Dopravní vzdělávací institut

Školit strojvedoucí může zatím pouze DVI

Školit strojvedoucí může zatím pouze DVI

Dceřiná společnost Českých drah Dopravní vzdělávací institut získala během letošních prvních měsíců tři významné certifikáty. Kromě toho, že se stala školicím střediskem pro vzdělávání nových strojvedoucích, obhájila také certifikát ISO 9001 a může školit devět železničních profesí. „Tyto tři certifikáty potřebujeme pro naši práci, přispěje to mimo jiné k lepšímu kreditu Dopravního vzdělávacího institutu,“ řekl generální ředitel institutu Jan Bitter.

DVI je podle něj zatím jediným zařízením, které může školit strojvedoucí. A nejde jen o nové adepty na tuto práci, pravidelnému proškolování totiž podléhají některé železniční profese, mezi které patří právě strojvedoucí. Získat certifikát přitom nebylo rozhodně jednoduché, ředitel Jan Bitter připomněl především administrativní náročnost celého procesu. „Kdybychom nesplnili podmínky dané novou legislativou, nemohli bychom strojvedoucí školit. Pro nás je to přitom jedna z hlavních činností,“ uvedl.

K získání certifikátu pomohlo i špičkově vybavené školicí středisko v České Třebové, které DVI plánuje dále vylepšovat. „Naším cílem je nyní získat finanční prostředky na nákup trenažéru pro strojvedoucí, na kterém se dají simulovat i skutečné krizové situace. Strojvedoucí se je naučí řešit tak, aby v běžném provozu, pokud by podob- né situace nastaly, reagoval zcela správně,“ dodal Jan Bitter.

Strojvedoucí budou potřebovat nové licence

Na základě nové legislativy musí každý strojvedoucí jezdící po českých kolejích ať už v barvách Českých drah nebo kteréhokoli jiného dopravce požádat do pěti let Drážní úřad o vydání licence, na jejímž základě může dále profesi vykonávat. Následně dostane od dopravce, který ho zaměstnává, osvědčení o způsobilosti používat dané drážní vozidlo.

Podle Jana Bittera se nové požadavky významně projevily v poptávce po službách DVI. „Firmy, které si dříve zajišťovaly samy vzdělávání svých strojvedoucích, požádaly nyní o spolupráci nás. Vzhledem k náročnosti získání certifikátu se jim při malém počtu zaměstnanců podléhajících povinnému školení nevyplatí vlastní školicí středisko,“ řekl generální ředitel DVI. Příprava nového strojvedoucího podle něj může v ideálním případě trvat od začátku výcviku do získání potřebné licence a osvědčení přibližně šest měsíců až rok.

DVI nabízí i rekvalifikační kurzy pro práci na železnici

Dalším novým certifikátem, který DVI na jaře dostal, je certifikát o autorizaci opravňující teoreticky připravit zájemce pro devět železničních profesí, jako jsou například vlakvedoucí, průvodčí nebo tranzitéři. „Ve spolupráci s úřady práce jsme schopni zájemcům nabídnout potřebnou rekvalifikaci pro práci na železnici. Pro úřady práce je to určitě zajímavá možnost,“ uvedl Jan Bitter. Zkušenosti s touto novinkou zatím nejsou příliš velké, je to opravdu zcela nová záležitost.

Tomáš Johánek

spinner