PKP CARGO plánuje upevnění pozice doma a posílení expanze

PKP CARGO plánuje upevnění pozice doma a posílení expanze

Pozice nezpochybnitelného lídra železniční dopravy v tuzemsku, komplexní obsluha mezinárodní dopravy zboží přes Polsko a dosažení pozice vedoucího intermodálního operátora ve střední a východní Evropě – to jsou cíle PKP CARGO stanovené ve strategii na roky 2016 až 2020. Největší polský nákladní dopravce sází na rozvoj mezinárodních služeb a rozšiřování nabídky o prvky umožňující obsluhovat celý logistický řetězec.


PKP CARGO bude investovat do intermodálních služeb, nejrychleji rostoucího segmentu dopravního trhu. Doplněním komplexní nabídky logistického operátora bude silniční doprava realizovaná až po „poslední míli“. Výsledkem implementace strategie CARGO´20 má být významný nárůst realizovaných dopravních výkonů o 33 procent, růst podílu přeprav realizovaných kompletně mimo Polsko o pětinu a téměř zdvojnásobení intermodálních přeprav. Diverzifikace příjmů má ve větší míře učinit skupinu PKP CARGO nezávislou na přepravách základních druhů zboží realizovaných v současnosti – uhlí a kameniva.

Počítá se s nepatrným růstem výkonů

Strategie CARGO’20 byla schválena představenstvem a dozorčí radou. Její východiska se opírají o prognózy rozvoje trhu nákladní železniční dopravy. V základním scénáři PKP CARGO předpokládá, že dopravní výkony v Polsku vzrostou pouze nepatrně z 50 miliard tkm v roce 2014 na 54 miliard tkm. Pesimistický scénář předpokládá stabilizaci velikosti trhu na současné úrovni. Růst mají segmenty kameniva, rud, oceli, ropy a jejich derivátů a intermodal. Klesat však bude poptávka po dopravě uhlí. „Před námi jsou přelomové roky pro železniční dopravu. Na jedné straně obrovské investice do infrastruktury zlepší podmínky provozu, na druhé klesající poptávka po uhlí znamená nutnost hledat příjmy v nových segmentech trhu a v obsluze celého logistického řetězce. Pro dlouhodobý rozvoj je také nutné se postarat o provozní spolehlivost. Strategie CARGO’20 je naší odpovědí na výzvy a příležitosti, které před skupinou PKP CARGO stojí,“ uvedl předseda představenstva PKP CARGO Adam Purwin.

Skupina PKP Cargo chce rozvíjet železniční dopravu na teritoriu střední Evropy s využitím aktiv dvou dopravců – PKP CARGO a českého AWT, zakoupeného v roce 2015. Hlavní směry expanze (organické i akvizicemi) budou zaměřeny na obsluhu koridorů sever-jih a východ-západ. Na trase Balt – Jadran má společnost v úmyslu využít potenciál spolupráce s chorvatským HZ CARGO. Dále díky ovládané společnosti Pol-Rail (joint venture s italským národním dopravcem Trenitalia) nabídne svoje služby také na Apeninském poloostrově. „Dnes jsme velkým dopravcem, ale naše velikost je úzce spojená s velikostí polského trhu. Chceme expandovat mimo Polsko, realizovat mnohem víc přeshraničních spojů a kompletně je za hranicemi státu obsluhovat,“ pokračoval Adam Purwin. PKP CARGO chce mnohem lépe využít disponibilní strategická aktiva – park drážních vozidel a terminály. Provozování terminálů bude soustředěno do společnosti PKP CARGO Connect, která nabídne služby překládky a skladování zboží v nejatraktivnějších lokalitách. PKP CARGO Connect sloučí obsluhu mezinárodních zákazníků (včetně čínských) s komplexní logistickou nabídkou na bázi aktiv skupiny PKP CARGO (železniční vlečky, terminály, know-how v oblasti spedice, intermodalu a celních služeb). Novinkou bude obsluha automobilové dopravy. Zařazením silniční dopravy do nabídky skupina získává možnost obsluhovat zákazníky od „první“ po „poslední“ míli. PKP CARGO Connect bude také odpovídat za budování pozice skupiny jako intermodálního operátora v teritoriu střední a východní Evropy. V roce 2020 mají intermodální přepravy tvořit zhruba 22 procent dopravních výkonů PKP CARGO.

spinner