18. srpna 2025, red

19.8. - Dálnice D4 směrem na Písek sbírá jedno nej za druhým. Je to nejen nejdelší otevřený úsek v historii České republiky vybudovaný formou PPP, tedy ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, ale také první dálniční stavba u nás, která má kompletní BIM model – a navíc plně „oživený“. Díky platformě ViiDA od společnosti VARS Brno vzniklo vůbec první digitální dvojče dálnice v Česku.
Dálnice s vlastním digitálním světem
„Samotný BIM model je statický otisk stavby, ale teprve propojení s reálnými daty a procesy z něj dělá digitální dvojče. Díky tomu lze v reálném čase sledovat stav majetku, plánovat údržbu a automatizovat reakce na mimořádné události. Systém je využíván společností VIA SALIS Operations, která má provoz dálnice D4 na starosti po dobu 25 let,“ řekl David Novák, technický ředitel VARS.
Jak to funguje?
Platforma ViiDA je tvořena dvěma hlavními částmi. První slouží jako úložiště dat, které komunikuje s BIM modelem a doplňuje je o další informace důležité pro každodenní provoz – od typů zařízení až po jejich lokalizaci a historii oprav. Druhá část pak řídí samotné procesy, jako jsou revize, údržby či zásahy po nehodách.
Například pokud dojde k nehodě a poškodí se svodidla, operátor v systému zahájí proces opravy – od plánování termínu až po kontrolu provedení. Díky propojení ITS s řízením SCADA může systém automaticky požádat o dopravní opatření a například uzavřít jízdní pruh.
Přesnost na centimetry
V terénu jsou údržbové čety vybaveny tablety s velmi přesnou GPS anténou. Díky tomu dokážou určit polohu závady s přesností menší než 10 cm. A co je zásadní – veškeré informace o zjištěných závadách, opravách či kontrolách se ihned ukládají do systému. Operátor tak na tabletu označí poškozenou kameru nebo lampu a systém automaticky připraví plán opravy.
Budoucnost správy komunikací?
„Výhodou použití digitálního dvojčete je především přístup k aktuálním a historickým datům po celý životní cyklus komunikace. Pokud jsou tyto informace dostupné z BIM modelu a průběžně aktualizovány, výrazně to snižuje náklady na údržbu a zvyšuje její efektivitu,“ řekl David Novák, technický ředitel VARS.
Co přinesla D4 platforma ViiDA?
Projekt dálnice D4 byl i výzvou pro samotnou platformu ViiDA. Původně šlo o nástroj pro evidenci majetku a správu základních procesů. Nyní zvládá složité vazby mezi různými typy procesů, jejich skupinami i jednotlivými úkoly. A podle zástupců VARSu tím ambice nekončí – chystají další projekty a rozšíření.
Sedmá dimenze
A proč se platforma jmenuje právě ViiDA? Název skrývá víc, než se na první pohled zdá. „VII“ v názvu značí sedmou dimenzi BIM – tedy facility management. „DA“ je zkratka pro „Digital Assets“. A dvě malá písmena „i“ graficky připomínají dvojčata – digitální dvojčata.
Dálnice D4 tak není jen moderní stavbou po stránce konstrukce, ale i symbolickým náhledem do budoucnosti infrastruktury, kde budou správci silnic pracovat s daty stejně samozřejmě, jako dnes řidiči s navigací.
(red)
Foto: VARS