ERS Railways

Pravidelné vlakové spojení s Čínou se stále více přibližuje

Dopravců, kteří zkoušejí vlakové spojení Číny s Evropou, přibývá. Mezi prvními byla společnost ERS, která loni společně s partnery v Rusku a Číně uskutečnila dvě přepravy ucelených kontejnerových vlaků z Číny do České republiky. Ředitel provozu ERS pro Českou republiku a Slovensko Jaroslav Tyle je přesvědčen o tom, že se společnosti v této relaci podaří zavést i pravidelný provoz.

Hledání nového spojení Evropy a Asie nahrávají přeplněné přístavy zejména v západní Evropě. Základním problémem železniční dopravy je ovšem vysoká cena a nutnost vracet prázdné kontejnery, respektive prázdné vlakové soupravy zpět stejnou cestou. Obchod mezi Evropou a Asií je totiž výrazně nevyrovnaný. „Všechny zkušební vlaky zatím jezdí v jednosměrném režimu, pravidelná přeprava při nutnosti vracení souprav bude pochopitelně dražší,“ upozornil Jaroslav Tyle.

Úzké hrdlo mezi Děčínem a Drážďany

ERS Railways se jinak v České republice specializují na přepravu kontejnerů mezi Mělníkem a přístavy v Rotterdamu a Bremerhavenu. Mezi Mělníkem a Rotterdamem provozují osm až deset párů vlaků týdně stejně jako mezi Mělníkem a přístavem Bremerhaven. Na tyto spoje navazují vlaky z Kopřivnice, Bratislavy a Budapešti. Další přímé kontejnerové vlaky spojují Bremerhaven a Bratislavu, respektive Bremerhaven a Budapešť. „Vytíženost všech našich vlaků v celé Evropě se pohybuje kolem 88 procent,“ zdůraznil Jaroslav Tyle.

ERS podle něj zatím nemá problémy s nedostatkem vhodných vozů pro pravidelné vlaky, které si dlouhodobě najímá. Za největší překážku nyní považuje omezenou průjezdnost mezi Děčínem a Drážďany, kde stále probíhá modernizace tratě a stanic. Komplikací je rovněž nemožnost zajíždět do České republiky vlastními lokomotivami. „To však neznamená, že se ERS Railways chce zaměřit pouze na provoz vlastní trakcí a že nepočítá se spoluprací s dalšími dopravci,“ řekl Jaroslav Tyle. Partnerem pro vedení vlaků ERS Railways na českém území jsou České dráhy.

Do nového roku s jiným názvem

Společnost ERS prošla na počátku letošního roku důležitými změnami. Po sloučení provozních činností společnosti European Rail Shuttle B.V. (operátor kombinované dopravy) a ERS Railways B.V. (železniční dopravce) v roce 2006 se nyní obě společnosti definitivně sloučily a od 1. ledna působí pod názvem ERS Railways B.V. Tato společnost je tedy nově jak operátorem kombinované dopravy, tak privátním železničním dopravcem.

Pobočka v České republice byla obdobně přejmenována na ERS Railways, s. r. o.

Tomáš Johánek

spinner