DN č. 11 - Mezinárodní kamionová doprava, Autobusová doprava, LUV, vychází 24.5., uzávěrka již 3.5.! 

​Od prosince přibylo na kolejích dálkových i regionálních vlaků

​Od prosince přibylo na kolejích dálkových i regionálních vlaků

Pravidelně v polovině prosince se mění jízdní řády na železnici. Letos se tak stalo přesně v neděli 10. prosince a změn přišlo opravdu hodně, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Pozitivní zprávou pro cestující je, že vlaků celkově přibývá a také se někde i velmi výrazně zkracují jízdní doby.

Největší český železniční dopravce, České dráhy, zavedl od poloviny prosince nové expresy, které zrychlí spojení z Prahy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Domažlic. Ve vlacích z Prahy přes Ústí nad Labem do Mostu, Karlových Varů a Chebu se navíc objeví modernější a komfortnější vozy. Kratších jízdních dob se dočkají také cestující na jižní Moravě, konkrétně mezi Hodonínem a Brnem nebo mezi Brnem a Jihlavou. ČD v novém jízdním řádu vypraví celkem 8925 vlaků, což je o 160 více, než tomu bylo v době platnosti starého jízdního řádu, denně vyjede zhruba 7041 spojů, meziročně tedy o 25 více. „Celkový rozsah dopravy je naplánován na 125,15 milionu vlakových kilometrů, což je o více než jeden milion kilometrů více než letos,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán. Na regionální, spěšné a osobní vlaky objednávané krajipřipadá 84 milionů kilometrů, dálkové vlaky objednávané ministerstvem dopravy ujedou příští rok přes 41 milionů vlakových kilometrů.

Na výrazné posílení železniční dopravy se mohou těšit cestující na trati mezi Prahou a Brnem. Dosavadní hodinový takt dálkových vlaků se zkrátí na polovinu. Stane se tak díky rozšíření nabídky spojů společnosti RegioJet na této trati na devět párů, čtyři z nich budou jezdit až do Vídně, další tři do Bratislavy a dva budou končit v jihomoravské metropoli. Jistou komplikací pro cestující je fakt, že dosud neexistuje vzájemné uznávání jízdného, a tak budou moci zájemci využít služeb pouze toho dopravce, na jehož vlak budou mít koupenou jízdenku. K pozitivním změnám patří zkrácení jízdní doby rychlíků mezi Brnem a Jihlavou o šest až sedm minut. O sedm až deset minut rychleji pojedou také rychlíky mezi Brnem a Hodonínem. Další ze soukromých dopravců, který se prezentuje zatím pouze v oblasti dálkové dopravy, společnost Leo Express, sice letos získal povolení pro provoz vlaků na území Polska a chystá provoz linky do Krakova, termín jejího spuštění ale zatím nebyl oznámen. 

(tj)

spinner