Splavnění Vltavy

ŘVC chce do roku 2025 splavnit Vltavu z Prahy až do Českých Budějovic

ŘVC chce do roku 2025 splavnit Vltavu z Prahy až do Českých Budějovic

PRAHA (23.4.) – Přibližně do roku 2025 by měly výletní lodě doplout z Hamburku přes Prahu až do Českých Budějovic. Předpokládá to rozsáhlý projekt výstavby vodních zdvihadel a rekonstrukcí stávajících plavebních komor, který prezentovalo Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) v rámci výstavy Lodě na vodě.

Podle Jana Skalického, který je pověřený řízením ŘVC, je pro pro průjezd až 45 metrů dlouhých lodí s výtlakem 300 tun nutné vybudovat zdviže na orlické a slapské přehradě, prodloužit plavební komoru na Kamýku a postavit komoru na jezu v Hněvkovicích. Finančně nejnáročnější by měla být stavba slapského zdvihadla, které umožní lodím překonávat 55 metrů rozdílu mezi hladinou nad a pod hrází.

Vybudování obří zdviže a tunelu, kterým budou lodě po vyzdvižení proplouvat, vyjde podle ŘVC na 2,5 miliardy Kč a další miliardu si vyžádá stavba podobného zařízení na Orlíku. Toto zařízení bude lacinější vzhledem k výhodnějšímu terénu, který umožňuje méně technicky náročné řešení. „Budeme se snažit využít evropských peněz, protože ten projekt je na vodní cestě, která je podporovaná," uvedl Skalický s tím, že maximální výše dotací z EU pro horní Vltavu může dosáhnout až 85 procent celkové částky.

Stavět by se podle odhadů ŘVC mělo zhruba mezi léty 2016 až 2025. První by se mělo začít se slapským zdvihadlem, aby lodě směřující od Prahy mohly doplout až pod hráz orlické přehrady. Splavnění horního toku Vltavy pro výletní parníky by podle ŘVC mělo přinést především nárůst počtu turistů. Investiční záměr na stavbu lodního zdvihadla na Slapech už podle ŘVC schválilo ministerstvo dopravy, na schválení orlického projektu zatím organizace čeká.

Podle Skalického je ale nepravděpodobné, že by se tyto stavby nakonec nepodařilo realizovat. Nepostavit je by totiž znamenalo znehodnotit investice již provedené, které na horním toku Vltavy dosahují částky 1,2 miliardy Kč. Stavbu zdvihadel na již existujících vodních dílech navíc neprovází tak razantní protesty ekologických sdružení, se kterými se ŘVC setkává při plánování staveb zcela nových.

spinner