​DAF představil v Eindhovenu novou generaci svých plně elektrických vozidel

​DAF představil v Eindhovenu novou generaci svých plně elektrických vozidel

17.9. - Společnost DAF Trucks zahajuje letos na podzim sériovou výrobu plně elektrických vozidel DAF XD a XF Electric. Nová vozidla, včetně nové řady DAF XB Electric, společnost podrobně představila minulý týden v Eindhovenu. Přistavená byla i testovací flotila a vozidla jsme si mohli vyzkoušet v plném provozu.

Nové hnací soustavy v kombinaci s aerodynamickým designem vozidel umožňují podle výrobce provoz s nulovými emisemi na jedno nabití akumulátoru s dojezdem více než 500 kilometrů. Modely DAF XD Electric a DAF XF Electric jsou poháněny účinnými hnacími soustavami s permanentním magnetem: PACCAR EX-D1 a PACCAR EX-D2, které nabízejí výkon od 170 kW (230 k) do 350 kW (480 k).

Hnací soustavy se skládají ze dvou samostatných elektromotorů a centrální integrované třírychlostní převodovky. Sady planetových převodů zajišťují, aby byl vždy zvolen správný převodový poměr a aby při použití při částečném zatížení, je-li to možné, byl pro maximální účinnost aktivován pouze jeden ze dvou elektromotorů. Jakmile je třeba vyšší výkon nebo točivý moment, například při zrychlování, jízdě v kopcovitém terénu nebo při rekuperačním brzdění, je druhá část hnací jednotky okamžitě a plynule aktivována. Kompaktní řešení se dvěma sadami planetových převodů je také výrazně lehčí než konvenční převodovka. Tím se maximalizuje užitečné zatížení nákladního vozidla a současně zajišťuje rychlé a mimořádně pohodlné řazení.

PACCAR EX-D1 v modelu XD Electric

Hnací soustava PACCAR EX-D1 se dodává v modelu DAF XD Electric pro samostatné použití s vozidly o celkové hmotnosti až 29 tun. K dispozici jsou tři varianty výkonu: 170 kW (230 k), 220 kW (300 k) a 270 kW (370 k), z nichž každá má maximální točivý moment 1 500 Nm. Motory lze kombinovat se dvěma až pěti akumulátory s celkovou kapacitou 210 kWh až 525 kWh. Hnací jednotky PACCAR EX-D1 jsou ideální například pro zásobování obchodů a svoz kontejnerů a odpadu. Maximální výkon rekuperačního brzdění pro všechny hnací soustavy PACCAR EX-D1 je 270 kW.

PACCAR EX-D2 v modelech XD a XF Electric

Pro náročnější aplikace nabízí společnost DAF výkonnější elektromotor PACCAR EX-D2. Ten je k dispozici pro modely XD a XF Electric a dodává se ve variantách 270 kW (370 k), 310 kW (420 k) a 350 kW (480 k). Tyto hnací soustavy nabízejí působivý točivý moment 2 400 Nm a jsou vhodné pro soupravy s celkovou hmotností do 50 tun. Hnací soustava je dodávána s minimálně třemi a maximálně pěti akumulátory s celkovou kapacitou 315 kWh až 525 kWh. Motor PACCAR EX-D2 s výkonem rekuperačního brzdění 350 kW je optimální volbou pro těžší aplikace a přepravu na delší vzdálenosti.

Na míru vyrobené modulární akumulátory

Aby společnost DAF optimálně přizpůsobila elektromobily potřebám a použití u zákazníků, nabízí komplexní řadu konfigurací akumulátorů se dvěma až pěti sadami. V konečném důsledku ne každý zákazník potřebuje maximální dojezd 500 kilometrů s nulovými emisemi – rozhodně ne, když nákladní vozidlo najezdí omezený počet kilometrů denně, každý večer se vrátí na domácí základnu a může se tam dobít. Tento přístup snižuje hmotnost vozidla a zvyšuje kapacitu užitečného zatížení.

Možnost pěti akumulátorů však umožňuje ujet na jedno nabití více než 500 kilometrů s nulovými emisemi. Díky optimálnímu plánování vozidel a nabíjení mohou modely XD a XF Electric podle výrobce v praxi ujet až 1 000 kilometrů pouze na elektřinu denně, což je činí vhodnými pro dálkovou přepravu.

Velký dojezd je z velké části zásluhou vysoce účinných hnacích soustav PACCAR EX-D1 a EX-D2 v kombinaci s inteligentním systémem řízení akumulátorů společnosti DAF, který distribuuje energii uloženou v akumulátoru mezi hnací soustavu a další komponenty pro maximální efektivitu.

Aerodynamický design nákladních vozidel je také důležitým faktorem jejich vynikající energetické účinnosti a provozního dojezdu. Aerodynamický a zúžený design kabiny se zaoblenými rohy a čelním sklem a absencí švů a mezer mezi panely zajišťuje co nejmenší odpor vzduchu, což se přímo promítá do nejnižší možné spotřeby energie. Důležitou roli hrají také mezinápravové spoilery, deflektory, límce a aerodynamická spodní deska pod kabinou, stejně jako digitální kamery, které nahrazují zrcátka.

Výhody akumulátorů LFP

DAF v modelech XD a XF Electric nové generace používá pouze akumulátory s lithium-fosfátem železa (LFP) nejnovější generace. Tyto akumulátory neobsahují kobalt ani nikl a vyznačují se dlouhou životností. Kromě toho lze akumulátory LFP dobíjet vždy až na 100 %, aniž by byla ohrožena jejich životnost.

Kapalinou chlazené akumulátory LFP používané společností DAF, které jsou dodávány s osmiletou zárukou, jsou také velmi tepelně stabilní pro nejvyšší bezpečnost. To také znamená, že bateriové články lze umístit těsně vedle sebe, což šetří místo.

Standardní rychlonabíjení stejnosměrným proudem, volitelné nabíjení střídavým proudem

Modely XD Electric a XF Electric nové generace jsou vhodné pro rychlé nabíjení až do výkonu 325 kW. Sadu se třemi akumulátory lze nabít za něco málo přes tři čtvrtě hodiny z 0 na 80 % kapacity. Do dvou hodin lze plně nabít i maximálně pět bateriových zdrojů. Volitelně je k dispozici palubní nabíječka, kterou lze použít pro nabíjení střídavým proudem (AC) až do výkonu 22 kW. To poskytuje flexibilitu při používání vozidla i v případě, že není k dispozici rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC).

Příjemná ovladatelnost pro výrobce nástaveb

Díky flexibilnímu a modulárnímu umístění akumulátorů na podvozku nabízejí vozidla DAF XD Electric a XF Electric nové generace stejnou úroveň uživatelské přívětivosti jako všechny ostatní modely řady DAF nové generace. Umístění akumulátorů lze dokonale přizpůsobit zamýšlenému použití vozidla a poskytnout tak dostatek prostoru pro montáž například bočního nakladače nebo jeřábových nohou. Volitelně je k dispozici také 650V e-PTO (25 kW a 90 kW) pro napájení například elektrického chladicího systému.

Pro model DAF XD 6x2 s řízenou vlečenou zadní nápravou (FAN) je k dispozici balíček Bolt & Play, který je speciálně navržen pro instalaci konstrukce pro sběr odpadu na boku vozidla. V tomto případě je podvozek z výroby vybaven e-PTO, specifickými montážními konzolami pro konstrukci a konektory, které řídí funkce konstrukce. Balíček Bolt & Play usnadňuje život jak prodejcům, tak výrobcům nástaveb.

Stejná DNA s novou generací vozidel DAF

Nové modely XD a XF Electric se vyznačují stejnou osobitou DNA jako stávající nákladní vozidla DAF nové generace, a tím ve svém segmentu nastavují standard bezpečnosti, pohodlí a snadného použití.

Důraz na bezpečnost

Konstrukce kabiny přispívá výrazně k bezpečnosti. Díky velkému čelnímu sklu, nízkým liniím oken a cenným doplňkům, jako jsou například obrubníkové okénko, DAF Digital Vision System a DAF Corner View, nabízejí vozidla výborný přímý a nepřímý výhled. Asistent pro odbočení a zatáčení DAF City Side & Turn Assist zvyšuje bezpečnost v městském prostředí tím, že aktivně upozorňuje řidiče na zranitelné účastníky silničního provozu v blízkosti vozidla.

Důraz na pohodlí

Přístupnost je snadný díky dvěma (XD) nebo třem (XF) schůdkům. Ergonomicky navržená přístrojová deska je vybavena konfigurovatelnými digitálními displeji. Volant i sedadlo mají velký rozsah nastavení, lůžka jsou dlouhá 220 cm. Příjemné je i odpružení kabiny, které tlumí nerovnosti, ale přesto umožňuje řidiči mít pocit dobrého kontaktu s vozovkou.

Je třeba zmínit také řízení jedním pedálem, které umožňuje použití plynového pedálu jak ke zrychlování, tak ke zpomalování. Spodní část dráhy pedálu je vyhrazena pro zrychlení, zatímco horní část lze použít k ovládání a modulaci rekuperačního brzdění. Tlačítko rekuperačního brzdění na páčce sloupku řízení se používá k aktivaci „řízení jedním pedálem“ a volbě požadované brzdné síly (33, 66 nebo 100 % celkové brzdné síly) – funguje jako obdoba ovládání třístupňové motorové brzy u vozidel se vznětovými motory.

Začátek dodávek

Modely XD Electric a XF Electric jsou k dispozici jako tahače 4x2 a podvozky. Kromě toho jsou k dispozici podvozky 6x2 s řízenou tlačenou nebo řízenou vlečenou nápravou pro vyšší užitečné zatížení a lepší manévrovatelnost. Nabídka konfigurací náprav s elektrickým pohonem bude v průběhu roku 2026 dále rozšířena.

Řada DAF XB Electric

Nákladní vozidla DAF XB nové generace představují celou řadu distribučních vozidel ve třídě do 19 tun. Nový model DAF XB Electric vyrábí společnost Leyland Trucks ve Velké Británii. Vedle verzí 16 a 19 tun je k dispozici verze 12 tun se 17,5” koly; k dispozici je jeden nástupní schůdek. Rozvory začínají od 4,30 metru.

XB Electric je poháněn motory PACCAR EX-M1 a EX-M2 s přímým pohonem, výkonem 120 nebo 190 kW a jmenovitým točivým momentem 1 000 a 2 000 Nm (a špičkovým točivým momentem 2 600 nebo 3 500 Nm). Motory lze kombinovat s jedním nebo dvěma akumulátory s celkovou kapacitou 141, 210 nebo 282 kWh. Maximální výkon rekuperačního brzdění je 120 kW pro hnací soustavy EX-M1 a 190 kW pro hnací soustavy EX-M2.

I u těchto vozidel používá DAF akumulátory s lithium-fosfátem železa (LFP) s vysokou hustotou energie. Hrubá kapacita pro skladování energie se pohybuje od 141 kWh pro nejmenší akumulátor do 282 kWh pro největší akumulátor. Nákladní vozidla XB Electric mají podle výrobce dojezd až 350 mimořádně tichých kilometrů s nulovými emisemi – což je více než dostatečné pro městskou a regionální distribuci. Velký dojezd je většinou způsoben vysoce účinnými hnacími soustavami PACCAR EX-M1 a EX-M2 v kombinaci s inteligentním systémem řízení akumulátoru společnosti DAF, který co nejúsporněji rozděluje energii uloženou v akumulátoru mezi hnací soustavu a další komponenty.

Vozidla DAF XB Electric umožňuje kombinovaný systém nabíjení (max. 22 kW). To znamená, že elektrické nákladní vozidlo lze nabíjet z elektrické sítě. Samozřejmostí je také rychlé nabíjení (650 V DC, 150 kW), které v závislosti na specifikaci nabije z 20 % na 80 % za pouhých 40 až 70 minut.

Jízdní vlastnosti

K testovacím jízdám v plném provozu byla přistavená celá škála vozidel DAF XB. XD a XF Electric, a to včetně dvou tahačů, které dlouhodobě používají společnosti E. Van Wijk Logistics a Cornelissen Transport - i s řidiči, kteří s těmito vozidly běžně jezdí.

Kabiny vozidel se na první pohled neliší od nové řady vozidel DAF, u nichž výrobce využil nové legislativy prodloužil rozměry. Legislativa u elektrických modelů také umožňuje zvýšit hmotnost vozidla - certifikace obou změn jsou pro případ kontroly uvedeny na štítku pod čelní maskou.

Pohodlí v kabině odpovídá standardu, který řidiči nové generace vozidel DAF znají z vozidel se vznětovou motorizací. Kamerový systém místo zrcátek dává řidiči dokonalý přehled o dění kolem vozidla. Co je však výrazně jiné, je velice nízká hlučnost v kabině a také velké zrychlení.

Testovací dráhy zahrnovaly členitý terén, včetně dálnic, regionálních silnic i městských oblastí. Vozidla, vzhledem ke specifikům elektrické motorizace, si zachovávala dostatečný výkon i v táhlých stoupáních a pořád přetrvával příjemný pocit z jízdy umocňovaný i již zmíněnou nízkou hlučností. Tu si pochvalovali i řidiči dopravců, kteří s elektrickými tahači DAF běžně jezdí – pokud pak přecházejí na vozidle se vznětovými motory, cítí velkou změnu. Jejich zkušenost je pozitivní i co se týče jízdy v úzkých městských ulicích. Ve firmách testují i elektrická vozidla jiných výrobců a u modelů DAF si pochvalují nejen obratnost, výdrž baterek, ticho v kabině a obsluhu, ale také výšku vozidla, při které nehrozí poškození vozidel o obrubníky.

Velice pohodlná a účinná je také jízda s jedním pedálem, kdy při aktivování maximální rekuperace ve většině případů není zapotřebí provozní brzda.

Celkově lze říci, že jízda s elektrickými vozidly je pro řidiče velice příjemná a snadná. Je však otázka kdy a v jaké míře bude připravená i potřebná infrastruktura a tato vozidla budou dostupná i po ekonomické stránce pro většinu dopravců, včetně těch menších.

Milan Frydryšek

Foto: DAF, LAN

spinner