Seminář ACRI představil perspektivy českého železničního průmyslu

ACRI

Zejména o financování železniční infrastruktury, nákupu a obnově kolejových vozidel, vytváření dceřiných společností Českých drah a jejich nové dopravní politice diskutovali účastníci dvoudenního semináře, který v první polovině listopadu v Mělníku uspořádala Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Součástí programu semináře byla také panelová diskuse zástupců jednotlivých podniků železničního průmyslu s představiteli ministerstev, ČD a státní správy na téma Zdroje financování českého železničního průmyslu. „Cílem ACRI je podpořit zájmy železničního průmyslu, vytvořit strukturu pro dialog mezi výrobci napříč spektrem a upevnit kontakt s národními orgány a institucemi a jejich představiteli,“ řekla v průběhu semináře výkonná ředitelka ACRI Marie A. Dolejšová. „Zároveň chceme naše členy informovat o legislativních změnách a umožnit jim přístup k technickým a bezpečnostním normám Evropské unie,“ dodala. Náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod a provoz Jiří Kloutvor účastníky semináře seznámil s organizačními změnami, jimiž dráhy v současné době procházejí. Zabýval se mimo jiné i stavem parku kolejových vozidel ČD, jehož průměrné stáří se pohybuje kolem 21 let. Tento fakt klade zvýšené nároky na zajištění jeho provozní spolehlivosti, uvedl Jiří Kloutvor. Při modernizaci a obnově vozového parku podle něj budou ČD postupovat tak, aby plně vyhověly striktním předpisům Evropské unie. U nových vozidel budou ČD vyžadovat kalkulaci celého životního cyklu, tedy včetně údržby, a podle toho budou také vyhodnocovat jednotlivé nabídky výrobců. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek informoval o projektech modernizace a optimalizace tratí a uzlů a jejich financování, na němž se významně podílejí evropské fondy. Připomněl, že Evropská unie schválila třicet prioritních infrastrukturních projektů, z nichž dva se týkají České republiky. Prvním je projekt číslo 22 (koridor Praha – Norimberk a odbočná větev Praha – Linec), druhým projekt číslo 23 (Gdaňsk – Varšava – Břeclav – Vídeň). Na tyto koridory může ČR získat značné prostředky z fondů EU, neboť se jedná o takzvané páteřní trasy železniční dopravy. Jan Komárek dále uvedl, že pilotní projekt GSM-R by měl být dokončen v polovině června příštího roku. Připravovaná studie, na níž se podílejí Německá dráha či Rakouské spolkové dráhy, by měla být východiskem pro projekt GSM-R propojení České republiky a Slovenska. S příspěvkem o připravovaném dokumentu Dopravní politika České republiky vystoupil náměstek ministra dopravy Antonín Tesařík. Původní záměr vytvořit zcela novou dopravní politiku se nepodařilo prosadit, a proto bude v nejbližší době zveřejněna aktualizovaná Dopravní politika, která bude mít spíše obecnou podobu. Na ni naváží jednotlivé sektorové strategie, které budou rozpracovány až po oblast financování, řekl. Zprávu o hospodaření Českých drah a investicích do obnovy vozového parku na semináři přednesl generální ředitel ČD Petr Kousal. V nákladní dopravě zaznamenávají České dráhy od vstupu ČR do EU výrazný pokles. Ve srovnání s plánem je objem přeprav nižší o 5,5 milionu tun. V osobní dopravě (i když mají ve srovnání s autobusovou dopravou na stejné výkony o 1,2 miliardy Kč vyšší náklady) dosud letos České dráhy vydělaly o sto milionů Kč více než ve stejném období loňského roku. Celkem přepravily o šest milionů cestujících více. Největší hrozbu pro České dráhy v současné době představuje tak-zvané křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisku nákladní dopravy, uvedl ve svém příspěvku ředitel odboru strategie a informatiky ČD Jiří Růžička. Dosud chybí zákon o veřejné dopravě, ve kterém by byly jasně stanoveny závazky státu. Je nutno co nejdříve stabilizovat pozici Českých drah na dopravním trhu, zastavit další nadměrný růst individuální osobní dopravy v České republice a podpořit integrovanou dopravu. Pokud se tento nevyhovující systém nezmění, podnik by mohl již v letech 2005 a 2006 zaznamenat výrazný propad tržeb a musel by uvažovat o dalším propouštění zaměstnanců, řekl. Dráhy proto zpracovaly materiál, v němž tyto možné důsledky shrnuly, a předloží jej vládě, dodal. V oblasti nákladní dopravy budou České dráhy v budoucnu věnovat pozornost nejen zákazníkům přepravujícím hromadné substráty, ale i zákazníkům, kteří nabízejí k přepravě zboží s vyšší přidanou hodnotou. Za pomoci finančních prostředků z EU hodlají nadále podporovat kombinovanou dopravu, výstavbu terminálů a napojení logistických center na železniční vlečky. Podnik bude rovněž usilovat o zjednodušení odbavení zákazníků prostřednictvím zavedení elektronického nákladního listu ve vnitrostátní přepravě. Větší péči hodlá věnovat také vytěžování prázdných vozů v souvislosti se změnou předpisu RIV či on-line sledování zásilek. Součástí bloku přednášek druhého dne byly prezentace soukromých dopravců na železniční síti – společností Connex či Viamont – a pozvánka na 15. mezinárodní kongres výrobců kol (15. International Wheel-set Congress), který se bude konat v Praze v roce 2007. Kongres uspořádá firma Bonatrans, a. s., Bohumín. (spu/jet)

spinner