30. října 2008
Akciová společnost České dráhy vyhlásila tři výběrová řízení na modernizaci svého vozového parku. Zakázky s celkovým předpokládaným objemem 1,775 miliardy Kč se týkají dodávky dvou typů řídicích vagonů a rekonstrukcí motorových vozů řady 842, které slouží na hlavních neelektrizovaných tratích na jižní a východní Moravě a na jihu a západě Čech.
České dráhy hodlají masově začít využívat tzv. vratné soupravy s řídicími vozy, které fungují podobně jako ucelené vlakové jednotky, proto se rozhodly vypsat dvě výběrová řízení na modernizaci běžných železničních vozů na řídicí vagony. Po modernizaci je budou využívat jak v regionální, tak v rychlíkové dopravě na elektrizovaných i neelektrizovaných tratích.
První výběrové řízení České dráhy vypsaly na dodávku 17 řídicích vozů řady 954, které vznikají přestavbou z nepoužívaných poštovních vagonů. U ČD jsou v provozu již od roku 2006 a v rámci prvního kontraktu si jich dopravce objednal celkem dvacet kusů. Všechny vozy tohoto typu mají být dodány do 15 měsíců od podepsání kontraktu.
Řídicí vozy pro elektrickou trakci
Druhý kontrakt se týká přestavby osobních vozů řady Bdt279 vyrobených na konci 80. let ve vagonce ve Studénce na moderní řídicí vozy řady 961 pro elektrizované tratě. Tyto vozy mají být zařazeny do souprav sestavených z klasických železničních vozů vedených především elektrickými lokomotivami. Až 34 vozidel tohoto typu má umožnit provoz vlaků rychlostí do 140 km/h. České dráhy předpokládají realizaci celého kontraktu během 47 měsíců od podpisu smlouvy. „Souprava s řídicím vozem na jednom konci a lokomotivou na opačném funguje podobně jako pantograf,“ řekla ředitelka odboru osobní dopravy a přepravy Luďka Hnulíková.
V koncových stanicích nebo tam, kde se mění směr jízdy, není třeba výměna lokomotiv. Obrat soupravy pak může být rychlejší a je také úspornější. Odpadá například potřeba posunovačů. Soupravy s řídicími vozy se využívají v mnoha zemích Evropy jak v příměstské, tak v dálkové dopravě, a to při rychlostech až kolem 200 km/h.
V České republice našly první uplatnění na počátku 90. let a další větší rozšíření od roku 2006 v souvislosti s dodávkou motorových jednotek 814/914 Regionova a řídicích vozů řady 954 pro motorové vlaky.
Motorové vozy projdou modernizací
Třetím vyhlášeným výběrovým řízením je modernizace 37 motorových vozů řady 842 vyrobených v bývalé Moravskoslezské vagónce ve Studénce na přelomu 80. a 90. let. Hlavní část rekonstrukce vozů je zaměřena na motorovou část a na dosazení nových úsporných agregátů splňujících přísné emisní limity. Zakázka by měla být realizována v průběhu 47 měsíců od uzavření kontraktu s vítězem výběrového řízení.
Tomáš Johánek