​Mercedes-Benz Trucks představuje nový eActros 400 a zařazuje do nabídky mnoho nových variant

​Mercedes-Benz Trucks představuje nový eActros 400 a zařazuje do nabídky mnoho nových variant

6.10. – Mercedes-Benz Trucks od konce roku 2024 sériově vyrábí skvělou alternativu nákladních vozidel poháněných vznětovými motory v podobě nákladních vozidel eActros 600 s akumulátorovým elektrickým pohonem pro dálkovou dopravu. Výrobce nyní v rámci dynamické prezentace pro novináře v okolí svého výrobního závodu ve francouzském Molsheimu poprvé představil model eActros 400 jako novou variantu na základě techniky modelu eActros 600. Mercedes-Benz Trucks cíleně rozšiřuje svou nabídku nákladních vozidel s akumulátorovým elektrickým pohonem mnoha novými možnostmi kombinací na základě obou modelů, aby dokázal elektricky poháněnými vozidly uspokojit ještě více logistických požadavků v oblastech těžké dálkové a rozvážkové dopravy. 

Mercedes-Benz Trucks tak bude nabízet eActros ve verzích eActros 400 se dvěma sadami akumulátorů a eActros 600 se třemi sadami akumulátorů – vždy jako tahač nebo podvozek pro nástavby. Vlastní produkt bude dodáván podle individuálních přání zákazníků s ohledem na způsob využití, požadovaný dojezd a užitečnou hmotnost. Zákazníci si navíc budou moci vybírat mezi dvěma kabinami: osvědčenou kabinou L s nižším nástupem nebo aerodynamicky optimalizovanou, větší kabinou ProCabin poskytující maximální komfort. Kromě toho bude pro valníkové podvozky nabízen velký počet nových variant rozvorů a konfigurací náprav, které pokryjí ještě širší oblasti využití vozidel.

Achim Puchert, předseda představenstva divize Mercedes-Benz Trucks, k tomu říká: „Od roku 2021 aktivně spoluutváříme transformaci nákladní dopravy a dodáváme prakticky využitelná řešení. Model eActros 600 dokazuje, že dálková doprava s akumulátorovým elektrickým pohonem je realitou – tato vozidla již úspěšně jezdí ve více než 15 evropských zemích. Jasné je však také i to, že má-li se tato transformace podařit, musí s vozidly držet krok také výstavba nabíjecí infrastruktury a provoz musí být pro naše zákazníky ziskový.“

První nové modely bude možné na trzích EU30 a na vybraných trzích mimo EU objednávat od října 2025. Sjíždět z montážní linky začnou ve výrobním závodě Wörth nad Rýnem ještě v roce 2025. Nové varianty vozidel druhé generace modelu eActros přebírají zásadní technický základ od modelu eActros 600, který se vyznačuje především svým inovativním celkovým technickým konceptem tvořeným moderní technikou pohonu a vysokou energetickou hospodárností. Mezi tyto zásadní technologie patří kromě nápravy s elektrickým pohonem z vlastního vývoje také technologie lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), která se osvědčila dlouhou životností a více než 95 procenty využitelné kapacity sady akumulátorů, elektrická síť s napětím 800 V, nová přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive 2 a rozsáhlý soubor asistenčních systémů zvyšujících bezpečnost silničního provozu. S rozšířením druhé generace modelu eActros ukončí Mercedes-Benz Trucks ke konci roku výrobu modelů eActros 300/400 první generace.

Stina Fagerman, vedoucí marketingu, prodeje a služeb v divizi Mercedes-Benz Trucks, k tomu říká: „Naše rodina modelů eActros se rozrůstá s potřebami našich zákazníků. Flexibilní konfigurace kabiny, sady akumulátorů nebo podvozku nabízejí přepravcům na míru střižená řešení. Naši nabídku doplňují digitální služby, nabíjecí řešení TruckCharge a hustá servisní síť – jako spolehlivý doprovod na cestě k elektromobilitě.“

Sady akumulátorů určují dojezd, užitečnou hmotnost a pořizovací cenu

Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí oddělení technického vývoje produktů v divizi Mercedes-Benz Trucks, k tomu říká: „Druhou generaci modelu eActros jsme vyvinuli tak, aby byla důsledně modulární. Disponuje moderní technologií akumulátorů LFP, hospodárným elektrickým pohonem a inteligentními asistenčními systémy. Díky této modularitě a kombinovatelným možnostem výběru kapacity sady akumulátorů, kabiny a podvozku nabízíme více než 40 základních konfigurací vozidla eActros. Díky tomu se můžeme ještě cíleněji zabývat rozmanitými požadavky našich zákazníků a významně přispívat k dekarbonizaci silniční nákladní dopravy.“

Rozhodnutí zákazníka pro vhodnou variantu vozidla závisí především na konkrétním provozním profilu – ať se jedná o dálkové trasy s vysokými počty ujetých kilometrů za den nebo o těžkou rozvážkovou dopravu na kratších trasách - s požadavky ohledně přepravovaných nákladů, dostupné nabíjecí infrastruktury a na rámcových ekonomických podmínkách.

Nové varianty modelu eActros 400 umožňují cenově atraktivní vstup do světa elektromobility. Součástí jejich výbavy jsou dvě sady akumulátorů LFP, každá s kapacitou 207 kWh, které dohromady nabízejí instalovanou kapacitu 414 kWh – proto označení 400. Různé konfigurace modelu eActros mají rovněž různé dojezdy lišící se podle kategorie vozidla a provozního profilu. Při konstantním způsobu jízdy v dálkové dopravě jsou dojezdy zpravidla delší než při jízdách v regionální těžké rozvážkové dopravě. Například eActros 400 6x2 se skříňovou nástavbou pro přepravu nákladu v suchém prostředí, který je předurčen pro klasický provoz v těžké rozvážkové dopravě, dosahuje při částečném vytížení a venkovní teplotě 20 stupňů Celsia dojezdu až 480 kilometrů.

Model eActros 600 má stejně jako dosud tři sady akumulátorů s celkovou instalovanou kapacitou 621 kWh – odtud pochází jeho označení 600. Velkoryse dimenzovaná zásoba elektrické energie umožňuje dojezd 500 kilometrů bez zastávky kvůli nabíjení – v závislosti na výbavě, způsobu jízdy, trase a dalších faktorech to může být i výrazně více. V konfiguraci, která je nejvýhodnější z hlediska spotřeby energie, může dojezd modelu eActros 600 se třemi sadami akumulátorů v klasické dálkové dopravě s celkovou hmotností soupravy 40 tun dosáhnout až 560 kilometrů. Je-li tahač eActros vybaven osvědčenou kabinou L a jen dvěma sadami akumulátorů, dosáhne ve stejném provozu a za téměř porovnatelných rámcových podmínek dojezdu až 330 kilometrů.

Model eActros 400 se dvěma sadami akumulátorů vykazuje nízkou hmotnost, a nabízí tak větší užitečnou hmotnost než eActros 600 se třemi sadami akumulátorů. Snížením hmotnosti se zvýšilo maximální zatížení návěsové točny modelu eActros 400 na 9,5 tuny. V kombinaci se standardním návěsem dosahuje eActros 400 užitečné hmotnosti více než 25 tun. Oproti modelu eActros 600 disponuje tedy eActros 400 o více než 3 tuny vyšší užitečnou hmotností, a posouvá se tak na úroveň užitečné hmotnosti nákladního vozidla poháněného vznětovým motorem. Model eActros 400 lze nabíjet stejně jako eActros 600 prostřednictvím standardně dodávané nabíjecí zásuvky CCS2 na levé straně vozidla za kabinou, a to nabíjecím výkonem až 400 kW. Na přání si mohou zákazníci objednat druhou nabíjecí zásuvku CCS2 na pravé straně vozidla. Dvě sady akumulátorů vyžadují k nabití z 10 na 80 procent 46 minut, u tří sad akumulátorů je doba nabíjení 70 minut. Kromě nabíjení CCS umožní eActros 600 s kabinou ProCabin, předurčený pro dálkovou dopravu, později také megawattové nabíjení.

Individuální varianty kabiny pro různé způsoby použití

V závislosti na převažujícím způsobu použití – ať v těžké rozvážkové dopravě, nebo na dálkových trasách – se liší také požadavky na kabinu. Flexibilní výběr různých variant kabin umožňuje zákazníkům přizpůsobit si komfort, ergonomii a hospodárnost specifickým podmínkám jejich provozu. Zákazníci tak budou mít výběr ze dvou kabin: kabiny L v osvědčeném designu modelu Actros a futuristické kabiny ProCabin. Obě varianty jsou k dispozici jak pro eActros 400 se dvěma sadami akumulátorů, tak i pro valník eActros 600 se třemi sadami akumulátorů.

Již osvědčená kabina L s šířkou 2,30 metru nabízí díky svému o 170 milimetrů nižšímu vstupu a kompaktním rozměrům dobré předpoklady k provozu s častým nastupováním a vystupováním a na kratších trasách. Kabina nabízená ve variantách Classic nebo StreamSpace přesvědčí ergonomicky uspořádanou přístrojovou deskou, velkorysými odkládacími prostory a četnými, v praxi osvědčenými komfortními prvky výbavy, mezi něž patří například standardně dodávaná přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive 2 nebo světlomety LED. Osvědčená kabina L může být ekonomicky zajímavým řešením pro zákazníky citlivé na cenu a díky nižší hmotnosti poskytuje i mírnou výhodu z hlediska užitečné hmotnosti.

ProCabin s futuristickým designem ztělesňuje maximální komfort a díky své rovné podlaze a velkorysé prostornosti je mimořádně vhodná pro dálkové trasy s pravidelným přenocováním. Kabina byla kromě toho koncipována pro mimořádně účinnou aerodynamiku, která snižuje spotřebu elektrické energie. Kabina široká 2,50 metru a nabízená ve třech verzích Stream, Big nebo Giga poskytuje v interiéru četné komfortní prvky výbavy, jakými jsou vylepšené vyhřívání sedadel, čalounění sedadel prémiovou plochou tkaninou nebo lůžka s plnohodnotným lamelovým roštem a tlustou prémiovou matrací. Dalšími charakteristickými prvky kabiny ProCabin jsou mimo jiné rozšířená funkčnost ovládacích panelů u lůžek, dekorační osvětlení a dodatečné čtecí svítilny LED s všestranně polohovatelným „labutím“ krkem. Mezi další prvky výbavy patří dodatečné vstupy USB-C v bočních stěnách, velmi kvalitní závěs ve dvoubarevném designu, druhá chladnička, 230V zásuvka nebo koncept SoloStar s dalšími dvěma variantami čalounění sedadel.

Součástí výbavy obou kabin je také MirrorCam. Divizí Mercedes-Benz Trucks vyvinutý kamerový systém nahrazující zpětná zrcátka může přispívat k ještě bezpečnějšímu a klidnějšímu zvládání nečekaných situací při předjíždění, manévrování, jízdě za špatné viditelnosti a tmy či průjezdu zatáčkou nebo zúženými úseky. Dalšími nápomocnými funkcemi jsou režim širokoúhlého snímání při couvání, linie zobrazující vzdálenost na displejích pro lepší sledování a odhad vzdálenosti od objektů za vlastním vozidlem, natáčení obrazu z kamer při průjezdu zatáčkou nebo monitorování okolí vozidla během odpočinku. Také spolupráce systému MirrorCam s asistentem pro odbočování Active Sideguard Assist 2 může především ve složitých dopravních situacích a na nepřehledných křižovatkách pomoci úspěšně vyřešit i mnohé nebezpečné situace. K vizuálním výstražným upozorněním používá asistent pro odbočování displeje systému MirrorCam.

Nabídka většího počtu rozvorů a variant náprav pro širší spektrum využití

Divize Mercedes-Benz Trucks nabízí nyní svým zákazníkům ještě širší možnosti výběru, díky nimž si mohou elektricky poháněná vozidla lépe přizpůsobit individuálním požadavkům. V budoucnosti bude nabídka rozvorů a variant náprav pro vozidla s akumulátorovým elektrickým pohonem výrazně rozšířena.

Novou variantou je například tahač 4x2 eActros 400 s rozvorem náprav 3700 mm. Díky kratšímu rozvoru náprav má menší průměr otáčení. S tímto vozidlem lze proto ještě snadněji manévrovat i ve stísněnějších prostorách – například v úzkých uličkách nebo v malých podnikových provozních areálech. U modelu eActros 400 jsou nové rovněž valníkové podvozky 4x2 s rozvory náprav 4000, 5500, 5800 a 6100 mm nebo valníkové podvozky 6x2 se šesti různými rozvory náprav mezi 4000 a 5800 mm. Tyto varianty jsou k dispozici s kabinou ProCabin nebo s osvědčenou kabinou L.

Také v případě modelu eActros 600 čeká na zákazníky větší výběr. Model eActros 600 si budou moci objednávat také jako valníkový podvozek 4x2 s rozvory náprav 4000, 5500 a 5800 mm. Kromě toho budou pro valník 6x2, vedle již nabízených rozvorů náprav 4600 a 4900 mm, k dispozici čtyři další rozvory náprav, obdobně jako u modelu eActros 400, a to: 4000, 4500, 5200 a 5800 mm.

Tyto varianty se budou dodávat jak s kabinou ProCabin, tak s osvědčenou kabinou L.

Náprava s integrovaným elektrickým pohonem zajistí ještě vyšší hospodárnost

Jak do modelu eActros 600, tak i do nového modelu eActros 400 je montována elektricky poháněná náprava se dvěma elektromotory a čtyřstupňovou převodovkou. Elektromotory poskytují trvalý výkon 400 kW a krátkodobý nejvyšší výkon 600 kW, a zajišťují tak intenzivní zrychlení spolu s vysokou úrovní jízdního komfortu a jízdní dynamiky. Veškerý výkon elektromotorů je většinou k dispozici téměř bez přerušování přenosu točivého momentu. Kromě toho lze při předvídavé jízdě získávat zpět elektrickou energii rekuperací kinetické energie. Elektrická energie je v tomto případě ukládána zpět do sad akumulátorů, aby mohla následně posloužit znovu k pohonu. Díky rekuperaci jsou méně namáhány brzdy, což má pozitivní vedlejší efekt. V závislosti na situaci si může řidič vybírat mezi pěti různými stupni rekuperace. Libovolně lze na dotykovém displeji digitální přístrojové desky aktivovat také ovládání vozidla jedním pedálem – tedy zpomalování prostřednictvím rekuperace s minimalizovaným používáním mechanické brzdy. Model eActros disponuje řízením tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC), které bylo detailně přizpůsobeno charakteristice elektrického pohonu. Předvídavé řízení hnacího řetězce automaticky zohledňuje topografii, průběh trasy a dopravní značení, aby zajistilo co nejhospodárnější způsob jízdy. Nyní jsou do činnosti systému zahrnuty také informace o trase z navigačního systému, které umožňují lepší rozpoznávání událostí na projížděné trase. Řidič se tak může vyhýbat zbytečnému brzdění a zrychlování, a efektivněji tak využívat energii uloženou v akumulátorech.

Multimedia Cockpit Interactive 2 s hlasovým ovládáním a lepší konektivitou

Jako velmi praktická v každodenním pracovním provozu se osvědčuje přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive 2 dodávaná standardně v kabině ProCabin i v osvědčené kabině L. Díky ní nabízejí vozidla ještě vyšší úroveň konektivity. Dvanáctipalcový displej panelu sdružených přístrojů umožňuje spolu s vylepšeným dotykovým displejem intuitivní ovládání a individuální konfiguraci. Kromě toho lze nyní mnoho funkcí aktivovat ještě bezpečněji a rychle prostřednictvím hlasového ovládání. Díky tomu může řidič nepřetržitě sledovat dění na vozovce a držet volant oběma rukama. Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive 2 navíc řidiče průběžně informuje o stavu nabití sad akumulátorů, prognóze zbývajícího dojezdu a aktuální i průměrné spotřebě elektrické energie. Navigační systém integrovaný do přístrojové desky Multimedia Cockpit Interactive 2 je speciálně koncipován pro elektricky poháněná vozidla a zohledňuje aktuální nabíjecí infrastrukturu. Všechny varianty navíc profitují z předvídavého řízení hnacího řetězce PPC, které bylo speciálně upraveno pro elektrický pohon a zohledňuje informace o trase z navigačního systému, což umožňuje lepší rozpoznávání událostí na projížděné trase, a přispívá tak k dalšímu zvýšení hospodárnosti. Prostřednictvím dotykového displeje nebo multifunkčního volantu lze ovládat také funkce, jakými jsou topení, klimatizace, navigace, telefon, osvětlení a integrovaný informační a zábavní systém.

Elektromobilita s měřitelnými přínosy pro klima

Paleta modelů eActros umožňuje v rámci celého životního cyklu realizovat výrazný potenciál pro snížení emisí CO2 oproti porovnatelným vozidlům Actros poháněným vznětovými motory. Skutečné hodnoty závisejí na příslušném modelu a způsobu výroby elektrické energie, s níž jsou nabíjeny sady akumulátorů. Na základě průměrného energetického mixu při výrobě elektřiny v EU lze tak dosáhnout snížení emisí o cca 40 procent. Při výhradním používání elektrické energie z obnovitelných zdrojů jsou za předpokladu desetiletého životního cyklu vozidla možná snížení emisí CO2 o více než 80 procent v porovnání s vozidlem poháněným vznětovým motorem.

Například u tahače eActros 600 s kabinou ProCabin používaného v dálkové dopravě mohou snížení emisí CO2 dosáhnout v závislosti na energetickém mixu 436 až 871 tun. U porovnatelného modelu eActros 600 ve verzi valníkový podvozek s kabinou ProCabin vycházejí úspory emisí v dálkové dopravě dokonce na 458 až 939 tun.

Další potenciál pro snižování emisí CO2 nabízejí varianty vozidla vybavené pouhými dvěma sadami akumulátorů. Například výroba valníkového podvozku eActros 400 6x2 s osvědčenou kabinou L má za následek o 22 tun nižší emise CO2 oproti stejné konfiguraci se třemi sadami akumulátorů. V tomto případě to odpovídá snížení emisí CO2 spjatých s výrobou o cca 23 procent.

Inteligentní digitální řešení a služby pro ještě efektivnější provoz

Divize Mercedes-Benz Trucks má připravenu řadu digitálních řešení a služeb, které provozovatelům vozových parků usnadní postupy a pracovní procesy týkající se elektricky poháněných nákladních vozidel. Vstup do světa digitálních servisních řešení divize Mercedes-Benz Trucks nabízí TruckLive v kombinaci se službou My TruckPoint. Za těmito označeními se ukrývají různé služby na základě konektivity, které lze používat prostřednictvím zákaznického portálu My TruckPoint nebo ve vozidle prostřednictvím přístrojové desky Multimedia Cockpit Interactive 2. Například „Maintenance Management“ (správa údržby) může zajistit lepší provozuschopnost vozidla, zatímco „Live Traffic“ může pomáhat při plánování trasy navigací s daty o stavu dopravy v reálném čase. Zákazníci mohou kromě toho využívat také nové síťově propojené služby „Connected Services“, jakými jsou „Connected Traffic Warnings“ (dopravní upozornění na základě konektivity), „Service24h Connected“ (asistenční služba s konektivitou), „Over-the-Air Updates“ (bezdrátové aktualizace) a „App Mercedes-Benz Trucks Remote Truck 3.0“.

Aplikace „App Mercedes-Benz Trucks Remote Truck 3.0“ tvoří digitální rozhraní mezi uživatelem a jeho nákladním vozidlem Mercedes-Benz. Prostřednictvím této aplikace může uživatel zjišťovat důležité informace o stavu vozidla, jakými jsou stav sady akumulátorů, stav nabití a příslušná upozornění.

Funkce „Connected Traffic Warnings“ může přispívat ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu rozpoznáváním nebezpečných situací a předáváním příslušných upozornění vozidlům v blízkém okolí. Na mapě zobrazované vozidlem nebo „vyskakovacím“ okně na panelu sdružených přístrojů mají řidiči přehled o aktuálních událostech v dopravě. Přibližně deset sekund před příjezdem k nebezpečnému úseku zazní navíc akustické upozornění. Modul dokáže upozorňovat na celkem deset druhů nebezpečí včetně nehod, mlhy, intenzivního deště, práce na silnici a kluzké vozovky. Systém kromě toho zahrnuje také upozornění na vozidlo jedoucí v protisměru.

Pomocí služby „Service24h Connected“ mohou správci vozových parků porouchané vozidlo nahlásit jednoduše online prostřednictvím zákaznického portálu My TruckPoint. Online nahlášení poruchy ušetří v porovnání s voláním na servisní horkou linku cenný čas, protože mnoho důležitých dat je již předem vyplněno. Přípravu havarijní služby zlepšuje navíc přenos aktuální polohy a diagnostických dat vozidla.

Vzhledem k rostoucímu síťovému propojení vozidel a stále většímu počtu asistenčních systémů ve výbavě vozidel nabývá automobilový software rozhodujícího významu. „Over-the-Air Updates“, bezdrátové aktualizace, umožňují udržovat software v nejnovějším stavu – nezávisle na době a místě. Potřebné pokyny ke spuštění aktualizace obdrží řidič prostřednictvím přístrojové desky Multimedia Cockpit Interactive 2.

Správci vozových parků mohou prostřednictvím portálu Fleetboard používat velký počet digitálních funkcí pro efektivní řízení jejich vozidel eActros. Mezi ně patří inteligentní „Charge Management“ pro plánování a monitorování nabíjecích procesů, digitální záznamník s podrobnými informacemi o dobách jízdy, stání a nabíjení a údaji o spotřebě elektrické energie. Nechybí ani nástroj pro sledování provozu vozidla, který v reálném čase zobrazuje polohu vozidla, stav nabití a jeho provozní stav. Nabídku doplňuje služba „Performance Analysis BEV Basic“, která byla vyvinuta speciálně pro elektricky poháněná užitková vozidla a umožňuje hlubší porozumění spotřebě elektrické energie a způsobu jízdy. Tento nástroj poskytuje objektivní ukazatele ke způsobu jízdy, podporuje vyhodnocování potenciálu úspor a nabízí měsíční zprávy pro analýzu a optimalizaci používání vozidla. Další funkce, jakými jsou časová evidence, diagnostika na dálku a „Uptime Management“, zajišťují transparentnost, předvídavou údržbu a vysokou jistotu provozuschopnosti elektrického vozového parku.

Nabízená řešení v oblasti konektivity přispívají k maximálně hospodárnému, bezpečnému a komfortnímu každodennímu provozu elektricky poháněných nákladních vozidel.

Pozorní pomocníci ve výbavě

Divize Mercedes-Benz Trucks má velkou ambici dosáhnout toho, aby řidič mohl v každé dopravní situaci jet co nejbezpečněji. Díky asistenčním systémům nabízeným pro různé varianty vozidel mohou řidiči včas rozpoznat nebezpečí, snížit rychlost jízdy a zachovat si kontrolu nad vývojem dopravní situace. Elektroničtí pomocníci přispívají především tím, že okamžiky nepozornosti, například v důsledku nadměrné únavy, stresu nebo rozptylování, zůstanou pro všechny zúčastněné strany, pokud možno, bez těžkých následků.

Bezpečnostní koncept druhé generace modelu eActros spočívá, stejně jako u ostatních modelových řad divize Mercedes-Benz-Trucks, na zdokonalování osvědčených bezpečnostních asistenčních systémů. Nově vyvinutá elektronická platforma, použitá poprvé v modelech eActros 600 a Actros L, nabízí 20krát rychlejší zpracování dat v porovnání s předchozími verzemi a soustava šesti senzorů snímá okolí vozidla v rozsahu 270 stupňů. Asistenční systémy, jakými jsou Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist nebo Active Drive Assist 3 pro částečně automatizovanou jízdu (úrovně 2 podle SAE), dokážou díky tomu ještě lépe využívat své silné stránky. Systémy přitom z části výrazně převyšují požadavky legislativy. Platí to i pro standardy směrnice GSR (General Safety Regulation) vydané EU a platné od roku 2022, resp. 2024.

Od února 2026 bude následovat rozšíření o systémy, které odpovídají budoucím nařízením GSR platným od července 2026, resp. září 2028. Například Attention Assist 2 bude jako divizí Mercedes-Benz Trucks zdokonalený asistent pro sledování pozornosti řidiče používat od rychlosti vozidla 20 km/h zabudovanou infračervenou kameru ke sledování polohy zorniček řidiče a v příslušné řídicí jednotce je pak vypočítáván zorný úhel. V případě odvedení pozornosti od dění na silnici je řidič upozorněn. Do systému Attention Assist 2 je integrována také funkce asistenta pro sledování pozornosti, který na základě různých parametrů, jakými jsou pohyb vozidla v jízdním pruhu, aktivity řidiče nebo způsob řízení, monitoruje únavu řidiče. Active Brake Assist 6 Plus, zdokonalená verze systému Active Brake Assist 6, dokáže díky technologii fúze obrazu v rozsahu 270 stupňů, resp. z toho vyplývajícímu rozsáhlejšímu snímání okolí ještě rychleji reagovat na kritické situace. Mezi charakteristické vlastnosti systému patří mimo jiné vylepšené parametry ochrany chodců, rozšířené rozpoznávání cyklistů nebo pohotovější reakce na zatáčky s cílem dosáhnout ještě účinnější prevence nehod při rychlosti jízdy až 90 km/h.

TruckCharge od společnosti Daimler Truck: výstavba celoevropské nabíjecí sítě pro elektricky poháněná nákladní vozidla

Daimler Truck sdružuje pod značkou TruckCharge své nabídky v oblasti elektrické infrastruktury a nabíjení elektricky poháněných nákladních vozidel. Mezi ně patří poradenství, výstavba nabíjecí infrastruktury a její provoz. Daimler Truck navíc pod značkou TruckCharge usiluje o výstavbu celoevropské nabíjecí sítě pro elektricky poháněná nákladní vozidla, do níž bude zapojeno více než 1000 prodejců spolu se zákazníky divize Mercedes-Benz Trucks, kteří projeví zájem o zpřístupnění své nabíjecí infrastruktury třetím stranám, aby mohli dosáhnout lepšího vytížení. Do roku 2030 má být tato síť tvořena více než 3000 přípojkami pro rychlé nabíjení, a bude tak největší v Evropě.

Flexibilní modely financování pro transformaci dopravy

Daimler Truck Financial Services usnadňuje vstup do světa elektromobility integrovanými řešeními v oblastech financování a pojištění. Kromě možností financování vozidla a nabíjecí infrastruktury je v Evropě nabízen produkt „eService Leasing“.

Tato integrovaná nabídka vychází z kilometrového leasingového modelu s garantovanou zůstatkovou hodnotou a zahrnuje servisní smlouvu Mercedes-Benz Trucks Complete včetně služby Mercedes-Benz Trucks Uptime. Nabídku „eService Leasing“ rozšiřuje modulární produktový balíček, který zahrnuje různé na přání poskytované služby divizí Mercedes-Benz Trucks a Daimler Truck Financial Services. Během celé doby používání vozidla platí zákazník pevnou měsíční splátku, zůstatková hodnota je zaručena. Díky tomu nevznikají žádné nepředvídatelné náklady, eActros 400 přesvědčí minimálními prostoji a je vždy v optimálně udržovaném stavu.

CharterWay bude navíc v Německu nabízet flexibilní pronájem s dalšími výhodami, mezi něž patří absolutní kontrola nad náklady po celou dobu trvání smlouvy, kompletní integrace všech služeb, jakými jsou pojištění, údržba, zákonné kontroly a opravy, v jedné jediné měsíční splátce a maximální flexibilita ohledně doby trvání pronájmu, změny vozidla a na přání i digitálních služeb. Zákazníci tak obdrží balíček „all inclusive“ bez rizika – a mohou kdykoli reagovat na nové požadavky v odvětví nákladní dopravy.

Nabídka finančních služeb je postupně rozšiřována na jednotlivých evropských trzích a její dostupnost se může v jednotlivých zemích lišit.

Evoluce portfolia elektricky poháněných nákladních vozidel divize Mercedes-Benz Trucks

Mercedes-Benz Trucks má ve svém portfoliu elektricky poháněná nákladní vozidla od roku 2021. Jako první vozidlo s akumulátorovým elektrickým pohonem byl na trh uveden model eActros 300/400 pro těžkou rozvážkovou dopravu. O pouhý rok později následoval eEconic předurčený pro svoz komunálního odpadu, který je v této podobě i nadále vyráběn. Na konci roku 2024 byla zahájena sériová výroba modelu eActros 600, který reprezentuje druhou generaci modelové řady elektrických nákladních vozidel divize Mercedes-Benz Trucks. V příštím roce bude na trh uveden na veletrhu Bauma 2026 představený nový eArocs 400 pro městskou stavební dopravu, který rovněž přebírá zásadní komponenty z modelu eActros 600.

Flexibilní výroba modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem ve Wörthu

Druhá generace modelu eActros 400 bude stejně jako eActros 600 vyráběna na současné montážní lince v části výrobního závodu Wörth věnované produkci modelových řad A, a to souběžně a flexibilně spolu s nákladními vozidly s pohonem na naftu. V této výrobní hale jsou montovány také veškeré elektrické komponenty. Na konci montážní linky dojde ke zprovoznění kompletního systému. Od tohoto okamžiku je nákladní vozidlo provozuschopné a následně absolvuje dokončovací proces a konečnou přejímku jako všechna ostatní nákladní vozidla.

Výroba nové generace elektrických modelů tak probíhá kompletně v jedné výrobní hale na rozdíl od předchozích modelů elektrických nákladních vozidel. První generace modelů eActros 300/400 a eEconic opouštějí výrobní halu kvůli montáži komponentů elektrického pohonu v rámci procesu elektrifikace zajišťovaného oddělením Future Truck Center ve Wörthu.

Významnou roli ve výrobě nové generace modelu eActros hrají také výrobní závody Mannheim, Kassel a Gaggenau společnosti Daimler Truck, které dodávají pro akumulátorový elektrický pohon nezbytné komponenty, jakými jsou elektricky poháněné nápravy, komponenty převodovky nebo přední montážní jednotka elektrické soustavy, která sdružuje četné vysokonapěťové i nízkonapěťové komponenty a je uložena v prostoru vyhrazeném dříve pro spalovací motor.

(red)

Foto: Mercedes-Benz Trucks

spinner