13. října 2005
Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) se v polovině září představila v Bruselu. Prezentace se uskutečnila ve spolupráci s Evropskou asociací železničního průmyslu (UNIFE). Asociace se při představování českého železničního průmyslu zaměřila na infrastrukturu, zabezpečovací zařízení, kolejová vozidla, komponenty a výzkumné ústavy. Prezentaci ACRI moderoval místopředseda asociace a generální ředitel a předseda představenstva Výzkumného ústavu železničního Libor Lochman, který sám představil výzkumné ústavy a testovací centra v České republice. Ladislav Domica pak přednesl příspěvek věnovaný infrastruktuře. Zabezpečovacím zařízením se věnoval Vladimír Kampík, kolejovým vozidlům Tomáš Krsek a komponentům Pavel Maňásek. „Skutečnost, že naše pozvání přijali nejvyšší představitelé organizací, které ovlivňují strategii rozvoje železničního systému v Evropě, svědčí o vážnosti, kterou českému železničnímu průmyslu přikládají,“ řekl Libor Lochman. Setkání bylo podle jeho slov pro zástupce českých firem mimořádnou příležitostí seznámit se s děním v srdci Evropské unie. „Bylo čemu naslouchat – včetně varování, že český průmysl si musí ke svému rozvoji pomoci především sám, s využitím všech komparativních výhod, které doposud má,“ uvedl Libor Lochman. „V rámci EU byly vypracovány technické specifikace pro interoperabilitu (TSI) nákladních vozů. Česká republika je aktivním účastníkem tohoto procesu, který se nadále bude podílet i na přípravě TSI určených pro motorové a elektrické jednotky, lokomotivy a osobní vozy. Podmínky pro výrobce tak budou v rámci EU unifikovány a vznikne jednotný evropský trh pro kolejová vozidla,“ uvedl náměstek ministra Vojtěch Kocourek. Mnozí čeští výrobci podle něj již dnes dodávají své výrobky v souladu s těmito novými požadavky, čímž se jim otevírá cesta na trhy EU. Účastníci diskuse se shodli na tom, že významným faktorem evropské dopravní politiky je realizace integrace železnic a otevření trhu, k němuž dojde v roce 2007. Proto je nezbytné v nejbližších letech výrazně investovat do modernizace vozového parku a dopravních sítí, zejména zemí střední a východní Evropy. Jedním z důležitých kroků je realizace programů obsažených v Evropské dopravní politice pro rok 2010 (Bílá kniha), vydané Komisí evropských společenství v roce 2001. Záměrem této strategie je vyrovnat disproporce mezi jednotlivými druhy dopravy a minimalizovat přitom negativní vlivy na životní prostředí. Pro období 2007 až 2013 bude vyčleněno na podporu železničního sektoru ze strukturálních fondů a fondu soudržnosti ročně okolo čtyř miliard €. Zejména nové členské země Evropské unie, tedy i Česká republika, tak dostanou šanci získat potřebné prostředky na modernizaci svého vozového parku a český železniční průmysl bude mít příležitost využít nové odbytové možnosti. „Ať chceme nebo ne, Brusel a bruselská administrativa již ovlivňuje a v budoucnosti bude ještě daleko více ovlivňovat vývoj i v našem specializovaném průmyslovém odvětví. Prezentace ACRI zaujala řadu vysoce postavených přítomných hostů, s nimiž se měli možnost seznámit přítomní zástupci společností českého železničního průmyslu. Během panelové diskuse bylo poodhaleno mnoho aktuálních i budoucích problémů ovlivňujících náš obor. Přítomní si ujasnili představu o způsobu fungování jednotlivých bruselských orgánů a institucí, získali přesnější obraz evropského vývoje a celá akce napomohla ke zviditelnění českého železničního průmyslu v Evropě,“ zhodnotil akci předseda předsednictva ACRI a generální ředitel a člen představenstva společnosti Pars nova Tomáš Ignačák. V diskusi vystoupili také generální ředitel pro energii a dopravu Evropské komise Enrico Grillo Pasquarelli, viceprezident Evropské investiční banky Ivan Pilip, výkonný ředitel Evropské železniční agentury (ERA) Marcel Verslype a generální ředitel Společenství evropských železnic (CER) Johanes Ludewig.
„Během své návštěvy v květnu v Praze, v rámci generálního zasedání UNIFE, jsem byl opravdu potěšen energickým a velmi aktivním českým železničním průmyslem. A velmi rád budu tento vývoj i nadále sledovat,“ řekl Enrico Grillo Pasquarelli. Ivan Pilip uvedl, že železnice má v rámci investičních projektů značnou prioritu. V letošním roce bylo celkem odsouhlaseno 16 miliard €, z nichž majoritu tvoří půjčky na výstavbu, rekonstrukci a modernizaci koridorů a dále pak i na nákup kolejových vozidel. „Samozřejmě, že půjčky jsou zčásti hrazeny ze státních rozpočtů daných zemí. V současné době jednáme s Českou republikou o rozpočtu na modernizaci železničního koridoru v celkové hodnotě 180 miliard Kč,“ dodal Ivan Pilip. Půjčky pro dopravu přitom podle něj tvoří 26 procent z celkové částky rozpočtu EIB. Záštitu nad akcí převzali ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban, náměstek ministra dopravy ČR Vojtěch Kocourek a velvyslanec České republiky při EU Jan Kohout. PhDr. Jana Jenšíková, tisková mluvčí ACRI