​Stát chce zmírnit podmínky pro strojvůdce, mají snížit nedostatek

​Stát chce zmírnit podmínky pro strojvůdce, mají snížit nedostatek

6.2. - Požadavky na strojvůdce by se měly zmírnit. Ministerstvo dopravy navrhlo snížit kritéria na zrak strojvůdců, současné požadavky jsou totiž podle úřadu zbytečně přísné a navíc odrazují potencionální zájemce o tuto profesi. Vyplývá to z materiálu resortu dopravy, který prošel připomínkovým řízením. Řádově v Česku chybí několik stovek strojvůdců, železniční provoz přitom roste. Na konci roku 2017 jich v Česku bylo 9199.

Kvůli přísným podmínkám na zrak strojvůdců musí část z nich skončit předčasně. Krizi s nedostatkem pracovních sil navíc prohlubuje skutečnost, že průměrný věk strojvůdců v Česku je okolo 50 let. Zhruba 1400 strojvedoucích bylo ke konci roku 2017 starších 61 let, tedy v důchodovém věku, a téměř třetina ve věku nad 50 let.

„V době, kdy se drážní sektor v České republice potýká se zásadním nedostatkem pracovních sil, a to právě především strojvedoucích, se jeví velice vhodným a účelným netrvat na zbytečně přísných zdravotních požadavcích,“ uvádí ministerský návrh.

Podle ministerstva jsou české nároky na zdraví strojvůdců nastaveny přísněji než v EU, což se při vývoji léčby zraku stalo zbytečným. Vzhledem k odlišné tuzemské licenci jsou navíc čeští strojvůdci znevýhodněni na unijním trhu.

Nově by se tak měly například prodloužit intervaly mezi periodickými zdravotními prohlídkami strojvedoucích na tři roky do 55 let věku, v současnosti fungují dvouleté intervaly do 50 let, starší strojvedoucí musí na prohlídku každý rok. Po změně by museli podstupovat prohlídku každoročně až od 56 let. Novela by dále umožnila u strojvedoucích zhoršenou ostrost zraku a korekci až pěti dioptrií v případě dalekozrakosti a až osmi dioptrií v případě krátkozrakosti. Dosud mohou strojvůdci nosit brýle nebo čočky s maximálně pěti dioptriemi.

Součástí návrhu novely je i zmírnění zdravotnících podmínek na řidiče tramvají a trolejbusů. Nově by se měly sjednotit s požadavky na řidiče autobusů. Podle městských dopravních podniků musí být kvůli přísnějším pravidlům velká část řidičů časem převedena do autobusů a v tramvajové a trolejbusové dopravě pak řidiči chybí. Přísnější pravidla navíc odrazují i část uchazečů.

Provoz na železnici v ČR se i přes nedostatek strojvůdců neustále zvyšuje. České dráhy loni přepravily více než 179 milionů cestujících, meziročně o 4,5 procenta více. Dálkovými vlaky RegioJetu pak loni cestovalo 5,9 milionu cestujících, což je meziroční růst o 1,2 milionu. Meziročně více cestujících ohlásil i Leo Express. Zvýšil se i počet ujetých kilometrů.

(čtk)

spinner