Železniční doprava

PKP Cargo zatím odmítá spekulace o spojení s ČD cargo

PKP Cargo zatím odmítá spekulace o spojení s ČD cargo

Česká vláda údajně hodlá sloučit železničního dopravce ČD Cargo a polskou státní PKP Cargo. Jednalo by se o zatím nejambicióznější plán ministerstva dopravy na středoevropské železnici. Polská strana však zatím české plány odmítá.

Podle informací českého denního tisku plán ministerstva dopravy dostává konkrétní obrysy. „Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá,“ řekl minulý týden náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do České republiky přijet polský ministr dopravy a řešit podrobnosti. O zájmu české strany o polského nákladního dopravce spolu údajně loni v listopadu hovořili i premiéři obou zemí Petr Nečas a Donald Tusk.

O jednáních není jasno

Předseda představenstva polského nákladního železničního dopravce PKP Cargo Wojciech Balczun ovšem minulý týden informace o tom, že by se jednalo o jeho možném spojení s českým ČD Cargo, rázně popřel. „Žádná jednání ve věci prodeje akcií PKP Cargo se ani s českým ČD Cargo, ani s českým ministerstvem dopravy nekonají a nekonala,“ řekl. „Jednání nevedeme ani s žádným jiným investorem, protože proces samotné privatizace ještě nezačal,“ zdůraznil. Reagoval tak na prosincové spekulace některých polských médií, že privatizace PKP Cargo by se mohla uskutečnit letos.

Mluvčí skupiny PKP, jejíž součástí je PKP Cargo, Lukasz Kurpiewski se omezil na konstatování, že ohledně případné fúze polského a českého dopravce žádné rozhodnutí nepadlo.

Zvýšit konkurenceschopnost ČD Cargo

Podle ministra dopravy Víta Bárty není současná velikost ČD Cargo dostatečná, aby společnost mohla na evropském železničním nákladním trhu konkurovat největším dopravcům. „Logicky se proto rozhlížíme kolem,“ řekl Vít Bárta. V podobě nového dopravce by měla vyrůst konkurence velkým zahraničním dopravcům, především německému DB Schenker. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským ZSSK Cargo, Slováci však nakonec ztratili zájem.

Vít Bárta se netají ani vizí spojit v jednu společnost České dráhy a ČD Cargo a nakonec i Správu železniční dopravní cesty.

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Jiřího Vodičky se dopravce musí zaměřit na další růst, mimo jiné i cestou expanze na další středoevropské trhy. „Strategické spojení s PKP Cargo, o kterém se jedná, by přineslo nové možnosti nejen v Polsku či na Slovensku. Rádi bychom se dostali i k zakázkám mezi Evropou a Asií,“ řekl Jiří Vodička v prosinci na výročním setkání Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) v Roztokách u Prahy.

Jedním z důvodů, proč ČD Cargo uvažuje o spojení s PKP Cargo, je to, že Polsko je veliká země a leží na strategickém spojení západní Evropy s Ruskem a Dálným východem. „Nedá se objet tak jednoduše jako Česká republika,“ upozornil Jiří Vodička na skutečnost, že většina vlaků z východní Evropy na západ projíždí přes Polsko, nikoli přes Českou republiku.

Polská vláda chce cargo prodat

PKP Cargo se v minulých letech potácelo ve ztrátě, polská vláda několikrát deklarovala zájem o jeho prodej. Ministerstvo infrastruktury však ještě žádná rozhodnutí ohledně privatizace PKP Cargo nepřijalo, v současnosti analyzuje různé možnosti jeho prodeje. Zájem o železničního dopravce by mohl mít například i DB Schenker, který by ovšem nejspíš nezískal povolení ani od polského antimonopolního úřadu, ani od Evropské komise. „Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české,“ řekl železniční expert Emanuel Šíp. Pracovní skupiny zatím musí vyřešit především způsob, jakým by spojení proběhlo. Česká strana počítá s tím, že by polského dopravce koupila, ale z taktických důvodů hovoří spíše o strategickém spojení. To by nestálo polskou stranu víceméně nic, platila by česká strana.

Lidé pohybující se kolem transakce odhadují její náklady v řádu miliard Kč. Otázkou zůstává, kde by na to česká strana vzala peníze. Samotné ČD Cargo je zadlužené zhruba osmi miliardami Kč a i za loňský rok skončí ztrátou kolem 420 milionů Kč. „Jsou tam velké synergické efekty, na to by banky slyšely. Už jsme o tom s nimi jednali a odezva byla dobrá,“ řekl k tomu Jiří Vodička.

PKP Cargo získalo na konci loňského roku v Německu bezpečnostní certifikát do roku 2014. Díky němu může nabízet železniční nákladní dopravu i na německém trhu. Stejné povolení v České republice společnost získala v lednu loňského roku. Nyní tak bude moci provozovat nákladní dopravu mezi Polskem a Německem i Českou republikou a Německem.

(tj/čtk)

spinner