Provozovat vlaky na Plzeňsku a v Českém lese chtějí 4 firmy, vítěz bude v březnu

Provozovat vlaky na Plzeňsku a v Českém lese chtějí 4 firmy, vítěz bude v březnu

11.2. - Plzeňskému kraji se přihlásili čtyři dopravci, kteří chtějí provozovat vlaky na Plzeňsku a v Českém lese. Do konce března vybere kraj vítěze, který začne vozit cestující od prosince 2023. Je to velmi pozitivní, čtyři přihlášení dopravci, to je v Čechách zcela neuvěřitelné, řekl ČTK náměstek hejtmanky Pavel Čížek.

"Dali jsme ty podmínky tak volné, jenom jízdní řád a možnosti si to všechno upravit, takže zájemců máme dost. Teď to budeme vyhodnocovat a budeme se s nimi od příštího týdne potkávat. Nechceme to protahovat," uvedl. Uchazeči musí kraji hlavně zaručit, že nabízené druhy vlaků mají skutečně pro Plzeňský kraj od konce příštího roku zajištěné.

O regionální osobní dopravu ve dvou oblastech projevilo zájem pět z 11 železničních dopravců, které kraj oslovil. V prosinci jim zaslal zadání. Cenové nabídky s modelem obsluhy oblastí museli odevzdat do 7. února.

"Protože by se už nestihla regulérní soutěž se vším všudy, tak postupujeme přímým zadáním, ale tak, abychom dali šanci co nejvíc uchazečům. Dali jsme jim vzorový model, jízdní řády, počty cestujících na jednotlivých tratích i roky, kdy se tam má zavést zabezpečovací systém ETCS. Dodali nám vždy jednu nabídku tak, jak jsme ji připravili my, tedy model, a pak měli volné pole k tomu, aby řekli, kde by se dalo ušetřit. Prostě děláme vše pro to, aby cena byla pro kraj co nejpřijatelnější," uvedl náměstek.

Koncem roku 2023 končí kraji smlouvy v těchto oblastech, kde dnes jezdí České dráhy. Ty se podle Pavla Čížka znovu přihlásily, dále také GW Train Regio, který bude od prosince 2023 zajišťovat deset let dopravu v Pošumaví. Každý celek může obsluhovat jiný dopravce, ale i stejná firma.

Vítěz může využívat repasovaná vozidla, která pořídí rychleji než nová. V Českém lese najedou vlaky zhruba 470 000 kilometrů ročně, na Plzeňsku 1,1 milionu kilometrů. Celkem by měl nový dopravce obsloužit asi čtvrtinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá - Tachov, Rokycany - Nezvěstice, Nýřany - Heřmanova Huť, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Plzeň - Žihle a Klatovy - Železná Ruda. V celku Český les pak tratě Tachov - Domažlice a Poběžovice - Staňkov - Holýšov.

Rada kraje loni v dubnu zrušila soutěže na obě tratě. Důvodem byla vysoká nabídková cena. Kraj se v té době obával poklesu daňových příjmů vinou koronavirové krize. Do obou tendrů se tehdy přihlásily jen České dráhy.

(čtk)

Foto: České dráhy

spinner