​Silniční balíček byl schválen, českým firmám nová pravidla vyhovují

​Silniční balíček byl schválen, českým firmám nová pravidla vyhovují

9.7. - Evropský parlament schválil Balíček mobility, který se projednával skoro čtyři roky (předložen byl koncem května roku 2017). „Obsah balíčku je vítězstvím kompromisní cesty podporované i českou stranou, která v první řadě znamená, že silniční dopravci nebudou spadat pod vysílací směrnici při bilaterálních a tranzitních přepravách, naopak pod směrnici bude spadat plně kabotáž,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Do domovského státu se řidiči budou muset vracet vždy do čtyř týdnů a vozidla do země registrace každé dva měsíce. To by mělo omezit praxi, kdy řidič zůstává v zahraničí několik měsíců v kuse.

Změna nastane také v povinnosti instalace digitálních tachografů, která bude od poloviny roku 2026 pro vozidla v mezinárodní dopravě platit již od 2,5 tuny.

„Nejdůležitějším pozitivem je, že naši dopravci nebudou muset čelit v každé zemi jiným předpisům pro vysílání, jakým je dnes například německý MiLoG, francouzský Loi Macron apod. Balíček přinesl i určitá uvolnění pro řidiče, například při návratu domů na týdenní odpočinek budou moci překročit doby řízení o dvě hodiny, aby mohli strávit více času s rodinnou a odpočinek nemuseli vykonávat na cestě. Přijaté kompromisní návrhy jistě nejsou dokonalé, ale v zájmu dohody je akceptujeme, i když jistá úskalí mezinárodní silniční dopravě přinesou,“ uvedl Martin Felix.

„Velké poděkování za dosažení dohody patří europoslankyním Martině Dlabajové a Kateřině Konečné, také Michaele Šojdrové, Pavlu Teličkovi, Pavlu Svobodovi a dalším. Výbornou práci odvedl tým stálého zastoupení České republiky v EU, velvyslanec Jaroslav Zajíček a dopravní atašé Zdeněk Čechura. A věc by se nezdařila bez vkladu exministra dopravy Dana Ťoka, jeho kolegů a podpory premiéra Andreje Babiše, kteří se ve vyjednáváních angažovali,“ dodal Martin Felix.

(lan)

Foto: LAN

spinner