IRU: Silniční balíček dopravcům umožní lépe plánovat služby i zlepší podmínky řidičů

IRU: Silniční balíček dopravcům umožní lépe plánovat služby i zlepší podmínky řidičů

14.7. – Evropský parlament po třech letech diskusí a příprav schválil minulý týden konečnou verzi první části silničního balíčku, který se týká silniční nákladní dopravy. Nová legislativa dopravcům usnadní plánování jejich služeb a zlepší i pracovní podmínky řidičů, v oblasti cestovního ruchu a autobusové dopravy však práce nekončí. Tak shrnula výsledek klíčového hlasování o budoucnosti hlavní delegátka Stálé delegace Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) při Evropské unii Raluca Marian.

Jasně definovaná pravidla pro doby řízení a odpočinku s přiměřenou úrovní flexibility stejně jako dohoda o pravidlech pro týdenní odpočinek řidičů v mezinárodní kamionové dopravě jsou podle ní pozitivním výsledkem.

„Společnosti budou moci lépe kombinovat služby pro zákazníky se zlepšenými pracovními podmínkami, protože řidiči budou moci kompenzovat dva zkrácené týdenní odpočinky delší dobou odpočinku doma. Cílem by mělo být spojit efektivitu s řádným odpočinkem namísto toho, aby řidiči uvízli o víkendech ve špatných podmínkách ještě na cestě,“ uvedla Raluca Marian.

Potřeba lepších parkovacích míst

Přijatý silniční balíček spolu s iniciativami Evropské komise zahájenými v roce 2019 uznává potřebu bezpečnějších parkovacích míst pro kamiony. Silniční doprava v současnosti podle IRU zajišťuje 75 procent vnitrozemské nákladní dopravy v rámci Evropské unie. Avšak plochy, kde řidiči odpočívají, jsou nedostatečné a často zoufale potřebují rekonstrukci, přičemž v současnosti chybí sto tisíc nových parkovacích ploch.

„Řidiči potřebují bezpečná parkovací místa, která poskytují přiměřené služby včetně sprch, toalet a jídla. IRU požaduje pravidelné a cílené spolufinancování ze strany Evropské unie, a to i v rámci Ozdravného plánu EU příští generace,“ zdůraznila Raluca Marian.

Stále chybí úprava pro zájezdové autobusy

Co se týče pravidel pro řidiče, autobusová zájezdová doprava se od ostatních služeb silniční dopravy liší. Řidič těchto autobusů postupují pomalejším „turistickým tempem“ s více přestávkami pro cestující a s mnoha zastávkami na cestách. Výsledkem je, že řidiči zájezdových autobusů tráví řízením méně času než ostatní profesionální řidiči a přestávky vykonávají v souladu s volnočasovými aktivitami svých zákazníků, popsala odlišnosti Raluca Marian.

(lan)

Foto: LAN

spinner