​Skupina DB dosáhla kladného provozního výsledku

​Skupina DB dosáhla kladného provozního výsledku

Navzdory obtížnějším podmínkám jako je přetrvávající inflace a pokles cen na mezinárodních trzích nákladní dopravy dosáhla skupina DB jako celek v prvním pololetí opět kladného provozního výsledku (očištěného o EBIT) ve výši 331 milionů eur.

Provozní zisk však ve srovnání s prvním pololetím roku 2022 poklesl o více než 500 milionů eur (přibližně 62 procent), a to i v důsledku vysokých počátečních výdajů DB na zlepšení infrastruktury. Tržby skupiny (upravené) činily v prvním pololetí roku 2023 přibližně 25 miliard eur (ve stejném období loňského roku: přibližně 28 miliard eur).

„Náš poptávkový potenciál není zdaleka vyčerpán,“ řekl generální ředitel DB Richard Lutz s tím, že je to dobrá zpráva pro DB i pro klima. „Vítr v zádech pro železnici ukazuje, že je nezbytné důsledně pokračovat v investicích do většího objemu dopravy po železnici šetrné ke klimatu, a to i v náročných dobách. Současně odhodlaně pracujeme na zvyšování naší ekonomické efektivity,“ dodal.

Odchylky ve výsledku skupiny oproti prvnímu pololetí roku 2022 jsou způsobeny především normalizací sazeb v letecké a námořní dopravě v celém odvětví, vedle obecného nárůstu nákladů a výrazně zvýšených výdajů DB na železniční síť. Podle očekávání tento globální vývoj ovlivnil i dceřinou logistickou společnost DB Schenker. „Společnost DB Schenker dosáhla v první polovině roku 2023 významného provozního zisku ve výši 626 milionů eur, a to i přes normalizaci sazeb nákladní dopravy v letecké a námořní nákladní dopravě,“ řekl Richard Lutz.

Roste logistika i osobní doprava

Kladný příspěvek dceřiné logistické společnosti k výsledku skupiny je tak téměř třikrát vyšší než před pandemií koronaviru. DB Schenker dosáhl v roce 2022 největšího zisku ve své firemní historii, mimo jiné díky tehdejším extrémně vysokým sazbám za přepravu zboží po celém světě.

V hlavní činnosti DB, systémové železniční síti, všechny divize v první polovině roku 2023 zvýšily své tržby, v některých případech výrazně. Přispěl k tomu růst poptávky v osobní dopravě. V první polovině roku 2023 cestovalo v Německu regionální železnicí více než 808 milionů cestujících, což je přibližně o 11,5 procenta více než v prvních šesti měsících roku 2022. Dálkové spoje DB využilo ve stejném období více než 68 milionů cestujících, což představuje nárůst o více než 9 milionů cestujících, tj. o 15,4 procenta.

Nárůst je patrný zejména v přepravních výkonech, které zohledňují i délku cest a měří se v tzv. osobokilometrech: s přibližně 21,7 miliardy osobokilometrů byla dálková doprava DB výrazně nad úrovní předchozího pololetí (18,3 miliardy osobokilometrů) a nad rekordním pololetím roku 2019. Z hlediska provozního zisku si dálková doprava DB v prvním pololetí roku 2023 polepšila o více než 130 milionů eur.

DB Cargo nadále ve ztrátě

Dceřiná společnost DB Cargo, která se zabývá nákladní železniční dopravou, nadále vykazuje ztrátu. Negativní vliv mělo mimo jiné zhoršené konkurenční prostředí v nákladní železniční dopravě s výrazně vyššími cenami elektřiny ve srovnání s pohonnými hmotami a nízká dynamika trhu. Celkově zaznamenala integrovaná síť v prvních šesti měsících letošního roku ztrátu ve výši 339 milionů eur. Největší vliv na to měly výrazně vyšší výdaje obchodní jednotky DB Netze Track na zlepšení infrastruktury.

Provozní výkony železniční sítě zůstaly v prvním pololetí roku 2023 na velmi vysoké úrovni a činily přibližně 558 milionů vlakokilometrů. Ve srovnání s prvním pololetím roku 2022 se mírně snížil o 0,9 procenta.

(lan)

Foto: DB

spinner