​ACRI: Ekonomická diplomacie letos výrazně podpořila expanzi českého železničního průmyslu na mezinárodních trzích

​ACRI: Ekonomická diplomacie letos výrazně podpořila expanzi českého železničního průmyslu na mezinárodních trzích

8.12. - Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.

České firmy se během letošního roku za podpory našich ministerstev prezentovaly na klíčových veletrzích, summitech i podnikatelských misích v Evropě, Asii i na Blízkém východě. Nové technologie a inovace pro bezemisní mobilitu se prosadily v oblasti kolejových vozidel, zabezpečovacích systémů, digitalizace řízení železnice, diagnostiky, komponent i testování a certifikace.

„Rok 2025 ukázal, jak strategicky důležité je spojení českého železničního průmyslu a ekonomické diplomacie. Velmi oceňujeme podporu Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva dopravy, zastupitelských úřadů i dalších institucí, které se aktivně podílejí na přípravě zahraničních misí, jednání s partnery i na reprezentaci našeho průmyslu v klíčových regionech. Díky této spolupráci mohou české firmy vstupovat na nové trhy, získávat zakázky a budovat dlouhodobé obchodní vztahy,“ uvádí Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI Asociace podniků českého železničního průmyslu.

TRAKO 2025: české firmy předvedly špičkové technologie pro udržitelnou mobilitu

Na veletrhu TRAKO v Gdaňsku, jednom z největších evropských setkání železničního sektoru, se český železniční průmysl prezentoval jako jeden z lídrů inovací evropské železnice. Expozici českých firem na veletrhu TRAKO v Gdaňsku navštívil také Břetislav Dančák, velvyslanec České republiky v Polsku a zástupci obchodního oddělení velvyslanectví. Škoda Group představila novou generaci bateriových jednotek BEMU RegioPanter jako efektivní řešení pro bezemisní mobilitu na částečně elektrizované infrastruktuře i novou pražskou tramvaj ForCity Plus 52T, která patřila mezi nejnavštěvovanější exponáty. Firma ukázala také nové digitální technologie, včetně antikolizního systému určeného pro polský trh a inovací v oblasti ETCS. AŽD na veletrhu prezentovala unikátní technologii autonomních vlaků či řešení ETCS L1/L2, včetně jednotky LEA-2 či systému dálkového ovládání LCS. Velkou pozornost vzbudila i expozice CZ LOKO a prezentace lokomotiv - například hybridní DualShunter 2000, či nejnovější železniční kolo BONA830EM od Bonatrans pro nápravové zatížení 25 tun. Jeden z největších světových výrobců sedaček, bohumínský BORCAD, ukázal téměř kompletní portfolio sedaček pro regionální i dálkové vlaky – a to ve čtyřech vystavených soupravách, včetně jednotky pro rychlosti až 230 km/hod ComfortJet z produkce konsorcia Siemens-Škoda. České firmy zde vedly desítky jednání o zakázkách v řádech miliard korun.

Eurasia Rail Istanbul: české firmy mířily na dynamicky rostoucí trhy

V červnu se ve společné expozici ACRI na veletrhu Eurasia Rail v Istanbulu představilo čtrnáct členů asociace. Turecko a širší region Blízkého východu patří mezi nejdynamičtěji rostoucí trhy mimo Evropskou unii a stále více investují do modernizace infrastruktury i vozidlového parku. Škoda Group, VÚKV, AMiT, CZ LOKO, MSV elektronika, BORCAD, DT – Výhybkárna a strojírna a další společnosti zde prezentovaly široké spektrum českého know-how – od výhybek, komponent a sofistikovaných elektronických systémů až po kompletní pohonné celky a moderní diagnostiku.

Prezentace pod hlavičkou ACRI se uskutečnila s podporou Ministerstva průmyslu a obchodu i českého zastupitelského úřadu. Českou expozici oficiálně otevřel velvyslanec Petr Štěpánek, který zdůraznil roli Turecka jako vstupní brány na trhy Blízkého východu a severní Afriky. Generální konzulka v Istanbulu Olga Hajflerová zároveň ocenila dlouhodobou reputaci českých firem, které jsou na tureckém trhu vnímány jako precizní, spolehliví a důvěryhodní partneři.

Railway Days Bukurešť: české firmy připravené na modernizaci rumunských železnic

Rumunsko v posledních letech výrazně navyšuje investice do modernizace železniční infrastruktury a vozidlového parku – zejména kvůli dlouhodobému podfinancování a nutnosti dohánět technologický dluh. Modernizace má zásadně zvýšit bezpečnost, kvalitu služeb i interoperabilitu tamního systému, přičemž bez zapojení zahraničních dodavatelů není možné ambiciózní plány naplnit. Během dvoudenního summitu Railway Days v Bukurešti se české firmy vedené ACRI prezentovaly jako silní a prověření partneři, schopní dodat kompletní řešení od železničních vozidel až po subsystémy, digitální technologie, testování a certifikaci.

Škoda Group představila elektrické jednotky, lokomotivy a tramvaje, zatímco Škoda Digital prezentovala vlastní diagnostické a řídicí systémy. CZ LOKO přiblížilo své portfolio lokomotiv pro osobní i nákladní dopravu a DAKO-CZ ukázalo brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla. Výraznou pozornost návštěvníků přitáhly také technologie firem T-CZ, MSV elektronika, SVV Praha a ReDat Recording, které nabídly řešení v oblasti komunikace, elektroniky, záznamových systémů a pokročilé diagnostiky.

České společnosti prezentovaly relevantní reference z celé Evropy a ukázaly připravenost realizovat projekty pokrývající celý životní cyklus dodávky – od návrhu přes výrobu až po dlouhodobý servis.

Jižní Korea: mise potvrdila zájem o dlouhodobou spolupráci

V říjnu proběhla podnikatelská mise českých železničních firem do Jižní Koreje, země, která patří mezi technologické lídry Asie a současně aktivně internacionalizuje svůj vlastní železniční průmysl. Delegace vedená Ministerstvem dopravy České republiky a koordinovaná ACRI ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Soulu navázala na dlouhodobý dialog s korejskými institucemi i průmyslovými podniky a představila komplexní nabídku českého železničního sektoru – od kolejových vozidel přes klíčové subsystémy až po digitální systémy řízení, diagnostiku, testování, certifikaci a servis.

Česká delegace se setkala s předními aktéry korejského železničního ekosystému, mezi nimiž nechyběli výrobci Hyundai Rotem a Woojin, zástupci Korea Railroad Research Institute ani vedení národního dopravce KORAIL. Program doplnila jednání v Metro Seoul a Metro Busan, která poskytla detailní vhled do potřeb korejské městské i příměstské dopravy.

Pracovní schůzky se zaměřily na interoperabilitu evropských a korejských systémů, vysokorychlostní dopravu, digitalizaci řízení železnice, moderní komunikační technologie a možnosti společného výzkumu a vývoje. Korejští partneři ocenili české reference v oblasti moderních trakčních jednotek, pokročilého zabezpečení, brzdových systémů, diagnostiky i záznamové techniky. Český průmysl zde potvrdil svou schopnost dodávat kompletní řešení, která lze adaptovat na vysoké technologické standardy korejského trhu.

Incomingové mise do České republiky: Ázerbájdžán, Ukrajina a další trhy

Stále důležitější roli sehrávají incomingové návštěvy zahraničních delegací v ČR. V roce 2025 zavítali do České republiky například zástupci Ázerbájdžánu či Ukrajiny, kteří se zajímali o modernizační technologie, zabezpečovací systémy či vozidlová řešení. Tyto návštěvy probíhaly přímo ve výrobních závodech, zkušebních laboratořích a odborných institucích, což zásadně přispělo k budování důvěry a přípravě konkrétních obchodních projektů.

Český železniční průmysl vstupuje do roku 2026 jako spolehlivý a respektovaný partner evropských i světových výrobců a dopravců. Silná podpora českého železničního průmyslu v rámci pro-exportních projektů bude pokračovat i v roce 2026 a promítne se například do realizace společné expozice na největším mezinárodním veletrhu železniční techniky Innotrans v Berlíně v září 2026.

Exportní výsledky roku 2025 potvrzují, že kombinace inovací, technické kompetence a aktivní ekonomické diplomacie je klíčem k dalšímu růstu celého sektoru.

(red)

Foto: ACRI

spinner