Co přinesl listopad 2019 v dopravě

Co přinesl listopad 2019 v dopravě

Inspirací věnovat náš listopadový komentář silniční bezpečnosti bylo částečně říjnové Logistické a inovační fórum Mezinárodní unie silniční dopravy IRU konané v Londýně; zabývalo se přednostně bezpečností a vycházelo přitom z připomenutí 50 let úmluvy OSN o silniční bezpečnosti. Úmluva byla kritickým milníkem ve zlepšování silniční bezpečnosti na celém světě, v harmonizaci pravidel silničního značení, symbolech a signálech a úloze v dosahování cílů akcí Dekády OSN v silniční bezpečnosti. Lidská chyba je hlavní příčinou nehod při účasti těžkých nákladních vozidel, jež může být odvrácena cestou školení a také inovací.

Nyní však k věcem velmi aktuálním. Především v Bruselu odstartoval projekt Burza silniční bezpečnosti EU: dvanáct členských států Evropské unie se dalo dohromady, aby řešilo takové výzvy, jako je překračování rychlosti, bezpečnost infrastruktury a zlepšování bezpečnosti chodců a cyklistů. Ačkoliv jsou evropské silnice nejbezpečnější na světě a silniční bezpečnost se v posledních desetiletích značně zlepšila, počet usmrcených a vážně zraněných je stále velmi vysoký. V loňském roce přišlo o život při nehodách přes 25 tisíc osob. Jakkoliv jde o snížení o 21 procent vůči roku 2010, oproti roku 2017 jde o jediné procento.

Nu a v pojetí silniční bezpečnosti jsou mezi členskými státy EU významné rozdíly. Tříletý projekt v originále zvaný EU Road Safety Exchange má za cíl tyto rozdíly eliminovat a dát dohromady experty z Rakouska, Bulharska, Francie, Řecka, Irska Litvy, Nizozemska, Polska, Portugalska, Španělska a Švédska (tedy bez ČR). Dopravní experti z dvanácti zúčastněných zemí budou spolupracovat na využívání nejlepších praktik kolem onoho snižování rychlosti, budování bezpečné infrastruktury, ale i zlepšování sběru dat, jakož i bezpečnosti chodců a cyklistů v městských oblastech.

Jaké je pozadí: Evropská komise a členské státy EU se podepsaly pod nové cíle ve snižování fatalit a vážných zranění na silnicích o 50 procent mezi roky 2020 a 2030. V této souvislosti přichází Evropská komise s projektem bezpečnostní burzy financovaným Evropským parlamentem, jenž přispěje k zastavení rozevírání nůžek mezi členskými státy a k poskytnutí pomoci řadě z nich pro zlepšení situace. Projekt má také ukázat, jak politika silniční bezpečnosti funguje v reálném světě. Dá dohromady experty, aby si vzájemně pomáhali, jak dosáhnout podobných výsledků ve svých vlastních zemích. A bylo potěšující, že tolik členských států EU do této hry skutečně šlo.

Další mezinárodní událostí na tomto úseku bylo vyhlášení letošních cen EU za excelenci v silniční bezpečnosti. Slavnostní vyhlášení proběhlo počátkem října v Bruselu pod záštitou evropské dopravní komisařky Violety Bulcové. EU každoročně oceňuje národní iniciativy, letos šlo o čtyři projekty pro dospělé a dva pro mládež.

Cenu získala nizozemská pojišťovací firma Interpolis za svůj projekt AutoModus. Ten má řidičům pomáhat nepoužívat telefon při řízení tím, že telefon sice pokračuje v navigaci, ale jsou blokovány všechny příchozí a odchozí hovory. Nesoustředění se na řízení je totiž hlavním faktorem rizik v silničním provozu. Projekt rovněž odměňuje řízení bez telefonu udělováním bodů vyměnitelných za různé pozornosti. Iniciativa byla oceněna za kombinaci inovativního technického řešení a uvědomovací kampaně. V Nizozemsku je považována za významný příspěvek k řízení bez mobilu.

Oceněný projekt podniku Inoutcister pochází z Portugalska; týká se řady činností, jež mají odrazovat mladé řidiče od pití alkoholu za volantem. Podnik se specializuje na dopravní psychologii a jeho projekt navádí studenty k bezpečnému chování z hlediska spotřeby alkoholu. Přehnaná spotřeba alkoholu se totiž stává realitou mezi mladými Portugalci. Součástí činností jsou setkání studentů s dobrovolníky na sociálních akcích informujících o nebezpečí pití za volantem. Takové akce také umožňují organizátorům shromažďovat data o spotřebě alkoholu mezi mládeží a o chování směrem k bezpečnosti vůbec. Plných 66% účastníků akcí se stává opatrnějšími z hlediska pití alkoholu při plánování jízdy anebo si prostě vybírá mezi pitím a řízením. K úspěchu této celonárodní kampaně přispělo i množství profesionálních partnerů.

Belgickému městu Silly se dostalo mezinárodního ocenění za jeho „Pozorovatelnu silniční bezpečnosti“. Šlo o to se zaměřit na naléhavé záležitosti na cestách (překračování rychlosti, pojetí zón vysokých rizik, účinné vyžadování dodržování předpisů, bezpečnost zranitelných účastníků v silničním provozu atd.). Pozorovatelna byla založena před dvaceti lety a její účastníci se scházejí alespoň čtyřikrát do roka. Tvoří ji 12 členů včetně expertů, městských radních, policistů a zástupců občanů. Členové iniciují ochranná opatření, analyzují požadavky od občanů a hledají řešení místních problémů silniční bezpečnosti. Tato iniciativa je dobrým příkladem, jak městské rady mohou spolupracovat s občany na zlepšení silniční bezpečnosti účinným a udržitelným způsobem. Je také užitečným zdrojem inspirace dalším městům hledajícím účastnickou strukturu, jež by dala dohromady množství různých aktérů k řešení místních problémů silniční bezpečnosti.

Mezinárodní původ má oceněná Evropská etiketa kvality motocyklového tréninku, když ji vyvinuly Německá rada silniční bezpečnosti, Evropská asociace výrobců motocyklů (ACEM) a Mezinárodní motocyklová federace (FIM). Slouží jako dobrovolné certifikační schéma pro postlicenční bezpečný trénink pomáhající motocyklistům snáze identifikovat nejbezpečnější tréninkový program v jejich zemi. Etiketa vznikla v roce 2016 ve snaze nacházet kvalitní trénink po celé EU. Je k dispozici všem organizacím, jež mají zájem na zhodnocení svých programů, jako jsou školy řidičů motocyklů, jejich výrobci a veřejné instituce. Etiketa platí čtyři roky a je obnovitelná. Jde o praktickou cestu, jak oslovit bezpečnost motocyklistů, jedné z nejzranitelnějších skupin z uživatelů silnic. V roce 2017 motocyklisté představovali 15% ze všech usmrcení a 30% z mladých lidí. Etiketa je dobrým příkladem dobrovolného závazku na evropské úrovni zahrnujícího několik významných partnerů.

V kategorii tzv. školních výzev byly oceněny dva programy: rumunský „V dopravě buďte chytří“ má dvacetiletou zkušenost s dopravní výchovou dětí na základní škole Tompa Laszlo. Ve Španělsku zase nadace MAPFRE vyvinula mezinárodní program silniční bezpečnosti pro španělsky mluvící země, jenž pokrývá všechny aspekty výchovy dětí k silniční bezpečnosti. Učební podklady byly zhotoveny ve 12 milionech kopií…

Třetí, nedávnou mezinárodní akcí záležitost silniční bezpečnosti uzavřu: jde o Evropský den bez silničních úmrtí, jenž připadl na 26. září. V mezinárodním měřítku je znám jako projekt EDWARD podle zkratek svého anglického názvu „European Day Without A Road Death“. A je tragickým připomenutím, jak velkým problémem silniční bezpečnost zůstává: tento den přišlo o život na evropských cestách 52 osob (když průměrem v EU je 70 usmrcení za den). Organizátorem projektu je evropská síť dopravní policie TISPOL. Podle ní v jedenácti ze zúčastněných 28 zemí nebyly ten den fatality zaznamenány. Projekt organizovala TISPOL letos počtvrté za plné podpory Evropské unie. V jejím rámci proběhlo více než sto akcí a za rok se Evropský den bez silničních úmrtí uskuteční znovu, tentokrát 16. září.

Jiří Kladiva

spinner