Europort 2003

Veletrh Europort 2003 opět přilákal více zahraničních vystavovatelů

V druhé polovině listopadu se v amsterdamském výstavním centru RAI uskutečnil 31. mezinárodní veletrh námořní techniky Europort 2003. Představil produkty a služby spojené se stavbou lodí a jejich opravami, přístavní zařízení a různá komunikační a navigační zařízení. Zastoupeny na něm byly i informační, konzultační a projektové úřady pro námořní a říční plavbu.

Organizátorům veletrhu se letos podařilo přilákat mnoho nových návštěvníků – podle statistik 27 procent z 28 159 návštěvníků navštívilo výstavu poprvé. A většina z nich odcházela velmi spokojena – alespoň podle ratingového ocenění 7,3 (z možných 10), které návštěvníci veletrhu udělili. „Jde částečně o důsledek zkvalitnění našeho přímého marketingu,“ komentoval výsledky průzkumu produktový manažer výstavy Farúk Nefzi.

Na veletrhu Europort 2003 se představilo více než 570 vystavovatelů a přes 800 firem z 26 zemí. Oproti poslednímu ročníku se opět zvýšil počet národních pavilónů – ve vlastních stáncích se prezentovalo 14 zemí včetně Číny, Finska, Řecka a Rumunska, které zorganizovaly národní pavilóny poprvé.

Veletrh nabídl návštěvníkům mnoho novinek. Jednu z nich představila například společnost Radio Holland, která ve spolupráci s japonskou firmou Furuno vyvinula novou řadu hlubokomořských radarů. Další novinku z její produkce představoval řídicí systém AVECS, který zahrnuje různé softwarové nástroje a moduly pro široký okruh činností včetně kontroly skladů, obsluhy, audiovizuálních výstražných systémů či evidence nebezpečného zboží.

Společnost Norwegian Maritime Equipment v nedávné době dokončila vývoj nového „miniaturního“ záchranného člunu. Délka člunu dosahuje 4,9 m a jeho kapacita činí 19 osob. Nový záchranný systém byl vyvinut obzvláště pro současné lodě, které mají menší posádky, neboť zachovává dostatečný prostor na palubě a nepředstavuje příliš velkou zátěž.

Společnost Kongsberg Maritime představila kontrolní systém pohonu s názvem AutoChief C20. Systém je velmi snadno ovladatelný a je určen především pro středně rychlé a pomalejší dieselové motory.

Nizozemská společnost NewThex B. V. se uvedla novým výtahovým zařízením. Komplexní výtahový systém byl vyvinut speciálně pro přepravu nového letadla Airbus A380. Plošiny mohou na svých 220 m2 zvednout až 220 tun. Již v brzké době budou nainstalovány na dvě lodě, které budou přepravovat části letadel.

Specialista na námořní elektronické systémy Transas nabídl mezi jiným ISPS řešení pro menší přístavy nazvané Navi-Monitor, snadno ovladatelný monitorovací systém založený na standardu systému VTS. Další novinku z produkce této firmy představoval integrovaný navigační systém Navi-Bridge, výsledek flexibilní kombinace integrovaných navigačních řešení pro velitelské a radarové stanice a stanice ECDIS.

Ohlas mezi politiky

Veletrh Europort není jen národním nizozemským, nýbrž i mezinárodním fórem námořního průmyslu. I letos o něj projevovali zájem také politici. Výstavu navštívila například nizozemská ministryně dopravy, veřejných prací a vodního hospodářství Karla Peijs, rumunský ministr hospodářství či velvyslanci Turecka a Finska.

Organizátoři však pamatovali i na odlehčení od obchodních jednání. To nabídl pavilón zřízený ve spolupráci se společností Schuttevaer, v němž si návštěvníci mohli vyzkoušet moderní námořní simulační technologie.

Některé námořní organizace a obchodní asociace uspořádaly v průběhu výstavy výroční zasedání či různé konference. Nejvýznamnější z nich byla mezinárodní konference Mare Forum 2003. Jejím hlavním posláním bylo obnovit důvěru mezi vlastníky lodí, regulačními úřady a dopravci tak, aby se zvýšila kvalita námořní dopravy, a především pak její bezpečnost. Na konferenci vystoupili kromě nizozemské ministryně dopravy, veřejných prací a vodního hospodářství Karly Peijs také kapitán William Schubert z námořního úřadu USA, státní sekretář norského ministerstva obchodu a průmyslu Oluf Ulseth či ředitel úseku námořní dopravy Evropské komise Fotis Karamitsos, který se zaměřil na špatný obraz námořní dopravy v očích široké veřejnosti. Ve svém projevu připomněl nebezpečí, které představují staré jednoplášťové tankery, a vyzdvihl potřebu zkvalitnit námořní dopravu zavedením spolehlivých kontrolních systémů. Dále vyjádřil podporu námořní dopravě na krátké vzdálenosti, vytváření námořních dálnic a liberalizaci přístavních služeb.

Petr Jechort

spinner