Zeptali jsme se Ing. Zdeňka Chrdleho, generálního ředitele AŽD Praha

Zeptali jsme se Ing. Zdeňka Chrdleho, generálního ředitele AŽD Praha

„Jak by se podle vašeho názoru měla podpořit konkurenceschopnost evropského železničního průmyslu?“

„Dodavatelé jsou vázáni velkým množstvím norem, předpisů, nařízení a schvalovacích procedur – to vše brzdí rozvoj a modernizaci železnic, a hlavně je výrazně zdražuje. Vedle toho nejsou závazná evropská pravidla a ekonomické stimuly, jak pomáhat přesunu nákladů ze silnic na koleje. Pokud by to totiž taková pravidla byla, byl by také vyšší tlak na používání většího množství nákladních vagonů, na vyšší propustnost a rychlost tratí, mohly by se dále modernizovat i regionální tratě atd. To by bylo třeba rychle udělat. Já jsem však v této věci pesimista.“

„Jak by se pak měl podpořit český železniční průmysl?“

„Především je nutné vážit si ho a být hrdý na české produkty a české know-how. Je nutné respektovat snahu a vybojované postavení českých firem a pomáhat jim v zahraničí, jako to dělají politici většiny evropských zemí, když podporují jejich firmy ve světě. My jako české firmy ze železniční oblasti máme bohužel od našeho pana ministra obrácené signály a o jeho pomoci našim železničním českým firmám v zahraničí si musíme s nesmírnou lítostí nechat jen zdát.“

(tj)

spinner