​Společnost Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks, která vyrábí vozidla na míru, slaví 25. výročí

​Společnost Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks, která vyrábí vozidla na míru, slaví 25. výročí

3.10. - Obchodní jednotka Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) má již 25 let na starosti přestavby vozidel podle individuálních přání zákazníků. Týmy odborníků Custom Tailored Trucks z devíti různých výrobních závodů a společností uspokojují přitom již čtvrt století speciální poptávky z téměř celého světa. CTT realizuje varianty, které přesahují běžnou nabídku sériově vyráběných nákladních vozidel Mercedes-Benz, od úprav podvozku a změn konfigurace náprav přes modifikace kabiny až po konfiguraci kompletně individualizovaných vozidel, jakými jsou například tahače pro přepravu těžkých nákladů. Výsledné nákladní vozidlo přitom stále zůstává ve všech ohledech opravdový Mercedes-Benz Truck. Od založení sítě CTT bylo dodnes přestavěno již více než 325 000 vozidel pro provoz ve více než 140 zemích.

Franziska Cusumano, vedoucí divize Mercedes-Benz Special Trucks, k tomu říká: „Tam, kde končí nabídka sériově vyráběných vozidel, přichází do hry Custom Tailored Trucks. Našim zákazníkům z celého světa nabízíme naprosto ojedinělá a individuální řešení – od realizace menších specifických přání až po realizaci velmi komplexních, speciálních přestaveb a provedení. Naším cílem je optimálně přizpůsobit každé nákladní vozidlo specifickým požadavkům odběratelů a přitom zajišťovat rychlé dodání ve standardní kvalitě divize Mercedes-Benz Trucks.“

Marc Schulz, vedoucí obchodní jednotky Custom Tailored Trucks, dodává: „Ve stále složitějším světě rostou také mimořádné požadavky našich zákazníků. My je přitom v maximální míře zohledňujeme a v obchodní jednotce Custom Tailored Trucks jsme schopni nacházet na míru střižené odpovědi na téměř jakoukoli poptávku. Hlavní část těchto zakázek je realizována našimi odborníky na přestavby vozidel ve výrobním závodě Molsheim, ale také ve Wörthu nad Rýnem a u našich partnerů CTT po celém Německu. V popředí přitom vždy stojí úzká spolupráce se zákazníkem.“

Mimořádně kompetentní síť umožňuje plnit speciální přání z celého světa

Custom Tailored Trucks (CTT) tvoří specializované týmy odborníků ve výrobních závodech divize Mercedes-Benz Trucks v Molsheimu (Francie) a Wörthu nad Rýnem, které doplňuje sedm středně velkých firem v roli partnerů. Díky výrobě založené na dělbě práce mezi vícero pracovišti lze nejlepším možným způsobem využívat klíčové speciální kompetence závodů pro výrobu nákladních vozidel Mercedes-Benz a partnerů CTT ve smyslu efektivní realizace zákaznických požadavků. Pozitivním dopadem pro zákazníky je i rychlost dodání.

Výrobní závod v Molsheimu nedaleko německo-francouzské hranice, pouhých 100 km od největšího výrobního závodu divize Mercedes-Benz Trucks ve Wörthu, má 600 zaměstnanců a specializuje se na přestavby nákladních vozidel. Současně slouží také jako sídlo obchodní organizace Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks. Tým CTT v závodě Molsheim disponuje celkem 63 přestavbovými stanovišti a na míru realizuje nejrůznější inženýrské kompetence. Výrobní závod v Molsheimu byl založen v roce 1967 a již od roku 1991 jsou v něm realizovány přestavby nákladních vozidel. V roce 2000 následovalo založení obchodní jednotky CTT v rámci organizace Daimler Truck. Specializované týmy tak mohly zjednodušit procesy a vybudovat silnou síť partnerů. Kromě této klíčové aktivity je výrobnímu závodu Molsheim svěřena také výroba kabin pro model Unimog a mnoha dílů pro sériově vyráběná nákladní vozidla.

Kromě přestaveb v Molsheimu jsou prostřednictvím obchodní jednotky CTT realizována speciální přání v oblasti individuálních konfigurací, funkcí a technické vybavenosti nákladních vozidel mimo rámec sériově vyráběné nabídky také v závodě Wörth pro výrobu nákladních vozidel a v síti specializovaných partnerských společností. Mezi partnerské společnosti kooperující s CTT patří S&G Automobil AG, F&B Nutzfahrzeug-Technik GmbH, Werner Forst- & Industrietechnik Scharf GmbH, Eggers Fahrzeugbau GmbH, Paul Nutzfahrzeuge GmbH, BICKEL-TEC GmbH a TITAN Spezialfahrzeugbau GmbH. Všechny uvedené společnosti mají své sídlo v Německu. Z toho vyplývají krátké přepravní vzdálenosti, rychlá koordinace a efektivní výrobní procesy v rámci sítě CTT.

Základ pro úpravy tvoří sériově vyráběná vozidla ze závodu Wörth. Individuální přestavby a úpravy podle specifických požadavků zákazníka následně zajišťují odborníci CTT. Každý rok opouští dílny pro přestavby v Molsheimu, Wörthu a u partnerských společností několik tisíc individuálně vyrobených nákladních vozidel. Úzké propojení s centrálním vývojovým oddělením společnosti Daimler Truck přitom umožňuje zařazení často poptávaných speciálních řešení v případě potřeby také do sériové výroby divize Mercedes-Benz Trucks na montážní lince v závodě Wörth.

Na míru střižená řešení z kategorie „Může to být trochu více?“

Široké spektrum služeb sahá od zkrácení nebo prodloužení rozvoru náprav přes montáž dodatečných náprav, výztuh rámu a změn kabiny až po komplexní přestavby pro přepravu těžkých nákladů. Všechna vozidla odpovídají vysokým standardům kvality divize Mercedes-Benz Trucks a mohou být udržována a opravována v autorizovaných servisech. Při uspokojování poptávek z trhů na celém světě jsou v maximální možné míře používány sériově vyráběné komponenty divize Mercedes-Benz Trucks, aby byly zachovány vlastnosti a charakter nákladního vozidla s hvězdou a zajištěna bezproblémová dostupnost náhradních dílů.

Obchodní jednotka CTT v Molsheimu se v současnosti zabývá například realizací velké státní zakázky pro Bundeswehr Fuhrpark Service GmbH. V rámci této objednávky jsou vozidla Mercedes-Benz Arocs 6x6 vyrobena na montážní lince ve Wörthu nad Rýnem a následně vybavována v CTT přesně definovanými specifickými prvky požadovanými německou armádou.

CTT pokrývá také poptávku po mimořádně „štíhlých“ vozidlech Mercedes-Benz Econic s kabinou širokou pouhých 2,40 metru pro společnost Berliner Stadtreinigung. Kromě toho prochází v Molsheimu v současnosti více než sto vozidel pro společnost Autobahn GmbH přestavbou ze dvou na tři nápravy, která zvýší užitečnou hmotnost. CTT podporuje také transformaci na akumulátorové elektrické pohony individuálními přestavbami elektricky poháněných nákladních vozidel.

Příkladem spolupráce mezi výrobními závody je Actros 8x4/4 Full-SLT realizovaný na konci roku 2023. Poté, co sériově vyráběný Actros sjel z montážní linky ve Wörthu, prošlo původně třínápravové vozidlo v Molsheimu a u společnosti TITAN v Sulzbachu přestavbou na čtyřnápravovou verzi Full-SLT se dvěma poháněnými nápravami, aby mohlo být používáno jako tahač pro přepravu těžkých nákladů (označení SLT je odvozeno z německého slova „Schwerlasttransport“). Za tím účelem byla namontována 8tunová tlačená náprava a za kabinu nainstalován rám s prostorem pro palivové nádrže o objemu 900 litrů, zásobníky stlačeného vzduchu a zadní soustavu pro chlazení retardéru. K efektivnímu rozložení hmotnosti na nápravy přispívá také dodatečně namontovaná návěsová točnice a posuvné zařízení umožňující přemístění její polohy.

Také Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8x6 s nejvyšší přípustnou hmotností návěsu 1000 tun pro firmu Baumann, která se specializuje na přepravu těžkých nákladů, byl vyroben v Molsheimu a u partnerské společnosti Paul. V závodě CTT Molsheim byla na vozidlo přidána tlačená náprava s asistentem pro rozjezd prostřednictvím odlehčovacího řízení. Dodatečně namontována byla kromě toho také návěsová točnice, zařízení pro její poouvání a tažná zařízení vpředu a vzadu pro přepravu těžkých nákladů. Také u této přestavby byl její součástí rám SLT za kabinou s dodatečnou chladicí soustavou, palivovou nádrží o objemu 900 litrů a hydraulickým systémem pro řízení návěsu. Tým pro přestavby ve firmě Paul nahradil pak kabinu StreamSpace s šířkou 2,3 metru širokou kabinou BigSpace s šířkou 2,5 metru. Kvůli výměně kabiny musela být přizpůsobena veškerá vnitřní výbava, například přístrojová deska, lůžko nebo výsuvné odkládací schránky. Vozidlo bylo vpředu sníženo a v podlaze kabiny byl použit menší motorový tunel, aby nebyla překročena nejvyšší přípustná celková výška čtyři metry. Firma Paul kromě toho umístila za kabinu dodatečnou nástavbu s bednami na ukládání výbavy, která je u těchto vozidel obvyklá, a další zatěžovací nástavbu. Společnost Paul v tomto případě nově namontovala, resp. vyměnila cca 9500 dílů.

Dalším příkladem je vozidlo Mercedes-Benz Arocs 4763 8x6, jež bylo specificky přizpůsobeno pro japonský trh. Vzhledem k tomu, že je v Japonsku povolena maximální výška 3,8 metru, vyvinula obchodní jednotka CTT v Molsheimu poprvé kombinaci kabiny ClassicSpace 2.3 s dodatečnou kompaktní chladicí věží na podvozku se čtvrtou nápravou. Současně zde namontovala točnici vhodnou pro přepravu těžkých nákladů a upínací desku.

(red)

Foto: Daimler Truck

spinner