Čipová In-karta ČD nahradí téměř milion dosavadních karet

České dráhy

České dráhy plánují zavedení čipových karet pro zákazníky a zaměstnance. Do dvou let by se měly stát největším českým vydavatelem víceúčelových bezkontaktních čipových karet, které bude možné využívat jako průkaz na slevu, elektronickou jízdenku ve vlacích a v ostatních druzích veřejné dopravy a do budoucna také jako elektronickou peněženku. Pod obchodním názvem In-karta hodlají České dráhy čipovou kartou nahradit dosavadní papírové slevové karty zákazníků a železniční průkazy zaměstnanců. V první etapě, zaměřené převážně na zaměstnance (a důchodce z řad bývalých zaměstnanců) a jejich rodinné příslušníky, bude vyrobeno 280 tisíc karet. Od příštího roku začne In-karta postupně nahrazovat dosavadní systém papírových Karet Z i ostatních slevových průkazů a dalších obchodních nabídek Českých drah, kterých ČD jen loni vydaly na 635 tisíc kusů. Celkem by tak během příštích dvou let měl vlastnit In-kartu Českých drah každý desátý občan České republiky.

Tři cíle Od In-karty si České dráhy slibují splnění tří základních úkolů. Jednak by měla v nové elektronické podobě zprostředkovat systém obchodních nabídek ČD; bude například sloužit jako digitální forma kilometrické banky nebo předplatních jízdenek. Dále by měla drahám umožnit poskytovat další služby a výhody – například věrnostní program podobný tomu, který nabízejí letecké společnosti. V neposlední řadě by měla přispět k získání přesnějších statistických údajů o přepravě cestujících, které by pak mohly být využity při objednávce a úhradě služeb ve veřejném zájmu ze strany státu a krajů. České dráhy předpokládají využití In-karty také jako elektronické jízdenky a peněženky vhodné pro rychlou úhradu drobných plateb při cestách na kratší vzdálenosti, při níž nejsou dosavadní bankovní karetní systémy dostatečně efektivní a pružné. Karta tak bude v budoucnosti sloužit například k úhradě jízdného Českých drah, ale také soukromých železničních dopravců, autobusových a městských dopravních podniků a v rámci integrovaných dopravních systémů. Jako elektronickou peněženku ji bude moci držitel využít i k placení ve vybraných obchodech. In-karta také otevře větší možnost při nákupu služeb – jízdenek, rezervací a podobně – prostřednictvím internetu.

Vysoké náklady Náklady na zavedení odbavovacích systémů s čipovými kartami nejsou zanedbatelné. Proto při vlastní realizaci projektu ČD chtějí snížit v maximální možné míře náklady sdílením karet, aplikací na kartách a zázemí systému s partnery zapojenými do sdružení pro Národní dopravní kartu (NDK). České dráhy uvažovaly o zavedení karetního programu již v roce 2002, projekt Národní dopravní karty připravují s partnery od loňského roku. Jde o zcela unikátní záměr integrovat existující či připravované odbavovací systémy založené na bezkontaktních čipových kartách v České republice. Ve veřejné dopravě v České republice se nyní používají stovky tisíc karet MIFARE, řada velkých podniků MHD vyhlásila výběrová řízení na dodávku systémů s čipovými kartami. V městské dopravě v Plzni byly zavedeny před více než rokem, v pravidelné autobusové dopravě tyto karty existují již téměř deset let. Na rozdíl od ostatních operátorů, kteří mají zpravidla zájem o dodávku komplexního systému s čipovými kartami, doplňuje projekt čipové In-karty ČD nový on-line odbavovací systém PARIS založený na webových službách. První dodávka technologie pro využití čipových karet se již uskutečnila; České dráhy pořídily pro 1120 přenosných pokladen čtečky čipových karet.

Moderní technologie Pro realizaci projektu In-karty České dráhy zvolily technologickou platformu, která odpovídá perspektivním požadavkům otevřeného odbavovacího systému na bázi bezkontaktních čipových karet – technologie MIFARE DESFire společnosti Philips, která představuje ideální řešení pro poskytovatele služeb ve veřejné dopravě a pro systémovou integraci. Platforma umožňuje jak integraci již existujících systémů bezkontaktních čipových karet, tak i další rozvoj multifunkčních inteligentních kartových systémů pro použití ve veřejné dopravě, pro řízení přístupů a docházky, pro osobní identifikaci či pro elektronickou peněženku. Bezkontaktní systém MIFARE DESFire nabízí vysokou úroveň bezpečnosti a nákladově efektivní řešení. Obsahuje energeticky nezávislou paměť 4 kb, šifrovací technologii 3DES, pružnou paměťovou strukturu a špičkovou ochranu integrity dat během bezkontaktních transakcí. Technologii MIFARE DESFire americká vláda a agentura NASA vybrala pro zabezpečení přístupu do objektů, pro jízdenkový systém byla zvolena v americkém Seattlu a v norském Oslu; jako elektronická vstupenka bude využita na stadionu 1. FC Köln při mistrovství světa v kopané v příštím roce. Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD, a. s.

spinner