12. února 2009
Nejrychlejším vlakem České republiky zůstává i v novém jízdním řádu SuperCity Pendolino mezi ostravským nádražím Svinov a pražským hlavním nádražím. Vzdálenost 351 kilometrů mezi těmito stanicemi urazí v novém, kratším čase za dvě hodiny 59 minut průměrnou rychlostí 118 km/h. Maximální rychlost spojů SuperCity Pendolino je přitom 160 km/h.
Na počátku 90. let byla maximální rychlost na české železnici 120 km/h, dnes této rychlosti dosahují nejrychlejší vlaky Česka jako průměrné. Průměrná rychlost započítává i čas na rozjezd, brzdění, na jízdu pomalými úseky s oblouky nebo na zastávky ve stanicích. Rychlovlaky Pendolino s průměrnou rychlostí 118 km/h mezi ostravským Svinovem a pražským hlavním nádražím mají takové zastávky dvě a projíždějí několika úseky se sníženou rychlostí, například v údolí Orlice na východě Čech je traťová rychlost jen kolem 80 km/h. „Aby pendolino dosáhlo tak vysoké průměrné rychlosti včetně zastávek a pomalých úseků, na zbytku tratě musí využívat maximální rychlost, proto jede na mnoha místech 160 km/h,“ řekl ředitel odboru řízení provozu Miroslav Jasenčák.
Rychlé jsou i vlaky do Vídně
Mezi další velmi rychlé vlaky patří spoje SuperCity z Prahy do Vídně a Bratislavy. Jejich průměrná rychlost dosahuje 101 km/h, běžné spoje EuroCity pak trať mezi českou a rakouskou metropolí překonávají průměrnou rychlostí 90 km/h a do Bratislavy rychlostí 92 km/h. Mezi ostravským Svinovem a Prahou jezdí velmi rychle i klasické spoje InterCity a EuroCity, například vlak Manažer urazí tuto vzdálenost za 3 hodiny 16 minut průměrnou rychlostí 107 km/h a ostatní spoje této třídy jedou 3 hodiny 45 minut průměrnou rychlostí 94 km/h.
Počet úseků s maximální rychlostí roste
„Nejvyšší rychlosti až 160 km/h dosahují expresní spoje na mnoha místech,“ řekl dále Miroslav Jasenčák. „Jde například o některé úseky z Prahy do Ústí nad Labem, z Prahy do Chocně, mezi Brnem a Břeclaví nebo ze Zábřehu na Moravě přes Olomouc směrem na Ostravu,“ uvedl. Na těchto úsecích dosahují české vlaky také nejvyšší průměrné rychlosti. „Například mezi Kolínem a Pardubicemi mají vlaky EuroCity průměrnou rychlost až 120 km/h. Před modernizací koridoru ale byla sto dvacítka maximální rychlost, kterou mohly vlaky tento úsek projet,“ upozornil Miroslav Jasenčák. Mezi Brnem a Břeclaví dosahují vlaky Pendolino průměrné rychlosti 107 km/h, i obyčejné „zastávkové“ rychlíky jedou mezi Chocní a Pardubicemi průměrnou rychlostí 105 km/h a vlaky EuroCity mezi Přerovem a Břeclaví dosahují dokonce se třemi zastávkami průměrné rychlosti 100 km/h. Podobnou průměrnou rychlost, 98 km/h, mají i spoje EuroCity z Prahy do Ústí nad Labem, které brzdí pomalejší úseky v údolích Vltavy a Labe.
Dlouhá léta vedla Slovenská strela
V historii československé železnice patřilo dlouhá léta označení nejrychlejšího vlaku motorovému expresu Slovenská strela. Ten v roce 1938 urazil trasu mezi Prahou a Bratislavou s jedinou zastávkou za čtyři hodiny a 18 minut průměrnou rychlostí 92 km/h. Na rozdíl od současnosti se však jednalo o jeden výjimečný lehký motorový vůz s délkou kolem 25 metrů a hmotností pouhých 36 tun. Dnes jezdí průměrnou stokilometrovou rychlostí mnohem více vlaků. Jejich délka však dosahuje 250 až 300 metrů a hmotnost je kolem 500 tun.
Tomáš Johánek