​Sunaffairs, 3D Lasertec a SGEF přinášejí řešení pro efektivní provoz elektrických nákladních vozidel

​Sunaffairs, 3D Lasertec a SGEF přinášejí řešení pro efektivní provoz elektrických nákladních vozidel

5.11. – Český průmysl potvrzuje, že přechod na bezemisní nákladní dopravu už není vizí budoucnosti, ale realitou dneška. V Domažlicích se vyrábějí technologie, které umožňují rychlé a ekonomicky výhodné nabíjení elektrických nákladních vozidel i tam, kde chybí silné elektrické přípojky. Na projektu spolupracují společnosti 3D Lasertec, Sunaffairs a SG Equipment Finance (SGEF) – člen Skupiny Komerční banky.

Rychlé nabíjení kdekoli: bateriový systém BSC 400

Základem inovace je zařízení Battery Storage Charger 400 (BSC 400) – unikátní kombinace rychlonabíječky Alpitronic Hypercharger 400 kW a bateriového úložiště o kapacitě až 2 MWh. Toto řešení umožňuje nabíjet e-trucky výkonem až 400 kW bez nutnosti budování trafostanic nebo složitého připojení k vysokonapěťové síti. Stačí standardní 400V přívod, případně napojení na solární elektrárnu. Případné dobíjení ze sítě je řízeno softwarem tak, aby dobíjení úložiště probíhalo za co nejvýhodnější tarif.

Celý systém je navržen jako mobilní jednotka, kterou lze uvést do provozu během několika hodin. Nabízí tak ideální řešení pro logistické areály, průmyslové podniky i dopravce, kteří chtějí zahájit elektrický provoz bez čekání na posílení sítě.

„Z Domažlic dnes směřují do Evropy řešení, která umožňují rychlé a energeticky úsporné nabíjení nákladních vozidel tam, kde by to ještě před pár lety nebylo možné. Kombinace bateriového úložiště a chytrého řízení energie přináší firmám výrazné úspory a současně snižuje jejich uhlíkovou stopu,“ řekl Josef Stauner, ředitel a jednatel společností Sunaffairs, 3D Lasertec a dalších firem, které se v České republice zabývají výrobou zařízení pro využití solární energie.

Česká výroba s evropským přesahem

Technologie BSC 400 vzniká a testuje se v areálu společnosti 3D Lasertec v Domažlicích, kde se tradiční kovovýroba postupně rozšířila o výrobu moderních systémů pro energetiku a elektromobilitu.

3D Lasertec dodává konstrukční a montážní části hypernabíječek Alpitronic a kompletuje bateriové moduly určené pro rychlé nabíjení těžkých vozidel.

„Domažlice se stávají symbolem průmyslové transformace. Zkušenosti z precizní kovovýroby využíváme při výrobě technologických celků, které pomáhají dopravě po celé Evropě přecházet na čistší energii,“ uvedl Josef Stauner.

Financování od SGEF otevírá i menším dopravcům cestu k elektrifikaci logistiky

Klíčovou roli při rozšíření této technologie hraje SG Equipment Finance (SGEF), která zajišťuje financování projektů zaměřených na udržitelnou energetiku a mobilitu. Dopravci si mohou pořídit zařízení BSC 400 formou úvěru či leasingu s dobou splatnosti až 10 let, akontací od 0 % a možností zvýhodnění z fondů EIB.

Součástí nabídky je i poradenství společnosti ENVIROS, dceřiné firmy Skupiny KB, která pomáhá podnikům s vyhodnocením dopadu investice na energetickou účinnost a ESG.

„Chceme, aby elektrická nákladní doprava byla dostupná i pro menší dopravce. Nabízíme financování, které firmám umožní rozložit investici do delšího období a okamžitě čerpat výhody z nižších provozních nákladů, které během jednoho roku vykompenzují vyšší pořizovací ceny,“ řekla Eva Jiránková, obchodní ředitelka SG Equipment Finance.

Díky tomuto modelu mohou firmy přejít na bezemisní provoz bez počáteční finanční zátěže, a přitom šetřit už od prvního dne.

Regionální přínos: Plzeňský kraj jako centrum inovací

Propojení firem SGEF, Sunaffairs a 3D Lasertec dokazuje, že inovace v oblasti energetiky a dopravy mohou vznikat i mimo velká města, a přitom mít evropský význam. Projekt přináší do Domažlic nová pracovní místa, know-how a rozvoj spolupráce s dalšími českými průmyslovými partnery.

„Z Domažlic dnes exportujeme nejen technologii, ale i odborné znalosti, které pomáhají snižovat náklady a emise v evropské logistice. Je to ukázka, že české regiony mohou být lídry zelené transformace,“ řekl Josef Stauner.

Aktuální studie: Elektrické nákladní vozy jsou pro dopravce o více než čtvrtinu výhodnější

Každý den, kdy dopravci v dálkové dopravě spoléhají na vozidla se spalovacím motorem, znamená pro ně reálnou ekonomickou ztrátu. Aktuální studie porovnávající celkové provozní náklady (TCO) elektrických a dieselových nákladních vozidel v českých podmínkách ukazuje jednoznačný výsledek – provoz elektrického nákladního vozu je v průměru o 8 Kč na kilometr levnější než provoz vozidla na naftu.

Analýza, připravená společností Sunaffairs ve spolupráci s Mercedes-Benz Trucks, vychází z reálných provozních dat a zohledňuje ceny paliv, elektřiny i mýtného platné v roce 2025. Při ročním nájezdu 150 000 kilometrů dosahuje dieselové vozidlo celkových nákladů přibližně 30,44 Kč/km, zatímco elektrický nákladní vůz pouze 22,11 Kč/km. Rozdíl představuje úsporu více než 1,2 milionu Kč ročně, a při intenzivním využití může přesáhnout 2,5 milionu Kč.

Dva konkrétní příklady z českého provozu

Studie uvádí dva modelové scénáře vycházející z reálného nasazení vozidel u dopravních firem:

Příklad 1 – regionální rozvoz mléka (400 km denně, objem nákladu 33 000 l):

Roční náklady dieselového vozidla činí zhruba 4,44 mil. Kč, zatímco elektrického pouze 3,23 mil. Kč. Úspora: 1,21 mil. Kč ročně.

Příklad 2 – dálková přeprava (800 km denně):

Dieselové vozidlo dosahuje nákladů okolo 8,6 mil. Kč ročně, zatímco elektrické vozidlo 6,09 mil. Kč. Úspora: 2,51 mil. Kč ročně.

Úspory vyplývají především z nižších nákladů na energii, menší potřeby servisu a také z faktu, že elektrická vozidla nejsou zatížena emisním mýtem. V řadě případů navíc mohou dopravci čerpat dotační podporu či daňové zvýhodnění, což návratnost investice dále zkracuje.

(red)

Foto: SGEF

spinner