​Vláda chce urychlit přípravu rychlých železničních spojení

​Vláda chce urychlit přípravu rychlých železničních spojení

V březnu by mělo být pravděpodobně jasno o tom, zda a za jakých podmínek se má Česká republika vydat směrem k přípravě a následně výstavbě uceleného systému rychlé železnice. Vláda má totiž projednat klíčový koncepční dokument Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR, který vypracovalo ministerstvo dopravy.

„Ustavil jsem pracovní skupinu, která má nyní za úkol posoudit stav jednotlivých projektů. Výstavba vysokorychlostních tratí potřebuje nový impuls, příprava se musí zrychlit a dostat jasný harmonogram. Na tom panuje shoda. Vládě proto představím v březnu celý program rozvoje rychlých železničních spojení. Tento dokument by nás měl posunout k tomu, že se stát ke stavbě nových tratí poprvé jasně přihlásí a přejde od teorií k jejich reálné přípravě a výstavbě,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo dopravy doporučuje výstavbu nových vysokorychlostních tratí v nejvíce vytížených trasách a jejich doplnění konvenčními tratěmi s vyššími rychlostními parametry. Z tohoto pohledu je perspektivní se zaměřit na napojení na evropskou síť vysokorychlostní železnice ve směru Drážďany–Praha––Brno–Vídeň. Zlepšení spojení mezi saskou a českou metropolí už loni podpořili ministři dopravy obou zemí a vytvořili společný podnik, který bude rychlé spojení prosazovat.

Stavět se začne po roce 2030

Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030. Pracovní skupina by ale mohla podle premiéra Bohuslava Sobotky přípravu urychlit nebo zabránit případným konfliktům, které by mohly termíny ještě prodloužit. „Jsou tam některá problematická místa, tratě mají procházet přes území, která požívají určitou ochranu z pohledu životního prostředí. Já bych byl rád, aby se tady nevyhazovaly zbytečně peníze za projektování něčeho, co potom zjistíme, že není možné povolit z pohledu ochrany životního prostředí,“ uvedl Bohuslav Sobotka.

Sasko požaduje po německé vládě prioritu pro spojení do ČR

O výstavbě vysokorychlostní železnice do Německa také jednali minulý týden v Praze premiér Bohuslav Sobotka a předseda saské zemské vlády Stanislaw Tillich. Podle saského premiéra usiluje Sasko o to, aby stavba vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany získala v německém plánování dopravní infrastruktury vysokou prioritu. Podle obou premiérů je projekt přínosný pro celou střední Evropu, nejen pro Česko a Sasko. „Je to projekt evropského významu, protože nám umožní napojení na moře a tím i na světové trhy,“ řekl Stanislaw Tillich o vzniku vysokorychlostní železnice, která by z Drážďan měla pokračovat přes Berlín do Hamburku. O projektu jedná s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem a snaží se ho přesvědčit o ekonomických přínosech stavby. Sasko tak chce docílit toho, aby projekt získal nejvyšší prioritu ve spolkovém plánu výstavby dopravní infrastruktury, jehož konečná podoba se letos bude schvalovat. „Je to poprvé, kdy máme reálnou šanci, aby se tento projekt dostal do plánu spolkových dopravních cest s vyšší mírou priority,“ řekl Bohuslav Sobotka. Přípravné práce na české straně ale podle něj už probíhají. „Pokud vše dobře půjde, pak na české straně vidíme možnost výstavby v roce 2035, ale samozřejmě bychom rádi eventuálně tu přípravu urychlili,“ řekl český premiér. O nákladech investice zatím nechtěl spekulovat, podle něj to není možné před zpracováním projektu. Stanislaw Tillich označil zahájení stavby v roce 2035 za realistický plán. Jak dlouho bude stavba trvat, nechtěl odhadovat, budování vysokorychlostních tratí je podle něj náročné. „Oba jsme říkali, že 20 let pro (stavbu dálnice) D8 bylo trochu moc dlouho, snad to tentokrát bude o něco rychlejší,“ podotkl. Na obou stranách hranice je podle něj vůle vybudovat spojení co nejrychleji.

Tomáš Johánek s využitím čtk

spinner