Dr. Gerhard Kratochwil (RCO-CSKD): Plány na vybudování vlastního terminálu RCO-CSKD zůstávají

Dr. Gerhard Kratochwil (RCO-CSKD): Plány na vybudování vlastního terminálu RCO-CSKD zůstávají

Rakouský operátor kombinované dopravy Rail Cargo Operator – CSKD působí od loňského ledna po nedobrovolném vystěhování z Nákladového nádraží Žižkov v mělnickém kontejnerovém terminálu. Přesto ale stále usiluje o vybudování vlastního terminálu v pražských Malešicích, jehož příprava se stále protahuje. Nejen na to jsme se zeptali jednatele společnosti RCO-CSKD Gerharda Kratochwila.

„Na počátku loňského roku jste se museli přestěhovat do Mělníka. Jak se vám žije na novém působišti, jaké investice bylo nutné realizovat do místa, kde v Mělníku sídlíte?“

„Už v roce 2003, když jsem se stal odpovědný za tehdejší firmu ČSKD INTRANS, se mluvilo o tom, že terminál Žižkov už nebude dlouho v provozu. V roce 2015 se fámy potvrdily a naše smlouva na Žižkově nebyla pro rok 2016 prodloužená. Začali jsme proto jednat s Českými přístavy a během půl roku – přesně od 1. ledna 2016 jsme měli k dispozici naši – na začátku malou – manipulační plochu v Mělníku, separátně od terminálu, který používá Star Container (dceřiná společnost rejdařů MAERSK). Nebylo to jednoduché, ale díky spolupráci všech stran jsme překonali veškeré počáteční problémy. Našim cílem bylo, aby zákaznicí nepocítili změnu. A to si myslím, se nám na sto procent podařilo. Během roku 2016 se situace, i co se týče interních procesů, stabilizovala a na jaře budeme mít k dispozici další manipulační plochu, což přinese další pokrok. Během roku 2017 jsou plánované další investice do kolejí.“

„Jaká je aktuální situace kolem výstavby nového terminálu v Malešicích, proti kterému protestují některé městské části? Máte nějakou jinou alternativu, pokud by se projekt v této lokalitě realizovat nedal?“

„Terminál Malešice je projekt, který jsme začali připravovat už v roce 2006. Už tenkrát nám bylo jasné, že abychom jako operátor mohli mít dlouhodobou perspektivu, budeme potřebovat vlastní terminál v okolí Prahy. Díky hospodářské krizi jsme tento projekt v roce 2009 pozastavili a opět obnovili v roce 2015. V prosinci 2016 jsme podali k připomínkování dokumentaci EIA. Je úplné jasné, že takový projekt nemůže a nebude mít jenom příznivce. Náš tým momentálně reaguje na připomínky k tomuto projektu a zapracuje změny. Snažíme se vyhovět všude, kde to je možné, abychom veškeré pochybnosti některých občanů mohli rozptýlit. Jsem přesvědčen, že náš projekt splní veškeré podmínky, aby se mohl zrealizovat ve střednědobém horizontu. Proto o žádné alternativě zatím neuvažujeme. Všeobecně bych si ale přál, aby se podobné projekty na pozemcích určených pro tyto účely, daly realizovat poněkud rychlejším tempem.“

„Jak se vám obecně dařilo v loňském roce?“

„Jak jsem už zmínil, stěhování do Mělníka na začátku roku byl náročný úkol pro všechny. Díky kolegům, kteří jsou ochotni dát firmě trošku víc než je jejich povinnost, jsme zvládli stěhování bez negativního dopadu na zákazníky. V létě, kdy interní procesy už běžely jako obvykle, se stala věc, která bohužel výrazně negativně ovlivnila hospodářský rok. Jeden z našich největších zákazníků, rejdařství Hanjin zkrachovalo. To mělo dva dopady: zůstaly nám neuhrazené pohledávky ve významné výši a museli jsme nahradit objemy Hanjinu. Společnými sílami se nám podařilo i tuhle skutečnost zvládnout a velice rychle stabilizovat. Negativně nás ovlivnila i slabší poptávka po nových autech na ruském trhu, to se týkalo zejména přeprav ze Slovenska do Kaliningradu. Ve druhé polovině roku se tato situace zlepšovala. I přepravy s přístavem Koper měly celý rok 2016 stoupající tendenci. Částečné negativní vlivy nám sice neulehčily hospodářský rok 2016, přesto jsme společnými silami zvládli veškeré překážky. Vzhledem ke všem okolnostem jsem hrdý na svoje lidi a jsem velice spokojen s rokem 2016 ze všech perspektiv.“

„Jaké máte plány na letošní rok, chystáte nějaké novinky?“

„V roce 2017 budeme dále rozšiřovat své prostory v Mělníku, abychom mohli dál zjednodušit operativní procesy a abychom mohli našim zákazníkům nabídnout nejlepší podmínky. V našem terminálu v Přerově budeme stavět druhou manipulační kolej, na Slovensku pokračujeme s rozšířením a opravami na terminálech v Bratislavě a Žilině. Budeme pokračovat s našim projektem „Malešice“. Myslím, že rok 2017 bude pro tento projekt významný. Našim cílem je dále výrazně zvýšit objem zboží, jsme vždy otevřeni i pro nové projekty. Chceme pokračovat v úspěšné cestě, kterou jsme před více než deseti lety letím spolu začali.

Tomáš Johánek

spinner