Společný projekt zlepšuje fungování železnice v regionech

Společný projekt zlepšuje fungování železnice v regionech

Listopadovou mezinárodní konferencí v pražském TOP Hotelu skončil druhý rok realizace zatím čtyřletého společného projektu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah (ČD) Železniční doprava pro kraje. Dosavadní ohlasy účastníků kulatých stolů, a to zejména z řad zástupců krajských samospráv a úředníků krajských úřadů, jednoznačně ukazují, že se daří naplňovat předem stanovené cíle projektu.

V letošním roce se uskutečnilo celkem osm kulatých stolů v osmi českých a moravských městech za účasti zástupců SŽDC, ČD, krajských samospráv, krajských úřadů i krajských organizátorů dopravy. Hlavním tématem byla meziregionální doprava, která je na pomezí některých krajů palčivým problémem. Existují případy, kdy regionální vlaky končí na mezikrajské hranici a cestující, který se potřebuje dostat z jednoho kraje do druhého, musí přesedat. Své v tomto směru sehrály i poněkud nešťastně nastavené evropské dotace na nákup nových vozidel, která až na výjimky mohou jezdit pouze na území kraje, který dotaci získal.

Velkým problémem je špatný technický stav regionálních tratí

Už z prvního setkání v únoru letošního roku vyplynulo, co kraje trápí nejvíce – špatný technický stav některých meziregionálních tratí, nedostatečná kapacita regionálních i hlavních koridorových tratí a nevyhovující stav vozového parku nasazovaného na meziregionální spoje. „Jsme si vědomi toho, že řada nejen regionálních, ale i hlavních tratí potřebuje nutně zásadní modernizaci, největším problémem je momentálně pro nás velmi dlouhá doba přípravy staveb,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Podle jeho slov se již řadu projektů podařilo realizovat, řada dalších je ve finální fázi přípravy. V příštích letech se tak výrazné modernizace dočká například klíčová trať z Hranic na Moravě přes Vsetín do Horní Lidče, dále dnes velmi přetížené tratě Choceň – Velký Osek a Velký Osek – Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, nová trať se postaví mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, přestavbou projdou železniční stanice Pardubice a Česká Třebová. Velkým projektem bude také zdvojkolejnění a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice, první tratí s maximální rychlostí až 200 km/hod. pak bude modernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem.

Slibované dotace na nové vlaky se začínají krátit

Vedle špatného technického stavu některých tratí se na kulatých stolech samozřejmě hodně probírala také kvalita vozového parku. Ta z výše uvedených důvodů není zejména v meziregionální dopravě zrovna ideální. Kraje si hodně slibovaly od možnosti dotovat ve větší míře nákup nových vozidel pro regionální dopravu z Operačního programu Doprava 2, nicméně zdá se, že optimistické vize se postupně rozplývají. Pokud by se měly splnit požadavky krajů na obnovu vozového parku, muselo by být k dispozici kolem 40 miliard korun, ještě nedávno se hovořilo o tom, že bude možné investovat kolem deseti miliard korun, a dnes je to podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce pouze pět miliard korun. A navíc není jisté, kdy bude možné vypsat výběrová řízení na nákup nových vozidel. Přitom se hraje o čas, protože v roce 2019 končí platnost dosavadních smluv Českých drah s jednotlivými kraji a státní dopravce momentálně neví, s jakou nabídkou, pokud jde o vozidla, půjde do jednání o nových kontraktech.

Problémy se díky lepší komunikaci začaly řešit

Regionální železniční doprava funguje díky spolupráci tří subjektů – správce infrastruktury, dopravce a objednavatele vlaků, u nás to jsou kraje. Jak se tedy zástupce krajské samosprávy dívá na fungování projektu Železniční doprava pro kraje a jak plní jeho představy? „Tento projekt nám umožňuje přímo sdělovat provozovateli dráhy, tedy SŽDC, a dopravci ČD strategické záměry kraje i obcí, které se dotýkají železnice a železniční dopravy v regionu. Počáteční nedůvěra byla rozptýlena výsledky řešení průběžných požadavků objednavatelů veřejné železniční dopravy,“ řekl například bývalý radní Pardubického kraje pro dopravu a současný poradce hejtmana tohoto kraje Jaromír Dušek.

Tomáš Johánek

spinner