Snížení hluku na železnici

Rail Cargo Austria podporuje projekt „tiché železnice“

Rail Cargo Austria podporuje projekt „tiché železnice“

Před rokem projel Rakouskem testovací vlak EuropeTrain. Také letos v září podpořila nákladní složka rakouských spolkových drah Rail Cargo Austria evropský projekt, jehož cílem je vyvinout řešení pro trvalé snížení hluku v železniční nákladní dopravě.

Letos 2. září se vydal EuropeTrain na 5000 km dlouhou trasu po rakouské železniční síti, testy prováděla souprava až do 7. září. Vlak byl vybaven novými brzdovými špalky typu LL (z organických kompozitů nebo ze slinutého kovu). Jízdy v běžném provozu mají prokázat sníženou hlučnost brzdného systému oproti klasickému řešení s brzdovými špalky ze šedé litiny vydávajícími tradiční velmi nepříjemný hvízdavý zvuk. Nový systém chtějí partneři dotáhnout až do sériové výroby a masivně ho nasadit na evropské železniční síti. Hladina hluku by měla být zhruba poloviční, přičemž výhoda je, že úprava systému na vagonech – na rozdíl od dražší varianty s celokompozitovými špalky typu K – je pouze dílčí. Dalším pozitivem (špalků LL i K) je snížení opotřebení kol.

Různé vagony rozdílných konstrukcí

Pod záštitou Mezinárodní železniční unie UIC probíhají testy s EuropeTrain již od prosince 2010. Do zkoušek se zapojily tři desítky evropských železnic a jejich partnerů. Projekt jde v závěru letošního roku do rozhodující závěrečné fáze. EuropeTrain tvoří třicet nákladních vagonů rozdílných typů a konstrukcí, až na drobné výjimky jsou vozy vybaveny nejmodernějšími brzdovými špalky, takže lze snadno měřit hlučnost při ostrém provozu. Špalky typu LL mají mnohem hladší styčnou plochu s koly, „nedřou“ tedy tolik jako staré špalky ze šedé litiny. „Velmi si přejeme, aby hluk produkovaný železnicí poklesl na přijatelnou úroveň, která by nebyla pro obyvatele zátěží. EuropeTrain nabízí vynikající příležitost k otestování životaschopného řešení použitelného v celé evropské síti,“ řekl předseda představenstva mateřského koncernu ÖBB Franz Seiser.

RCA a ÖBB se řadu let snaží o zavádění inovativních technických řešení pro trvalé snížení hlučnosti nákladní i osobní dopravy na železnici. Rakouské spolkové dráhy do svého parku zařazují nové vagony vybavené bez výjimky tišším brzdovým systémem.

Tomáš Johánek

spinner