19. listopadu 2025, lan
20.11. - Evropské smluvní a spotové sazby za silniční nákladní dopravu dosáhly ve 3. čtvrtletí 2025 přibližně 134 bodů, jak vyplývá ze srovnávací zprávy Upply–Ti–IRU European Road Freight Rate Development Report. Informovala o ní minulý týden Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Pole jejího českého zástupce, Sdružení ČESMAD Bohemia, je současná situace z pozice českých dopravců však dosti křehká.
Hlavní zjištění průzkumu
- Mezičtvrtletně se referenční index spotových sazeb Upply–Ti–IRU zvýšil o 1,7 bodu na 134,3, zatímco index smluvních sazeb vzrostl o 1,7 bodu na 134,0. Meziročně se spotová sazba zvýšila o 1,9 bodu, zatímco smluvní sazba vzrostla o 3,1 bodu.
- Meziročně vzrostl objem maloobchodu v EU v srpnu 2025 o 1,1 %.
- Index nákupních manažerů (PMI) ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně dosáhl v srpnu hodnoty 50,7, což je první hodnota nad prahem růstu od poloviny roku 2022, ačkoli v září klesl zpět na 49,8.
- Index nálady v silniční nákladní dopravě za 3. čtvrtletí činí 12,7, což je o 4,5 bodu více než ve 2. čtvrtletí, což naznačuje, že respondenti očekávají v příštím čtvrtletí mírný nárůst.
- Výhled sazeb v celé Evropě je mírný tlak na růst, který je způsoben sezónním doplňováním zásob před prázdninami a postupným oživením výrobní aktivity.
- Ceny pohonných hmot zůstaly ve 3. čtvrtletí 2025 většinou stabilní, zatímco ceny CNG v Itálii a Španělsku nadále klesaly.
- Několik zemí zvýšilo své sazby mýtného ve 3. čtvrtletí 2025: Rumunsko o 17,8 %, Bulharsko o 7,7 % a Slovensko o 40,9 %, spolu se zvýšením DPH v červenci. Ve 4. čtvrtletí 2025 se neočekávají žádné další úpravy, i když pro rok 2026 se očekávají velké změny.
Smluvní i spotové sazby do 3. čtvrtletí 2025 neustále rostly.
Zvyšování sazeb je způsobeno několika faktory. Na straně poptávky vykazuje maloobchodní aktivita známky oživení před rušnou prázdninovou sezónou. Výroba, i když je stále křehká, zaznamenala v srpnu krátký návrat k expanzi, když PMI v eurozóně poprvé od roku 2022 překročil 50bodovou hranici, ačkoli oživení zůstává turbulentní, protože PMI (Index nákupních manažerů) se v září opět snížil.
Michael Clover, vedoucí obchodního rozvoje společnosti Ti, uvedl: "Paralelní růst smluvních i spotových sazeb odráží trh, který se postupně zotavuje. Výroba vykazuje nesmělé známky stabilizace, zatímco spotřebitelská poptávka poskytuje pevný základ pro růst. Růst smluvních sazeb je také podporován oživením výrobní aktivity. Oživení však zůstává křehké a nerovnoměrné v celé Evropě, přičemž Německo se nadále potýká s problémy, zatímco španělská ekonomika vykazuje výrazně silnější dynamiku."
Dynamika kapacity nadále formuje trh. Nové registrace středně těžkých a těžkých nákladních vozidel ve 3. čtvrtletí 2025 prudce klesly, přičemž bylo zaznamenáno méně než 32 000 kusů, což představuje prudký pokles o 39 % oproti předchozímu čtvrtletí.
V Německu zaznamenala doprava a logistika v roce 2024 nejvyšší míru platební neschopnosti ze všech odvětví, a to 14 na 1 000 společností povinných k DPH, což v podstatě snižuje kapacitu, protože menší provozovatelé opouštějí trh.
Nákladové prostředí vykazuje smíšené signály. Zatímco ve 2. čtvrtletí 2025 ceny nafty klesly, ve 3. čtvrtletí se stabilizovaly. V několika zemích se také zvýšilo mýtné. Tento růst nákladů přispívá k tlaku na růst sazeb, zejména na smluvní ceny.
Vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj Vincent Erard dodal: "Sazby za silniční nákladní dopravu nadále rostou a nyní překonávají inflaci, což odráží tlak ze strukturálních nákladů a složitější a nejistější regulační prostředí. Po zavedení nejnovější směrnice o eurovinětě na vnitrostátní úrovni se mýtné stalo hlavní hnací silou provozních výdajů v celé EU, přičemž sazby mýtného za kilometr se blíží cenám pohonných hmot za kilometr a někdy je dokonce překračují. V této souvislosti může obnova vozového parku snížit celkové náklady na vlastnictví, ale vyžaduje důvěru v nasazení kapitálu. Vyvážený regulační přístup, který klade důraz na jasné a pozitivní investiční pobídky namísto dodatečného mýtného a daní, je nezbytný pro uvolnění této důvěry a urychlení obnovy.“
Tržní výhled
Evropský index nálady v silniční nákladní dopravě Upply–Ti–IRU vzrostl ve 3. čtvrtletí 2025 o 4,5 bodu na 12,7, což představuje nejsilnější pozitivní sentiment od konce roku 2023. Většina respondentů (46,3 %) očekává mírný nárůst sazeb, zatímco pouze 14 % očekává pokles, což je nejnižší podíl medvědího sentimentu za téměř dva roky.
Generální ředitel společnosti Upply Thomas Larrieu uvedl: "Naše data ukazují, že konvergence spotových a smluvních sazeb ukazuje na postupné vyvažování evropského trhu silniční nákladní dopravy po několika čtvrtletích korekce. I když tento trend odráží zlepšující se stabilitu, mezi zeměmi a jízdními pruhy přetrvávají značné rozdíly. Tato rostoucí synchronizace nabízí větší viditelnost jak pro odesílatele, tak pro dopravce, ale přetrvávající regionální volatilita ukazuje, že cesta k plné stabilitě v Evropě stále probíhá."
ČESMAD Bohemia: Situace je dosti křehká
Generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia a člen prezidia IRU Vojtěch Hromíř k tomu dodal: „Výsledky evropského šetření jsou o něco zpožděné oproti čerstvému vydání Barometru nákladní dopravy, který čtvrtletně publikujeme my, a pohybují se někde na rozmezí dat z našeho červencového zjišťování a těch aktuálních. Naše čísla jsou určitě bližší situaci v Německu než ve Španělsku. Očekávání dopravců jsou docela dobrá, v červenci byla dokonce hodně dobrá, výhled na zakázky ani teď není úplně pesimistický, ale zatím se to jen pomalu propisuje do tarifů. Na začátku listopadu 54 % mezinárodních dopravců vyhlíželo zakázky v dalším půlroce s optimismem, na vnitru to bylo necelých 50 %, v obou případech ale přece jen o 12 procentních bodů méně než v létě. Pro růst cen jsou u nás stále dobré důvody, trvale rostoucí náklady na mzdy, ceny režií, opět rostoucí ceny vozidel a zvýšení mýtného v některých zemích spolu se stále sníženou efektivitou kvůli nerovnoměrnému potvrzování objednávek tlačí na náklady dopravců. Například v automotivu jsou někdy odvolávány objednané přepravy, často ve vazbě na německou nevyrovnanou produkci. Není zatím na trhu ani příliš znát předvánoční boom. Současná situace je tedy z pozice dopravců dosti křehká.
(lan)
Ilustrační foto: LAN