20. září 2025, red

21.9. - Umělá inteligence pronikla do českých firem napříč obory – nejvíce pomáhá v kancelářích. Podle posledních průzkumů využívá AI v práci přes 40 % firem, další část ji testuje. Ne všude však mají zaměstnanci jasno, zda a jak ji mohou používat. A právě to otevírá prostor pro stínové využívání AI, tedy bez vědomí zaměstnavatele.
Podíl firem, které umělou inteligenci zapojují do pracovních procesů, se dle odhadů během posledního roku téměř ztrojnásobil. „Více než 40 procent středních a velkých podniků AI aktivně nasazuje – nejčastěji k automatizaci rutinních úkolů, vytěžování dokumentů, zákaznické podpoře nebo prediktivním analýzám,“ řekl Michal Španěl, manažer a datový analytik společnosti JenPráce.cz
Průzkum společnosti eD system ukázal, že 38 % firem zaměstnance v práci k využívání AI podporuje. Čtvrtina firem ale její používání výslovně zakazuje, nejčastěji kvůli obavám z úniku dat nebo nedostatečné kvality výstupů. Zvlášť ve velkých firmách jsou pravidla často přísnější než v menších podnicích. Každopádně podle analýzy společnosti EY patří Češi v zavádění umělé inteligence mezi nejaktivnější ve střední a východní Evropě.
„Nejvíce používaným nástrojem u nás je ChatGPT podporovaný společností Microsoft, nicméně pomalu ho dohánějí další AI, jako je Google Gemini, Anthropic Claude či Grok a čínský Deepseek,“ dodává Michal Španěl z JenPráce.cz.
Nejčastěji šetří čas a vyhledává
Firmy logicky hledají nástroje, které jim ušetří čas. „Aktivně používají ty nástroje AI, které jim v tom pomohou. Nejvíce oceňují, když jim nástroje pomohou s tvorbou zápisů z porad a následném vyhledávání v datech, jako to dokáže například technologie Cabolo. Všechna data jsou snadno dostupná díky fulltextovému vyhledávání,“ řekl Michal Černý z Audiopro.
Češi si oblíbili také nástroje integrované do systémů, které jsou dlouhodobě zvyklí používat. „Pokročilé jazykové modely v podobě Copilota integrovaného v Outlooku získaly rychle popularitu při analýze e-mailových komunikací. Shrnou komunikaci na zadané téma třeba za poslední rok a vytvoří odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů,“ řekl Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.
„V Trenýrkárna.cz využíváme Chat GPT k pomoci s texty, slogany nebo s popisky produktů pro e-shop. Nahrajeme fotku a vložíme zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera,“ řekl Adam Rožánek z Trenýrkárna.cz. „Když přijde nový zaměstnanec, stačí krátké zaškolení a je schopen samostatně s nástroji pracovat,“ dodává.
Shadow AI - zaměstnanci si pomáhají sami
Tam, kde chybí jasná pravidla, vzniká fenomén tzv. shadow AI. Část zaměstnanců používá generativní AI potají – například k překladu textů, psaní e-mailů, tvorbě prezentací nebo programování. Někteří si dokonce sami platí prémiové verze nástrojů, protože jim je zaměstnavatel neposkytuje.
„Zatímco část firem zaměstnance v používání AI podporuje a školí, někde ji zakazují. Vzniká tak šedá zóna, kde lidé AI používají potají. Budoucnost ukáže, zda se české podniky rozhodnou pro aktivní přístup – a nabídnou svým zaměstnancům jasná pravidla a školení – nebo zda budou dál přehlížet realitu, že AI se už v kancelářích i dílnách stala každodenním pomocníkem,“ dodal Jan Dvořák z Počítačové školy GOPAS.
(red)
Ilustrační foto: Pixabay