25. června 2010

Obor evropské nákladní železniční dopravy loni prošel krizí, která některé dopravce stáhla ještě více ke dnu. Jiné podniky naopak využily poklesu poptávky k restrukturalizaci a zefektivnění procesního řízení. Zařadilo se mezi ně pravděpodobně i české ČD Cargo. Alespoň podle ročního srovnání výkonů a výsledků evropských drah, které zveřejnily jednotlivé železniční podniky, český dopravce pa-třil k podnikům s nejmenším poklesem výkonů a nejnižší ztrátou.
Na rozhodujícím německém trhu pokles během roku dosáhl až 30 procent a teprve díky oživení průmyslové výroby v závěru roku se podařilo roční průměr zastavit na propadu 17,3 procenta oproti roku 2008.
Z komodit se na propadu nejvíce podílely hromadné substráty, automobily a chemické produkty. Pokles však zaznamenal i tahoun posledních několika let – kontejnerová doprava.
Externí dopravci během krize posílili svůj podíl na německém železničním trhu o tři procentní body na celkem 24,5 procenta. Největší konkurence panuje ve vnitrostátní přepravě ucelených vlaků.
Největší provozovatel železničního carga – DB Schenker Rail – loni vykázal pokles EBITDA o 453 milionů € (80,9 procenta) na 107 milionů € (2,8 miliardy Kč). Hodnota EBIT (provozní výsledek hospodaření) klesla o 496 milionů € na minus 189 milionů € (4,9 miliardy Kč). Podnik loni investoval 319 milionů € (8,3 miliardy Kč), což představovalo meziroční pokles o devět procent.
PKP Cargo zatím výslednou ztrátu neoznámilo
Podobně jako v Německu i v dalších zemích evropského trhu zaznamenala železniční nákladní doprava dvojnásobně vyšší ztráty než její silniční konkurence. Polské PKP Cargo, vystavené konkurenci kapitálově silných privátních dopravců z nadnárodních uskupení, vstoupilo do kritického období hospodářské krize s provozní ztrátou (EBIT) z roku 2008 ve výši 550 milionů Kč. Oficiální výsledky za loňský rok zatím nezveřejnilo. Z důvodu propadu poptávky se nicméně odhaduje provozní ztráta přes jednu miliardu Kč, a ztráta před zdaněním (EBT) dokonce v řádu několika miliard Kč. Také polští privátní dopravci loni ztratili část přeprav, přesto však dále zvýšili svůj podíl na polském dopravním trhu, který je označován za druhý nejvýznamnější v evropské železniční nákladní dopravě.
Na Slovensku pomohla dopravci státní půjčka
Slovenské ZSSK Cargo přečkalo krizi díky státní půjčce, jejíž podmínky nyní prověřuje Evropská komise. V období krize, kdy banky zastavily úvěrování, schválila vláda SR 4. března 2009 použití státních finančních aktiv ve výši téměř 166 milionů € (4,3 miliardy Kč) pro ZSSK Cargo se splatností v roce 2011.
Konečné výsledky hospodaření za loňský rok hovoří o ztrátě 126,6 milionu € (tedy přes 3,3 miliardy Kč) při zhruba čtvrtinovém poklesu objemu přepraveného nákladu. Podnik loni přepravil 33,8 milionu tun zboží, v roce 2008 to bylo 44,5 milionu tun. Dominantnímu hráči slovenské nákladní železniční dopravy loni klesl i podíl na trhu. Cargo Slovakia přepravilo 92,2 procenta celkového objemu zboží, zatímco v roce 2008 to bylo 93,7 procenta. ZSSK Cargo zaměstnává přibližně 10 tisíc pracovníků.
Evropská dvojka i přes dotace ve ztrátě
Rakouské ÖBB Rail Cargo Austria (RCA), pasující se díky akvizici maďarského MÁV Cargo do role evropské dvojky, ukončilo loňský rok s kladnou EBITDA ve výši 16,3 milionu € a provozní ztrátou (EBIT) 101,8 milionu €, což znamená meziroční pokles o 37,1 milionu € (57 procent). Jeho ztráta před zdaněním (EBT) dosáhla 77,5 milionu € (2,0 miliardy Kč). Obrat tržeb RCA se loni snížil o 264,7 na 2210,1 milionu €. RCA i loni získalo státní dotaci ve výši 101,5 milionu € (2,6 miliardy Kč) jako kompenzaci nákladů na přepravy nebezpečného zboží a odpadů.
V rámci jednotného finančního řízení koncernu ÖBB ze strany strategického řídícího holdingu mělo RCA přístup ke státní finanční podpoře interně přerozdělované pro pokrytí krátkodobých finančních potřeb. Jedná se o zdroje ze státního rozpočtu oficiálně určené na dotaci provozování železniční dopravní cesty (1,25 miliardy €) a také kredibilitu spojenou se státní zárukou na investiční úvěry do infrastruktury a vozidel osobní dopravy. Úspory na finančních nákladech se pohybovaly v řádu milionů €.
Za použití kapacity dopravní cesty uhradilo RCA loni 180 milionů €, což znamená 125,50 Kč za vlakový kilometr při průměrné hmotnosti nákladního vlaku 943 tun. V evropském kontextu podprůměrná cena za použití kapacity železniční dopravní cesty se podílí na tržbách necelými 20 procenty. Nekryté náklady infrastruktury hradí ze zákona státní rozpočet. S ohledem na krizi snížilo RCA loni investice o 47 procent na 231,3 milionu €.
Na objemu nákladní dopravy ÖBB se Rail Cargo Austria podílelo 88,4 milionu tun (včetně silniční dopravy) a Rail Cargo Hungaria 31,9 milionu tun.
Železniční nákladní doprava drží na rakouském dopravním trhu podíl (modal-split) kolem 35 procent. Privátní dopravci se na hrubých výkonech nákladní dopravy na rakouské infrastruktuře podíleli z 6,5 procenta.
Nedařilo se ani Francouzům a Švýcarům
Francouzská státní dráha SNCF zapsala za loňský rok červenými čísly čistou ztrátu ve výši 980 milionů € (přes 25 miliard Kč). Přičinila se o ni především divize nákladní dopravy Fret SNCF s deficitem 721 milionů € (zhruba 18,7 miliardy Kč). Její tržby poklesly o 1,2 procenta na 24,88 miliardy €. Krize postihla ze-jména SNCF Geodis, divizi pro přepravu a logistiku, jejíž tržby se snížily o 8,1 procenta na 7,4 miliardy €. Samotné Fret SNCF zaznamenalo pokles tržeb dokonce o 26,3 procenta. Švýcarská SBB Cargo uzavřela účetní rok 2009 se ztrátou 62,5 milionu CHF (1,2 miliardy Kč). Hospodářský výsledek podniku tak byl v mezinárodním obchodu o patnáct procent nižší než v roce 2008. Nižší byla také vnitrostátní přeprava vozových zásilek, a to o devět procent. Nejsilněji krize v případě SBB Cargo postihla dopravu oceli a hutního průmyslu, kde došlo k propadu až o polovinu, kombinovaná doprava klesla o čtrnáct procent.
Protikrizová opatření ČD Cargo zmírnila ztrátu
České ČD Cargo loni přepravilo 68,3 milionu tun zboží, což představuje meziroční pokles objemu přeprav o 17,9 milionu tun (20,8 procenta). Obdobný meziroční pokles o 21 procent společnost zaznamenala u přepravního výkonu, který v roce 2009 činil 12,6 miliardy tunokilometrů. Celkové tržby a výnosy společnosti byly loni s 15 miliardami Kč meziročně o 2,8 miliardy (15,7 procenta) nižší.
Z hlediska výsledku hospodaření společnost vytvořila za rok 2009 předběžně zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) ve výši 741 milionů Kč. Účetní ztráta podle ukazatele EBT dosáhla 378 milionů Kč. Na výrazný pokles přepravního trhu ČD Cargo reagovalo protikrizovým balíčkem, který obsahoval kromě úspory nákladů také akční plán. Společnost uplatnila aktivnější obchodní politiku vůči zákazníkům a provedla reorganizaci práce v oblasti obchodní i provozní.
Zlepšila vytíženost vlaků, snížila výdaje na zásoby, zredukovala režijní náklady i náklady na marketing. V oblasti personální ČD Cargo snížilo počet pracovních míst o 16 procent na 9600 zaměstnanců. Současně přistoupilo ke snížení mezd přibližně 40 vedoucím zaměstnancům o 15 procent.
Při meziročním srovnání se podle podílu objemu přepraveného zboží na jednoho zaměstnance ČD Cargo zvýšila produktivita práce podniku o 24 procent. O téměř 10 procent se meziročně zvýšila také provozní produktivita – průměrná hmotnost nákladního vlaku či denní produktivita na jednu lokomotivu.
Tomáš Johánek