V pražské a středočeské dopravě přibyly linky a zastávky

V pražské a středočeské dopravě přibyly linky a zastávky

V rámci pražské integrované dopravy (PID) přibyly v Praze a Středočeském kraji zastávky, zkrátily se intervaly a byly zavedeny nové vlakové linky. Změny začaly platit v polovině prosince. Do systému PID mají být začleněny i přívozy ve středních Čechách. Příměstské vlakové linky S využívá denně téměř 117 tisíc cestujících. Praha a Středočeský kraj do budoucna chystají kompletní integraci veřejné dopravy.

„Vize Prahy je, aby se železniční doprava stala páteřním typem dopravy, tedy aby byla zvýšena intenzita spojů, přibyly linky tam, kde nejsou, a byly dobudovány nové zastávky,“ řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek. Na území hlavního města začala fungovat nová zastávka Praha-Běchovice střed. „Vznikla v rámci rekonstrukce trati z Prahy na Úvaly a nabízí možnost dalšího rozvoje, například vznik parkoviště P + R,“ řekl Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje PID.

V kratším intervalu nově pojedou o víkendu vlaky linky S3 z Vršovic do Čakovic. Dosud jezdily každé dvě hodiny, nově bude interval hodinový. Na lince S34 z Čakovic na Masarykovo nádraží budou nově jezdit dva motorové vozy. Ve Kbelích pak bude na obě linky navazovat nová midibusová linka 159.

Na území Středočeského kraje začal opět po roce jezdit vlak mezi Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví. Pracovníci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) na trati vyměnili staré dřevěné pražce za betonové a osadili ji bezstykovou kolejí. Oprava stála 342 milionů Kč, díky nové technologii bude jízda vlakem pohodlnější a tišší. Zcela nový vlakový spoj vznikl mezi Hostivicí a Středokluky a navýšen byl počet spojů mezi Stránčicemi, Čelákovicemi a Lysou nad Labem, tento vlak projíždí i Prahou. Novinkou, která je postupně zaváděna, jsou tzv. průjezdné vlaky. Začínají ve Středočeském kraji, projedou Prahou a končí v jiném středočeském městě. Do PID mají být v budoucnu také začleněny tři ze středočeských přívozů. Mezi nimi například v Libčicích nebo Vraném nad Vltavou. Kdy se tak stane, ale zatím není jasné, Ropid musí podmínky ještě vyjednat s příslušnými obcemi.

Oba kraje chystají do budoucna kompletní sjednocení dopravy. Zřídit integrovaný dopravní systém znamená propojení městské a regionální dopravy, železnice, metra, tramvají, trolejbusů, autobusů, ale také přívozů či lanovek do jednoho systému. Zároveň to má znamenat využití příměstské dopravy pro obsluhu města a prodloužení městských linek pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu. V rámci slučování mají vznikat i parkoviště P + R. Příměstské vlakové linky S využije denně téměř 117 tisíc cestujících, nejvytíženější je linka S9 z Prahy směrem na Benešov s 24 000 cestujícími denně, na druhém místě je S7 jedoucí z Úval přes Prahu na Beroun s 22 000 a třetí S1 z Prahy do Kolína s 21 000 cestujícími. Téměř 73 procent cestujících pak jezdí s jízdenkami PID.

(čtk)

spinner