15. srpna 2025, red

16.8. - Společnost AŽD 10. srpna 2025 úspěšně dokončila další významnou etapu modernizace trasy C pražského metra. Tentokrát šlo o úsek mezi stanicemi Kačerov a Vyšehrad, kde během devítidenní výluky proběhla komplexní výměna klíčových technologií zabezpečení provozu. Modernizace byla nezbytná kvůli stáří původní reléové technologie, která metru sloužila více než 50 let.
Modernizace probíhala v nočních přepravních výlukách s dokončením o výluce od 2. do 10. srpna 2025. Součástí modernizace byla výměna návěstidel za úsporné LED provedení, instalace nových přestavníků a přesun vlakového zabezpečovače do dvou nově vybudovaných reléových místností. V nových reléových místnostech bylo zprovozněno elektronické stavědlo ESA-11M 3. kategorie s možností místního i dálkového ovládání ve stanici prostřednictvím Jednotného obslužného pracoviště a bezpečným dálkovým ovládáním z vlakového dispečinku. Řídicí stanice s datovými vazbami do dalších rekonstruovaných reléových místností jsou vybaveny technologií pro detekci obsazenosti jednotlivých kolejových úseků. Celá technologie je instalována v nejvyšším bezpečnostním standardu SIL4 se zálohovaným napájením.
Před ostrým spuštěním do provozu proběhlo řádné přezkoušení všech technologií včetně dynamických testů se soupravou metra Siemens M1. Práce navázaly na první etapu modernizace mezi stanicemi Háje a Roztyly, dokončenou v červenci 2024. Další fáze projektu postupně pokryjí úseky I. P. Pavlova – Hlavní nádraží, Florenc – Vltavská a modernizaci depa Kačerov.
„Modernizace přináší nejen vyšší spolehlivost a bezpečnost provozu, ale i přípravu na budoucí nasazení systému CBTC, což je moderní zabezpečovací systém, který umožňuje nepřetržitou komunikaci mezi vlakem a řídicím centrem. Díky tomu lze přesněji sledovat polohu souprav, zkrátit intervaly mezi nimi a zvýšit kapacitu přepravního systému,“ uvedl technický ředitel AŽD Roman Juřík.
(red)
Ilustrační foto: DPP