27. listopadu 2008
Při šetření květnové srážky dvou vlaků v Moravanech na Pardubicku, která si vyžádala život strojvedoucího ČD CARGO, postupovala Drážní inspekce ČR (DI) standardně v souladu s nastavenými pravidly. Vyplývá to ze stanoviska Evropské železniční agentury (ERA), která je odpovědná za bezpečné provozování železnic v Evropské unii.
ERA ve svém stanovisku z počátku listopadu uvedla, že českým ministerstvem dopravy kritizované vydání urgentního bezpečnostního upozornění z 29. května na chybu v zabezpečovacím systému ESA 11 společnosti AŽD je v souladu se současným stavem implementace procesů k článku 21 (7) směrnice 2004/49/ES. „Toto vyjádření ERA je v ostrém kontrastu s Ministerstvem dopravy ČR, které na svém webu uvádí, že zaslání bezpečnostního sdělení Evropské železniční agentuře je mimo působnost Drážní inspekce,“ komentoval stanovisko ERA náměstek generálního inspektora DI Jan Kučera.
Pokud by podle jeho slov Drážní inspekce bezpečnostní upozornění nezaslala, porušila by tím pravidla platná v celé Evropě. V případě, že by se podobná nehoda v rámci Evropské unie odehrála, byla by za ni Česká republika údajně nepřímo odpovědná, neboť i přes jí známé skutečnosti na problém neupozornila.
ERA potvrdila pokus o ovlivňování šetření
Evropská železniční agentura dále potvrdila, že postupy a metody zvolené Drážní inspekcí při šetření nehody v Moravanech jsou v souladu s osvědčenou praxí a jsou vhodné i pro tuto konkrétní nehodu. Během svého jednání v Bernu konstatovaly evropské vyšetřovací orgány, že „se v České republice odehrál masivní pokus politického ovlivňování (ministerstvem dopravy) procesu šetření“. „Účastníci jednání jsou pobouřeni masivním pokusem o nátlak ministerstva dopravy na zodpovědné spolupracovníky a šéfa nezávislého vyšetřovacího orgánu České republiky. Tento jasně odporuje daným úkolům EU s ohledem na zadání vyšetřovacích orgánů,“ uvedla ERA ve svém stanovisku.
Drážní inspekce je podle evropské legislativy (konkrétně Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES) tzv. národním vyšetřovacím orgánem pro Českou republiku a v oblasti šetření mimořádných událostí spadá pod Evropskou železniční agenturu (ERA). Má být nezávislá na jakémkoliv regulátoru v oblasti drah, což je mimo jiné i ministerstvo dopravy. „To se přesto pokusilo ovlivnit šetření nehody v Moravanech, kdy mimo jiné žádalo konzultaci bezpečnostních doporučení v závěrečné zprávě a kárné, případně personální opatření vůči vyšetřovateli nehody,“ uvedl Jan Kučera.
Ministerstvo vinu odmítá
Samo ministerstvo dopravy opakovaně prohlásilo, že nikdo z úřadu neovlivňoval a neovlivnil průběh šetření a nikdo v tomto směru žádný nátlak na Drážní inspekci nevyvíjel. „Náměstek ministra dopravy upozornil generálního inspektora Drážní inspekce ve dvou dopisech na závažná pochybení, kterých se dopustili pověření zaměstnanci Drážní inspekce při činnostech navazujících na šetření příčin a okolností vzniku závažné nehody v Moravanech,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Konkrétně se podle něj jednalo o porušení ustanovení § 53b a § 55 zákona o dráhách a § 101 a § 102 zákoníku práce, tedy o neoprávněné upozornění Evropské železniční agentury na bezpečnostní mezery zabezpečovacího zařízení typu ESA 11 a nezajištění opatření pro ochranu zdraví a bezpečnost při práci při vyšetřovacím pokusu. Podle ministerských úředníků je Drážní inspekce nezávislý vyšetřovací orgán, ale je podřízen ministerstvu dopravy. Hovoří o tom alespoň zákon o drahách.
Roman Šigut možná přijde o místo
Krátce po vypuknutí sporu mezi Drážní inspekcí a ministerstvem o interpretaci vyšetřování nehody v Moravanech vypsalo ministerstvo dopravy výběrové řízení na pozici generálního inspektora Drážní inspekce. Zdůvodnilo to nařízením vlády z října roku 2006, které mu uložilo výběrové řízení vyhlásit.
Současný ředitel Drážní inspekce Roman Šigut však považuje tento krok ministerstva za pomstu. „Výběrové řízení již bylo vyhlášeno v listopadu 2006 a do dnešního dne nebyly zveřejněny ani výsledky, ani důvod případného ukončení tohoto výběrové řízení,“ uvedl Jan Kučera.
Nového generálního inspektora Drážní inspekce vybere nezávislá komise zřejmě do konce listopadu, do výběrového řízení se podle Karla Hanzelky přihlásila necelá dvacítka lidí. Jediným známým účastníkem je současný generální inspektor Roman Šigut.
Výběrové řízení organizuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges, uzávěrka přihlášek byla 3. listopadu. Samotný výběr má na starosti nezávislá komise složená z dopravních expertů a akademiků, která by měla kandidáta doporučit do konce listopadu. Do funkce pak nového ředitele jmenuje vláda, stát by se tak mělo do konce roku.
Tomáš Johánek
V Moravanech se v květnu letošního roku srazila lokomotiva společnosti ČD CARGO s osobním vlakem Českých drah. Drážní inspekce ukončila šetření příčin nehody s tím, že za srážku může porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11 z produkce firmy AŽD. Generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut následně obvinil ministerstvo dopravy, konkrétně náměstka ministra Vojtěcha Kocourka, a zástupce firmy AŽD z nátlaku na inspektory nezávislého kontrolního orgánu.