování v různých typech stanic. Jeho postupné nasazování do provozu tak nabírá obrátky, přestože je limitováno finančními prostředky na upgrade výpočetní techniky ve stanicích, kde dosud sloužil MIS. Maximální zefektivnění vlakotvorby Díky centrální architektuře vytváří systém prostor pro realizaci celého procesu přepravy zásilky včetně sledování výkonových ukazatelů pro pozdější klíčování tržeb a nákladů. Umožňuje tak řízení procesu tvorby vlaků a přepravy jednotlivých vozových zásilek z jednoho místa a s postupnou implementací optimalizačních metod maximální zefektivnění těchto činností. Systém je vyvinut moderními metodami, využívá tenkého klienta v podobě internetového prohlížeče a zároveň je připraven pomocí webových služeb spolupracovat s jinými klienty (například přenosným terminálem pro sběr dat v kolejišti).
Základní funkcionality systému VlaSta v cílovém stavu l import kmenových dat a číselníků z externích zdrojů l vlastní příprava či úprava kmenových dat při operativních změnách l plánování a simulace vývoje provozní situace l sledování vývoje situace na síti a z ní vycházející korekce plánu l monitorování stavu stanice (přijíždějící vlaky, vlaky před rozpuštěním – tříděnky, zátěž na směrových kolejích stanice, připravované vlaky před odjezdem) l plán práce a jeho plnění obsluž-ného vlaku (seznam vozů k při-stavení na manipulační místo, seznam vozů k odsunu z manipulačního místa, vozy k přestavení, přesunu a podobně) l příprava třídicích dat pro posunovací čety v době před příjezdem vlaku do stanice l propojení třídicích dat na spádovištní zařízení stanice s možností částečné automatizace třídicích prací l sestava vlaku pomocí údajů o výskytu vlaku na koleji = výběr skupiny vozů včetně jejich pořadí l další činnosti stanice – předávka a převzetí vlaku jiného dopravce, přistavení a odsun z manipulačního místa, technické prohlídky vlaku a vozů l sledování výkonů pracovních čet
Ing. Martin Kopecký, ČD Telematika