4. listopadu 2004
Hlavním cílem odborného semináře INFO-SPED 2004, který v první polovině září v kyperském Protarasu pro zástupce vrcholového managementu spedičních firem a železničních podniků zorganizovala společnost JERID, bylo přiblížit pro železniční dopravce a spedici novinky železniční legislativy a poslední vývoj v oblasti informačních technologií. Účastníci semináře se mimo jiné mohli seznámit s některými důsledky, které přinese nová úmluva COTIF, s možnostmi využití prostředků z podpůrných programů Evropské unie či s novými softwarovými produkty společnosti JERID.
V úvodu semináře vystoupil
s přednáškou Vliv nové legislativy na vztahy mezi dopravci a jejich zákazníky ředitel Odúčtovny přepravních tržeb ČD Václav Korcan. Upozornil na skutečnost, že nová podoba úmluvy COTIF, která by měla vstoupit v platnost v příštím roce, bude mít pouze doporučující charakter. Závazná pravidla si budou dopravci se svými zákazníky dojednávat až při bilaterálních jednáních. Ze zrušení přepravní povinnosti vyplynou nové formy spolupráce, které umožní svobodně se rozhodnout o tom, zda a jak bude přeprava provedena. Nová úmluva COTIF přinese nové přepravní modely, podle nichž bude přepravu moci zajišťovat jediný dopravce, na sebe navazující dopravci nebo výkonní dopravci.
Jednatel společnosti JERID Julius Přenosil informoval o tom, jak by se v blízké době měla změnit cena přepravy zboží. Podstatně více ji budou ovlivňovat faktory jako kvalita, rychlost a včasnost. Cena se změní ve své podstatě, protože se bude prodávat doprava vozů mezi dopravcem a operátorem a přeprava včetně zajištění vozu mezi operátorem a odesilatelem, řekl Julius Přenosil. Tarify ve své současné podobě tak podle něj ztratí svůj význam a funkce speditéra se přiblíží roli dopravců. Železniční zasilatelé budou stále sloužit odesilatelům zboží. Pokud však odesilatelé nebudou mít vlastní vozy, budou jim je zasilatelé zajišťovat a stanou se tak v podstatě vozovými operátory. Více se zohlední kvalitativní ukazatele, takže záruka času přepravy bude moci navýšit její cenu. Větší význam bude mít i míra vytížení vlaku: bude-li ve vlaku více vozů, než bylo použito v kalkulaci, vznikne prostor pro operativní slevy.
Pozornost účastníků semináře si získalo i vystoupení generálního ředitele ČD, a. s., Petra Kousala, který se ve své přednášce věnoval hospodářským výsledkům Českých drah v letech 2000 až 2004. Informoval rovněž o již uskutečněných a plánovaných zásadních změnách organizační struktury Českých drah, které by měly přispět ke zlepšení služeb a styku se zákazníky. K připravovaným změnám patří především vytvoření dceřiných společností, které by se mělo uskutečnit v nejbližších letech.
Železniční mapa Evropy z dílny JERID
Po vystoupení generálního ředitele ČD následovala přednáška zaměřená na problematiku nákladní přepravy na Slovensku, kterou uvedl Peter Klinka, ředitel divize nákladní přepravy společnosti Železničná spoločnosť, a. s. Libor Belfín ze společnosti JERID představil databanku ERIC (Euro-pean Rail Information Centre) – modulární a průběžně aktualizovanou databanku informací určenou pro odborníky působící v oblasti evropské nákladní železniční přepravy. ERIC je založen na shromažďování, zpracování a poskytování statických přepravních informací. Tyto informace jsou po zpracování dostupné v několika jazykových verzích
(Č, A, N, PL) a v různých formách (desktop, internet, dll či pdf). ERIC Desktop je komplexní a nejrozšířenější forma systému ERIC s více než 200 moduly umožňujícími vypočítat cenu za přepravu, získat nejrůznější informace (seznamy zboží, domácí i mezinárodní seznamy stanic, domácí i mezinárodní kilometrovníky, seznamy traťových tříd či katalogy vozů) nebo pracovat s přepravními doklady a elektronicky je exportovat a importovat.
Libor Belfín dále účastníky konference seznámil se softwarovým nástrojem OPTIM, který je určen pro automatické hledání nejlevnějšího dovozného mezi dvěma libovolnými železničními stanicemi v Evropě. Při výpočtu porovnává kombinace všech tarifů dostupných v aplikaci ERIC Desktop a smluvních vlastních cen daného uživatele.
Dalším produktem z dílny společnosti JERID je na trhu zcela unikátní elektronická mapa železniční sítě Evropy RAILMAP. V Evropě ojedinělá aplikace je založena na databázi více než 14 500 evropských železničních nákladních stanic a jejich zeměpisných souřadnic. V současné době jsou k dispozici železniční stanice šestnácti zemí: Francie, Švýcarska, Lucemburska, Belgie, Nizozemska, Itálie, Německa, Polska, České republiky, Slovenska, Maďarska, Rakouska, Rumunska, Chorvatska a Slovinska. RAILMAP dokáže vyhledat a zobrazit libovolné místo v Evropě, železniční stanice v jeho okolí, popřípadě zobrazit schematicky trasu přepravy z výsledkových tarifních či kilometrických obrazovek. Nastavitelnými parametry je počet zobrazovaných stanic, vzdálenost od daného místa a typ výpravního oprávnění stanice.
Optimalizace přeprav pomocí systému Elog
Zájem účastníků vzbudila i přednáška Ivana Heczka, zástupce švýcarské společnosti vlastníků vozů AAE. Zabýval se především novými předpisy úmluvy COTIF, které podle nejnovějších odhadů přimějí majitele železničních vozů maximálně zefektivnit jejich řízení. Železniční nákladní vozy budou muset být provozovány jako kamiony. Revoluci v přepravě sypkých hmot by měly podle názoru Ivana Heczka přivodit vozy Feelrrs, které by se měly stát alternativou k vozům Falns.
Na přednášku zástupce AAE navázal Tomáš Kroča ze společnosti JERID, který nastínil možnosti optimalizace železničních nákladních přeprav. Jednou z nich by měl být systém Elog, který patří k nejmodernějším webovým systémům správy a vyhledávání a sledování vozů. Dokáže řídit vozy konkrétní firmy mimo její domácí území. Je-li třeba, systém zakročí a přepravu optimalizuje. Elog evropským železničním nákladním operátorům zajišťuje společnou a sdílenou informační platformu.
V závěrečné přednášce Petr Kroča ze společnosti JERID poskytl informace o tom, jak získat podporu na financování projektů z evropských fondů. Představil jednotlivé evropské i národní programy podpory a zmínil konkrétní příklady úspěšných projektů. K nim patří projekt EUREKA s názvem RAILMAP. První etapa projektu již úspěšně skončila a elektronická železniční mapa Evropy byla uvedena na trh. Celková doba trvání projektu je plánována na 40 měsíců do roku 2007 s celkovými náklady 0,89 milionu €. Hlavním řešitelem je společnost JERID, spoluřešiteli pak Map & Guide ze SRN a rakouská společnost Info Trans Logistik Systeme.
Oficiální program semináře se nesl v příjemné atmosféře, kterou ještě posílila společná setkání mimo přednáškové sály. Účastníci ocenili především možnost výměny zkušeností a navázání, případně další rozvíjení spolupráce mezi zúčastněnými firmami. Všichni účastníci obdrželi po skončení semináře od pořádající společnosti JERID CD s fotodokumentací a sborníkem přednášek. Pro zájem většiny zástupců zúčastněných firem o další setkání tohoto typu by se podobná akce měla konat opět za dva roky.
(jet)