​Spolková vláda zvýší podporu nákladní železnice

​Spolková vláda zvýší podporu nákladní železnice

Spolkový ministr dopravy a infrastruktury Alexander Dobrindt chce, aby vláda v následujících letech výrazně snížila poplatky za užívání infrastruktury pro železniční nákladní dopravu. Nový státní rozpočet na rok 2018 má pro tento záměr připraveno 350 milionů €. Nákladní provoz na železnici by díky tomu měl být levnější, navíc se má otevřít více prostoru pro investice do inovativních řešení.

Trasy důležité pro nákladní přepravu a klíčové překladové uzly se dočkají modernizace a rozšíření. Přestavba železniční sítě a nákladních center umožní nasazení nákladních vlaků o délce až 740 metrů. Prioritou mezi inovacemi jsou digitalizace a automatizace. Systémy online rezervace volných slotů podpoří efektivnější využití stávajících kapacit. Veškerý provoz podstatně urychlí zavádění digitálních jízdních řádů a propojení všech účastníků. Lepší vytížení tratí přispěje ke zvyšování spolehlivosti spojů a posílení atraktivity železnice na dopravním trhu. Na seřaďovacím nádraží v Mnichově probíhají úspěšně testy plnoautomatického řazení nákladních vlaků s pomocí digitalizačních a automatizačních technologií.

Podporu ze strany spolkové vlády vítají především Deutsche Bahn. Provozní ředitel DB Berthold Huber k plánům Alexandra Dobrindta řekl: „Nový tzv. Masterplan 2030 přinese železnici výrazný inovační stimul. Automatické řazení vlaků navázané na internetová řešení, inteligentní nákladní vozy a kvalitní vzdělání železničního personálu posunou železniční nákladní dopravu dále a zvýší její atraktivitu.“

„Německým silnicím hrozí reálně dopravní infarkt. Citelné snížení poplatků za užívání infrastruktury zvýší konkurenceschopnost nákladní železnice. Příprava na provoz vlaků dlouhých 740 metrů, výstavba východního koridoru a vyřešení kapacitních problémů na klíčových tratích budou společně s postupným zaváděním digitalizace schopné výrazně posílit výkonnost železniční sítě,“ dodal člen představenstva DB pro infrastrukturu Ronald Pofalla.

Masterplan spolkového ministra dopravy klade velké nároky na odpovědnost drah za snižování energetické náročnosti a přechod na zelenou energii. Provozovatelé infrastruktury musí snižovat podíl neelektrifikovaných tratí. Dopravci by měli ve větší míře sázet na hybridní lokomotivy a společně s logistickými podniky vytvářet strategie Green Logistics.

(tj)

spinner