28. prosince 2025, red
29.12. - Registrace osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii v roce 2025 zrychlují. Za prvních jedenáct měsíců letošního roku vzrostl jejich počet meziročně o 27,6 %. Česká republika drží krok s evropským tempem – zaznamenala nárůst o 26,7 %, přesto však podíl elektromobilů na nových registracích zůstává nízký. Zatímco evropský průměr dosahuje 16,9 %, v Česku činí pouze 5,5 %. Vyplývá to z aktualizovaných dat webu cistadoprava.cz, která vycházejí ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů a dalších relevantních zdrojů. V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Celkový trh EU: Ústup dieselu a benzinu ve prospěch hybridů a BEV
V období leden–listopad 2025 bylo v EU podle CDV registrováno celkem 9 860 092 nových osobních automobilů, což je mírný meziroční růst o 1,4 %. Výsledky hlavních trhů byly smíšené: zatímco Španělsko vzrostlo o 14,7 % a Německo o 0,7 %, Francie (-4,9 %) a Itálie (-2,4 %) zaznamenaly pokles. Český trh jako celek vykázal růst o 6,2 %.
Struktura trhu podle typu pohonu v EU:
- Hybridní vozidla (HEV): S podílem 34,6 % a růstem o 14,5 % zůstávají dominantním pohonem.
- Benzinová vozidla: Drží 27 % trhu, zaznamenala však výrazný propad o 18,6 %.
- Bateriové elektromobily (BEV): Jsou třetí nejčastější volbou s 16,9% podílem.
- Naftová vozidla: Pokračují v poklesu o téměř čtvrtinu (-24,4 %) na tržní podíl 9,3 %.
- Plug-in hybridy (PHEV): Tvoří 9,3 % registrací při meziročním růstu o 33,1 %.
Regionální srovnání elektromobility: V4 a premianti EU
Od začátku roku bylo podle CDV v celé Evropské unii zaregistrováno celkem 1 662 399 bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 359 094 vozidel. Růst zaznamenávají klíčové evropské trhy, zejména Německo (+41,3 %), Francie (+9,1 %), Belgie (+10,2 %) a Nizozemsko (+8,8 %).
V zemích Visegrádské čtyřky (V4) zůstává podíl elektromobilů na nových registracích výrazně nižší. Nejvyšší podíl vykazuje Maďarsko (8,4 %), následuje Polsko (6,7 %), Česká republika (5,5 %) a Slovensko (4,6 %).
Na opačném konci spektra stojí evropští premianti v čele s Dánskem, kde elektromobily tvoří již 67,2 % nových registrací. Následují Nizozemsko (36,8 %), Finsko a Švédsko (shodně 35,9 %) a Belgie (34,3 %).
CDV uvádí pro srovnání, že mimo Evropskou unii dosahuje podíl elektromobilů v Norsku až 95,5 %, na Islandu 38,9 %, ve Spojeném království 22,7 % a ve Švýcarsku 21,6 %.
Domácí trh: Škoda lídrem, Tesla v propadu
V Česku bylo do konce listopadu registrováno 12 587 nových osobních bateriových elektromobilů. Zásadní změna nastala letos podle CDV v pořadí značek:
- Škoda se stala lídrem segmentu s tržním podílem 38,6 %. Nejúspěšnějším modelem je Škoda Elroq (2 675 registrací), následovaná modelem Enyaq (2 182 registrací).
- Tesla zaznamenala meziroční pokles o 49 %, což znamenalo propad tržního podílu z loňských 34,1 % na současných 13,7 %.
- Volkswagen drží třetí pozici s podílem 6,1 %.
Trh ojetin a infrastruktura
Zajímavým trendem v ČR je trh ojetých vozidel. „Dovážené ojeté bateriové elektromobily si letos připsaly tržní podíl 5,8 %, což je dokonce o něco více než u nových vozidel (5,5 %),“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. Tento růst je podpořen rostoucí nabídkou, atraktivnějšími cenami ojetin, ale také rozvíjející se veřejnou dobíjecí infrastrukturou. Bližší informace k dispozici v této zprávě CDV.
V současnosti je v České republice podle CDV v provozu téměř 57,5 tisíce osobních bateriových elektromobilů, nejvíce registrací připadá na značky Tesla (12,9 tis.), Škoda (11 tis.), Volkswagen (5,9 tis.), BMW (4,4 tis.) a Hyundai (3,2 tis.). Rozvoj elektromobility podporuje také dobíjecí infrastruktura – řidičům je k dispozici 7 273 veřejných dobíjecích bodů, z nichž 833 (11,5 %) nabízí vysoký výkon nad 150 kW, umožňující rychlé dobíjení i na delších trasách.
(red)
Foto: CDV