Ing. Antonín Blažek (VUZ) pro DN

Zkušební centrum Velim láká zákazníky i z exotických zemí

Zkušební centrum Velim láká zákazníky i z exotických zemí

Na obou okruzích Zkušebního centra Velim se každoročně prohánějí vozidla předních evropských výrobců. Není ale vyloučeno, že do budoucna je nedoplní i vozidla výrobců asijských, neboť právě do těchto teritorií míří nabídka služeb Výzkumného ústavu železničního (VUZ), který je dceřinou společností Českých drah. Nejen o letošních aktivitách ve Velimi jsme si povídali s generálním ředitelem VUZ Antonínem Blažkem.

„Jaký je v letošním roce zájem o služby Zkušebního centra Velim?“

„Kupodivu docela velký. Říkám kupodivu, protože jsme počátkem roku předpokládali menší zájem, než tomu bylo v minulých letech, propad poptávky ale zase není tak výrazný. A to především díky našim stálým zákazníkům, kteří podepsali dlouhodobé smlouvy na testy nových vozidel.“

„Daří se vám oslovovat i nové zákazníky, nebo jde většinou o stálé partnery, se kterými spolupracujete již delší dobu?

„Většinou to jsou tradiční firmy, které tu nejsou poprvé a se kterými spolupracujeme léta. Letos mohu z nováčků jmenovat zejména španělskou skupinu CAF, která tady letos zkoušela už tři nové vlaky. Obecně platí, že v tomto oboru příliš mnoho nových firem nevzniká, na druhou stranu ani nekrachují existující firmy. Občas se objeví nějaká nová firma většinou z východní Evropy či z Balkánu, nejde ale o žádné významnější výrobce kolejových vozidel.“

„Železniční průmysl zažívá v posledních letech velký boom například i v Číně, nabízíte své služby i v této zemi či některých dalších asijských?“

„Máme také zakázky z Číny, snažíme se hodně zaměřovat i na asijské trhy, tady jde ale spíše o testy komponentů. Není to o tom, že by k nám přijelo celé vozidlo, ale spíše jeho díly, třeba podvozek či náprava. Podařilo se nám rozjet poměrně dost zakázek na Ukrajině, bohužel teď doplácíme na důsledky politické krize na Ukrajině. Týká se to třeba i dozorových auditů v místních továrnách, tam jsme museli přestat jezdit.“

„Čím se vám daří oslovovat nové zákazníky?“

„Především je to vybaveností našeho zkušebního centra, parametry obou testovacích okruhů, zkušenostmi našich lidí a know-how. Snažíme se každému zákazníkovi maximálně vyhovět, je to poměrně náročné nejen na logistiku, ale i na operativní rozhodování a přizpůsobování se potřebám zákazníků.“

„Jaká vozidla momentálně ve zkušebním centru testujete?“

„Momentálně lokomotivy Siemens Vectron, to je dlouhodobá zakázka, dále elektrická jednotka R2N od firmy Bombardier, elektrická lokomotiva Bombardier TRAXX, zkoušíme již zmíněné elektrické i motorové jednotky z produkce španělské skupiny CAF, dokončují se některé testy ještě s lokomotivou řady 380 nebo s novými jednotkami RegioPanter od společnosti Škoda Transportation pro České dráhy.“

„Asi poslední významnou investicí pro budoucí léta je vybudování systému ETCS na velkém zkušebním okruhu. V jaké jste fázi, kdy bude hotovo?“

„Zatím postupujeme podle plánu, provádí se hrubá stavba řídicí budovy, připravují se výkopové práce pro vedení kabelů. To vše bychom chtěli zvládnout během léta a podzimu, přes zimu se bude připravovat a dolaďovat zapojení softwaru. Příští rok by to vše mělo fungovat.“

„Už máte zákazníky na testování systému ETCS?“

„Jednáme momentálně se dvěma firmami, ale zatím nemáme podepsané smlouvy. Předpokládám nicméně, že zájem zákazníků bude postupně růst.“

„Chystáte ještě nějaké další investice?“

„Větší už ne, spíše se nyní chceme soustředit na využití stávajících kapacit a pořízení drobných celků, jako jsou investice do zkušebních zařízení, jeřábů a podobně.“

Tomáš Johánek

spinner