13. června 2012

Železniční dopravce ČD Cargo ušetří ročně statisíce korun díky tomu, že je už od roku 2008 držitelem certifikace environmentálního manažerského systému (EMS). Nemusí tak platit speciální pojistku na náhradu případné ekologické újmy a její nápravu, jak požaduje vláda. Informoval o tom Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru údržby a oprav kolejových vozidel ČD Cargo.
V roce 2011 vešlo v platnost nařízení vlády č. 295/2011 Sb., o způsobu hodnocení rizik ekologické újmy a bližších podmínkách finančního zajištění, které je prováděcím předpisem k zákonu č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. Toto nařízení ukládá subjektům, jejichž činnost by mohla způsobit ekologickou újmu na vybraných přírodních zdrojích (voda, půda, chráněné druhy rostlin a živočichů aj.), povinnost provést vyhodnocení rizik této újmy. Tím se rozumí vypočtení pravděpodobnosti vzniku a určení závažnosti možných vlivů na životní prostředí.
Na základě provedeného vyhodnocení dále ukládá povinnost stanovit výši finančního zajištění k náhradě nákladů na preventivní nebo nápravná opatření a následně uzavřít speciální pojistku (nejedná se o pojištění odpovědnosti) pro případ vzniku ekologické újmy.
„Průzkumem trhu jsme zjistili, že náklady na pojištění finančního zajištění odpovídajícího podmínkám ČD Cargo, tedy při ekologické újmě, kterou je nutné uvažovat v milionech Kč, by činily řádově statisíce Kč za rok,“ řekl Zdeněk Štěpánek.
Podle jeho slov z ustanovení § 3 nařízení vlády č. 295/2011 Sb. vyplývá, že povinnost finančního zajištění se netýká subjektů se zavedeným EMS. Společnost ČD Cargo je přitom od roku 2008 držitelem certifikace EMS podle normy ČSN EN ISO 14001:2005, tudíž nemusí hodnocení rizik a sjednání finančního zajištění provádět. „Zavedení EMS v ČD Cargo tedy přineslo nejen zvýšení pořádku na pracovištích a omezení výskytu ekologických škod z mimořádných událostí nebo havárií, ale i úspory na výše uvedeném finančním zajištění,“ dodal ředitel odboru údržby a oprav kolejových vozidel ČD Cargo.
Tomáš Johánek