Anketa: Navrhované prodloužení nedělního zákazu jízd by znevýhodnilo moravské dopravce

Anketa: Navrhované prodloužení nedělního zákazu jízd by znevýhodnilo moravské dopravce

Jedním z výsledků jednání premiéra s ministry dopravy a vnitra a policejním prezidentem je návrh na prodloužení nedělního zákazu jízd kamionů (viz str. 1). Jak tento krok vnímají ti, kterých by se nejvíce dotkl, tedy silniční dopravci z Moravy, na to jsme se zeptali některých z nich.

1. Jaký dopad na vaše podnikání by mělo

rozšíření nedělního zákazu jízd pro kamiony?

2. Jaké máte zkušenosti s konkurencí z jiných evropských zemí, například z Polska, a to jak v mezinárodní dopravě, tak i v dopravě v rámci ČR?

3. Co by český stát mohl udělat pro české dopravce, aby byli vůči konkurenci, například právě z Polska, v rovnoprávnějším postavení?

Miroslav Konečný,

generální ředitel ČSAD Logistik Ostrava, a. s.

1. Jsou zde dvě roviny. Jedna je provozní, druhá je ekonomická. Obě roviny se dotknou i našich zákazníků. Nám by se samozřejmě rozšířením nedělního zákazu zúžil prostor pro jízdu kamionů ze sedmi dnů (nebo šesti a půl dne, když to vezmu celoročně) na zhruba šest dnů. Navíc v období prázdnin by to kvůli letnímu zákazu bylo ještě horší a celkově by došlo ke snížení využití techniky.

Pokud bychom vyjeli až v neděli večer, respektive v pondělí ráno, termín vykládky v pondělí pro nás nepřichází v úvahu a dodávky zboží by byly realizovány v úterý. Takže by nám chyběl celý den, což by pochopitelně mělo dopad na obrátkovost vozidel i celkovou ekonomiku firmy.

A pak jsou zde dodací lhůty pro zákazníky. Realizujeme přepravy pro naše zákazníky s termínem dodání v pondělí. Tyto přepravy lze realizovat s odjezdem vozidla v pátek či sobotu, ale s vyššími náklady na mzdy (vyšší cena za přepravu) s vědomím, že řidiči budou trávit víkend ne s rodinou, ale v kabině vozidla. Proti tomu jdou sociální předpisy v rámci Evropské unie, například omezování čerpání odpočinků v kabinách vozidel, omezené možnosti parkování kamionů, a to především na českém území.

2. Aspektů je zde celá řada. Je zde například možnost zaměstnávání cizinců. V Polsku mohou ukrajinské řidiče zaměstnávat v mnohem jednodušším legislativním modu – co v Polsku trvá měsíc, trvá u nás měsíce tři. Navíc Polsko je výrazně větší země a kilometrické proběhy vozidel kamionové dopravy jsou tam podstatně vyšší.

Polští dopravci vytvářejí především v příhraničních oblastech veliký tlak na cenu a realizují množství přeprav na úkor našich dopravců.

3. Co se týká polských dopravců, je u nás hodně spekulací o tom, že dostávají pobídky v podobě zelené nafty či výše spotřební daně nafty.

Německo vyplácí podporu při nákupu nových vozidel s vyšší emisní třídou, Francie, Belgie a Slovinsko vracejí část spotřební daně z nafty.

Možnosti podpory státu českých dopravců vidím v podpoře nákupu vozidel s vyšší emisní třídou a vratce spotřební daně z nafty.

Roman Frank,

majitel firmy FRAMA CZ, s. r. o., z Ostravy-Vítkovic

1. Nedělní zákaz jízdy kamionů se negativně projeví zejména u dopravců ze severní Moravy v tom, že nebudou schopni plnit požadavky svých zákazníků na pondělní dodání zboží. Důvodů je hned několik. Řidiči musí dodržet týdenní odpočinek a určitě není v jejich zájmu trávit tyto odpočinky na parkovištích, kterých je zoufalý nedostatek, a navíc jsou přeplněna kamiony, které přes naši republiku tranzitují. Museli by vyjíždět již v sobotu ráno a provádět zkrácený týdenní odpočinek na německých hranicích. To povede k tomu, že budeme přicházet o řidiče, protože bychom jim nemohli umožnit trávit čas s jejich rodinami, od kterých jsou již tak většinu času odloučeni.

Z médií se dozvídáme, že jsme jedna z posledních zemí, která má povolenou jízdu kamionů v neděli. To se nezakládá na pravdě, protože řada zemí, jako například Španělsko, Belgie, Nizozemsko, Velká Británie, Dánsko, Norsko, Finsko, Švédsko, Litva, Estonsko, Lotyšsko a také Polsko mají jízdu v neděli povolenou, a dokonce většina z těchto zemí povoluje také jízdu o svátcích bez omezení.

Nevidím jediný důvod zákaz zavádět. Dokonce i nedělní provoz nákladních vozidel je minimální a nehodovost téměř nulová.

Ze zkušenosti mohu říci, že jízda v denních hodinách je pro řidiče bezpečnější než jízda v noci. Zejména pak v neděli po 22. hodině vyjíždějí všechny kamiony. Řidiči si mnohdy stěžují na únavu, neboť když začnou výkon ve večerních hodinách, pracují do rána, pak musí bezpečnostní přestávku vykonávat během dne a jízdu začínají zase večer. To se mnohdy opakuje celý pracovní týden. Odpočinek během dne není zcela určitě tak kvalitní jako v noci. Tímto vzniká velké riziko mikrospánku a zvýšené nehodovosti.

2. Nejvíce nás trápí konkurence polských dopravců. V Polsku je nižší daňové zatížení (spotřební daň) a nižší odvody ze mzdy (sociální a zdravotní pojištění). V době, kdy se potýkáme s velkým nedostatkem řidičů kamionů, by pomohlo zjednodušení a zrychlení celého procesu při získávání nových pracovních sil z Běloruska a Ukrajiny. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že vyřízení veškerých záležitostí potřebných k přijetí řidiče z Běloruska trvalo více než šest měsíců a náklady činily více než 50 000Kč. V Polsku je toto otázkou 14 dnů s minimálními náklady.

Toto jsou hlavní důvody, ve kterých nemůžeme polským dopravcům ve výběrových řízeních u zákazníků cenově konkurovat!

3. Stát by pro české dopravce mohl zejména snížit daňovou zátěž a také zjednodušit administrativu při získávání nových řidičů z východních zemí. Tímto bychom se stali konkurenceschopnými vůči polským dopravcům.

V době, kdy se mnoho českých dopravních společností potýká s ekonomickými a existenčními problémy, by stát zcela určitě neměl přicházet s restrikcemi typu „nedělní zákaz jízdy kamionů“. Je na zvážení, zda by nebylo vhodné zakázat jízdu pouze tranzitujícím kamionům, které přeplňují již tak nedostatečné kapacity odstavných parkovišť.

Jakub Masař,

jednatel firmy Autodoprava Jiří Masař, s. r. o., z Dolní Lhoty u Luhačovic

1. V každém případě bychom přišli o část zakázek. Vyvážíme pneumatiky k německým zákazníkům a dodržení pondělních termínů vykládek je tím pádem pro nás nereálné. Jelikož je nyní nedostatek řidičů, řidiči nebudou chtít trávit den navíc v kabině kamionu kousek od domova – nastala by situace, že bychom za chvíli o řidiče přišli a neměli bychom s kým tuto práci vykonávat.

Nedělní celodenní zákaz je pro nás neakceptovatelný.

Nadále mám obavu, že nebudeme moci dodržet ani termínované úterní vykládky. Už nyní je situace na naší tzv. dálnici v pondělí neúnosná, mnohdy prostojíme i několik hodin v kolonách, za které musíme ještě státu platit mýto. Za tyto prostoje na dálnici, kvůli kterým pak nejsme schopni stihnout termínovanou vykládku, mnohdy musíme platit penále za nedodržení termínu vykládky. Neřeknu, stane se, ale naše dálnice je jako jeden velký špunt. Když všechna nákladní vozidla vyjedou v pondělí, už nedojedeme vůbec nikam. A to nebudu radši zmiňovat kapacitu odstavných parkovišť. Nevím, proč vůbec platíme tak drahé mýto, když se za peníze vybrané od dopravců nevybuduje aspoň pár odstavných parkovišť, kde by mohli řidiči trávit aspoň trošku důstojný odpočinek.

2. Toto se mne netýká.

3. Třeba bychom mohli mít levnější mýto, pokud je to možné. A rozhodně, pokud by na rozšíření nedělních zákazů jízd došlo, tak ať se netýkají alespoň moravských dopravců, protože dopravce z Čech by to neovlivnilo v takové míře jako nás.

Pavel Seidler,

vedoucí technik MKD v HP Autodemont, s. r. o., ze Staříče u Frýdku-Místku

1. Na naši firmu by to dopad mělo určitě, protože my vyjíždíme v neděli pravidelně a neměli bychom tolik zakázek.

2. Polská konkurence je u nás na Ostravsku velká a jezdí za nižší ceny, s tím můžeme těžko soutěžit.

3. Určitě podpořit české dopravce, což znamená například snížit spotřební daň z nafty pro české firmy, případně zavést slevu na mýtném pro české dopravce, abychom byli, hlavně vůči polským firmám, konkurenceschopnější.(lan)

Foto: LAN

spinner