Nové zastávky na síti SŽDC

SŽDC otevírá šest nových zastávek v okolí Prahy, výstavba dalších se připravuje

SŽDC otevírá šest nových zastávek v okolí Prahy, výstavba dalších se
připravuje

PRAHA (27.8.) – V pátek 29. srpna začnou zastavovat vlaky na nové vlakové zastávce Praha-Podbaba, kde vznikne dlouho očekávaný přestupní terminál z vlaku na tramvaje a autobusy. Den před tím přestane cestujícím sloužit původní nádraží v Bubenči. Od 1. září pak začnou zastavovat vlaky i na pěti nových vlakových zastávkách v oblasti Rudné a Hostivice (Rudná zastávka, Chýně, Jinočany, Hostivice-Sadová a Hostivice-U hřbitova) a v souvislosti s tím se zcela změní jízdní řády na tratích Praha – Rudná u Prahy – Beroun a Praha-Smíchov Na Knížecí – Hostivice – Rudná. SŽDC a Středočeský kraj tu společně investovali desítky milionů korun.

Vlakové zastávky postavila Správa železniční dopravní cesty, přístupové cesty pak financoval Středočeský kraj. Moderní osvětlená nástupiště jsou navržena s použitím prefabrikátů s protihlukovou úpravou, s výškou nástupní hrany 550 mm. Cestující tak nastupují do vlaků přímo v úrovni podlahy vlaků. Nový zastávkový přístřešek je navržen jako betonový v úpravě „antivandal“. Kromě laviček obsahuje i odpadkový koš, osvětlení a vitrínu s informacemi pro cestující. Na nástupišti je instalován i označovač jízdenek (ROPID).

„Pevně věříme, že právě projekt těchto příměstských zastávek se může stát klíčovým faktorem pro to, aby se železnice stala zajímavou alternativou i pro tisíce cestujících, kteří dosud dojížděli za prací do hlavního města osobními vozy,“ řekl při slavnostním představení nových zastávek generální ředitel SŽDC Pavel Surý. „Středočeský kraj podporuje osobní železniční dopravu, která má nejen staletou tradici, ale i perspektivu dalšího rozvoje. Trať z Prahy do Rudné patří k nejvytíženějším ve středních Čechách. Očekávám, že s novými zastávkami přibudou i další cestující. Na dopravci nyní je, aby tyto své zákazníky vozil bezpečně, pohodlně a také je včas dopravil do cíle cesty,“ sdělil hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.

„Zájem obyvatel žijících západně od Prahy o pravidelné dojíždění vlakem do Prahy neustále roste, přestože z tohoto směru je k dispozici kapacitní dálnice a rychlostní silnice,“ poznamenal Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD. Zatím co před 10 lety jezdilo z Nučic a Rudné jen kolem desítky vlaků denně a plně to uspokojilo poptávku po dopravě, dnes zde ČD vypravují téměř tři desítky spojů se špičkovým intervalem půl hodiny. Také kapacita a kvalita spojů se zvýšila.

Šesticí zastávek však rozvoj příměstské dopravy v Praze a okolí nekončí. Další budou brzy následovat. Ve výstavbě je už například zastávka na pražském Kačerově. Ta umožní přestup na metro z vlaků jedoucích z Dobříše nebo Čerčan. Stát bude zhruba 17 milionů a hotová by měla být do konce letošního roku. Kačerovská zastávka je součástí přípravy takzvaných tangenciálních linek, které by měly spojovat okrajové části Prahy a doplnit tak síť městské hromadné dopravy. Uvažuje se o zavedení dopravy ve zhuštěném intervalu, který by odpovídal městské dopravě, na tratích z Radotína do Vysočan přes Smíchov a Vršovice, z Hostivaře do Holešovic přes Libeň, z Vysočan do Hostivaře přes Malešice a z Radotína do Běchovic právě přes Kačerov.

V rámci stavby Praha-Hostivař – Praha hl. n., která se bude realizovat v rámci nového rozpočtového období (OPD2), jsou připravovány i zastávky Praha-Zahradní Město a Eden. Výhledově do tří let by měly zastávky vzniknout v rámci modernizace železničního napojení na čtvrtý tranzitní železniční koridor. Nová zastávka dále vznikne v rámci pražské železnice i v Běchovicích. Ta by měla stát blíže centru Běchovic, zatímco nynější je na jejich okraji. Náklady na její vybudování jsou odhadovány na zhruba 35 milionů korun. Praha zvažuje také novou zastávku v Rajské zahradě, druhou zastávku v Chýni nebo na pražském Výstavišti.

Tomáš Johánek

spinner