16. září 2011
Ruští plánovači oživili víc než sto let starý projekt transkontinentální železnice, která by díky tunelu pod Beringovým průlivem spojila Asii se Severní Amerikou. S odvoláním na vědeckou konferenci v jihosibiřském městě Gorno-Altajsk to v srpnu oznámila agentura ITAR-TASS. Plán propojení kontinentů už v roce 1906 podpořil poslední ruský car Mikuláš II.
Dnešní projekty podle ruské agentury počítají s vybudováním velkorysého železničního spojení mezi sibiřským městem Jakutsk a kanadskou provincií Britská Kolumbie. Na ruském území by měla být celá trať dlouhá 4000 kilometrů a z Jakutska by měla směřovat do města Magadan a obce Uelen na nejvýchodnější výspě Čukotky. Na severoamerickém kontinentu má trať o délce 2000 kilometrů spojovat aljašská města Nome a Fairbanks s kanadskou Britskou Kolumbií.
Ústředním bodem magistrály má být více než sto kilometrů dlouhý podmořský tunel, který by měl být proražen pod dnem Beringova průlivu. Ruští projektanti přitom nepočítají jen s vybudováním železniční trati, ale velkého elektrifikovaného dopravního koridoru, jehož součástí bude i dálnice, dálkové elektrické vedení a vysokorychlostní datové spoje.
Za projektem stojí ambiciózní plán na využití obrovského nerostného bohatství Sibiře, ale i velkých lidských a materiálních zdrojů Japonska, USA a Číny. Ruský expert Viktor Razbegin jej označil za klíčový pro budoucí rozvoj Ruska. Náklady odborníci odhadují na 30 až 35 miliard USD (až 600 miliard Kč), které by se investorům při zachování dosavadních objemů výměny zboží mezi Ruskem a USA měly vrátit do patnácti let.
(čtk)