V Jihočeském kraji bude příští rok jezdit dalších pět RegioPanterů

V Jihočeském kraji bude příští rok jezdit dalších  pět RegioPanterů

30.11. - Zastupitelstvo Jihočeského kraje schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici s Českými drahami (ČD). Pro Jihočechy je to dobrá zpráva v tom, že na tratě už příští rok vyjede dalších pět zcela nových RegioPanterů, tedy nejmodernějších elektrických souprav, které flotila ČD nabízí. Kraj je nasadí na trať mezi Českými Budějovicemi a pohraniční stanicí Horní Dvořiště a mezi Lipnem nad Vltavou a Rybníkem. Smlouva mezi Jihočeským krajem a Českými drahami byla podepsána ve středu 29. listopadu.

Za Jihočeský kraj dokument podepsal hejtman Martin Kuba: „Díky této smlouvě sem dostaneme dalších pět nových moderních souprav, takže už budeme mít všechny tratě, elektrifikované systémem 25 kV, pod moderními vlaky. A taky je třeba říct, že kdybychom ty vlaky nekoupili my, tak by je koupily jiné kraje, které o ně usilovaly. Takže to, že se nám je podařilo vyjednat do jižních Čech, považuju za velký úspěch.“

Pro období platnosti jízdního řádu 2023/2024 kraj předpokládá, že na základě této smlouvy zaplatí přes 580 milionů korun za více než 2,9 milionu najetých vlakokilometrů. „Jsem přesvědčen, že dohoda, kterou jsme udělali, je velmi dobrá. Budeme muset lehce navýšit částku, kterou platíme za dopravní obslužnost, ale ona se do toho v tomhle roce také promítá inflace a zvýšená cena energie. V rámci toho je navýšení opravdu minimální,“ dodal Martin Kuba s tím, že celkově kraj ročně zaplatí za dopravní obslužnost více než 1,9 miliardy korun. V této sumě je započítaná kompletní železniční i autobusová doprava.

Nízkopodlažní jednotky RegioPanter mají klimatizaci i moderní audiovizuální informační systém. „Tyto vlaky zároveň mohou sloužit jako mobilní kancelář ‚train office‘. Čas na cestě tak lze využít například k práci, studiu nebo třeba sledování filmů, a to díky Wi-Fi připojení, elektrickým zásuvkám, USB portům nebo sklopným a rozkládacím stolkům,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nové jednotky umožní přímé vedení vlaků v úseku Jindřichův Hradec / Tábor – České Budějovice – Lipno nad Vltavou, čímž dojde ke zvýšení komfortu cestujících, rychlosti a především požadované bezpečnosti. Jednotky budou vybaveny z výroby zabezpečovacím systémem ETCS, který by bylo jinak nutné dodat do stávajících starších vozidel. Nezanedbatelná je rovněž finanční úspora elektrické energie, ale také nákladů na opravy a údržbu. „Teď uzavíráme smlouvu s Českými drahami, které budou tyto jednotky nakupovat. Tím zajistíme pro naše cestující skutečně to nejlepší, co je v současné době vůbec možné. Jsou to opravdu vlaky jedenadvacátého století,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Antonín Krák a upřesnil, že pět nových souprav bude nasazeno během příštího roku. Celkově tak bude nových RegioPanterů jezdit v Jihočeském kraji devatenáct.

Smlouva je uzavřena na období od začátku platnosti jízdního řádu 2023/2024 do konce platnosti jízdního řádu 2032/2033, tzn. celkem po dobu deseti období platnosti jízdního řádu. Objednaný dopravní výkon představuje předpokládaný rozsah 3,05 mil. vlakokilometrů ročně, přičemž rozsah může být navýšen 20 % nebo naopak snížen o 10 %. Pro jízdní řád 2023/2024 je objednán rozsah ve výši 2,92 mil. vlakokilometrů. Sazba kompenzace pro rok 2024 činí 198,60 Kč / vlakokilometr a celková kompenzace pro jízdní řád 2023/2024 je plánována ve výši 580 milionů Kč. Kompenzace za vlakokilometr a celková kompenzace se budou následujících letech měnit dle vývoje inflace. Do nových vozidel investují České dráhy celkem 585 milionů Kč.

Kromě jednotek RegioPanter nasadí ČD v kraji v příštím roce motorové jednotky RegioFox od polského výrobce Pesa Bydgoszcz. „I tyto jednotky nabídnou cestujícím maximální komfort a jsou poháněné motory Rolls-Royce, které umí kromě nafty jezdit i na biopalivo HVO. V příštím roce se s nimi cestující svezou na trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, pak se s nimi počítá na trati z Tábora přes Milevsko do Písku a Strakonic. Zároveň zlepšíme kvalitu cestování i na naší nejstarší elektrifikované trati mezi Táborem a Bechyní. Ve zkušebním provozu tam jezdí čtyřnápravové vozy s podvozky se vzduchovým vypružením řady Btn,“ uzavřel člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Jako malou předvánoční pozornost u příležitosti podpisu nové smlouvy nabídnou České dráhy v sobotu 2. prosince 2023 Jihočechům možnost vyrazit vlakem na výlet z Českých Budějovic do Lipna nad Vltavou i zpět za symbolickou korunu, tuto jízdenku lze zakoupit pouze u průvodčího v dotčených vlacích. Nabídka platí pro spojení s odjezdem z Českých Budějovic v 9:04 a příjezdem do Lipna nad Vltavou v 10:50. Na zpáteční cestu vyráží vlak v 11:10 a do Českých Budějovic dorazí ve 12:56. Do vlaků je možné nastoupit nebo vystoupit kdekoliv po jeho trase.

(pav)

Foto: České dráhy

spinner