Letiště Heathrow až do pandemie kralovalo evropským vzdušným přístavům

Letiště Heathrow až do pandemie kralovalo evropským vzdušným přístavům

31.5. - Londýnské letiště Heathrow, které bylo otevřeno 31. května 1946, bylo mnoho let nejrušnějším vzdušným přístavem v Evropě. Loni o tuto pozici letiště, které v posledních letech odbavovalo 75 až 80 milionů cestujících ročně, přišlo. Vinou omezení v důsledku pandemie koronaviru ho předstihlo pařížské letiště Charlese de Gaulla. Loni londýnským letištěm prošlo zhruba 22 milionu cestujících, což je o 73 procent méně než o rok dříve. O 28 procent poklesla i nákladní doprava a o téměř 60 procent pohyby letadel.

Historie létání se v Heathrow, které leží asi 25 kilometrů západně od centra Londýna, začala psát už koncem 20. let minulého století, ve velký vzdušný přístav pro stroje mířící na Dálný východ se začala původní louka měnit v roce 1944. Dříve, než stačilo Královské letectvo nové letiště dokončit, ale druhá světová válka skončila. Pod vojenskou správou zůstalo ještě rok, první civilní let se na něm ale uskutečnil už v lednu 1946, cestující mířili přes Lisabon do argentinského Buenos Aires.

Řadu let ale například ještě trvalo, než se cestující i piloti na Heathrow dočkali komfortu v podobě zpevněné vzletové a přistávací dráhy. A teprve v roce 1955 královna Alžběta II. otevřela první opravdovou letištní budovu, Europe Building (pozdější Terminál 2). Během následujících let stále rostoucí Heathrow zažilo řadu významných událostí, právě na něm například v lednu 1970 přistál první komerční let Boeingu 747 v barvách společnosti Pan Am.

Letiště Heathrow má v současnosti dvě vzletové a přistávací dráhy a snaží se o expanzi, přestože po propadu letecké dopravy kvůli koronaviru je v hluboké ztrátě. Před pandemií už ale letiště nemělo prostor pro zvyšování počtu letů. Pro srovnání - letiště v Paříži a ve Frankfurtu mají čtyři vzletové a přistávací dráhy a letiště v Amsterodamu šest.

Majitelé Heathrow usilují o výstavbu třetí vzletové a přistávací dráhy. Loni v prosinci britský nejvyšší soud umožnil pokračovat v plánech na výstavbu, když zrušil rozhodnutí odvolacího soudu, který výstavbu zakázal se zdůvodněním, že strategie nesplňuje aktuální klimatické cíle. O projektu se mluví v Británii už skoro půl století. Nová dráha nakonec byla schválena v roce 2009, poté však byly plány opět zrušeny. Znovu schválena pak byla v roce 2018.

Vlastníkem letiště Heathrow je španělská infrastrukturní společnost Ferrovial, dále firmy Qatar Investment Authority, China Investment Corp. a další investoři. Letiště se loni kvůli pandemii propadlo do ztráty 2,01 miliardy liber (60,6 miliardy Kč) ve srovnání se ziskem 546 milionů liber v předchozím roce.

(čtk)

Foto: Letiště Heathrow

spinner