Od příštího roku skončí úřad regulující přístup dopravců na dráhu

Od příštího roku skončí úřad regulující přístup dopravců na dráhu

30.12. - Od příštího roku skončí Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), jehož hlavní náplní byla regulace přístupu dopravců na železnici. Jeho agendu nově převezme Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zákon, který dosavadní úřad ruší, včera vyšel ve Sbírce zákonů a v účinnost vstupuje k 1. lednu. Zrušení úřadu má přinést úsporu státu i zjednodušení úředních úkonů. Ministr dopravy Martin Kupka ujistil, že nezávislost rozhodování v přístupu k dopravní infrastruktuře ohrožena nebude.

Ministerstvo již dříve uvedlo, že přesun agendy neovlivní ani soudní spor ohledně zrušeného jmenování předsedy úřadu Pavla Kodyma.

Server Seznam Zprávy koncem listopadu informoval, že ministr Kupka podle soudu letos v únoru nezákonně zrušil jmenování šéfa ÚPDI Pavla Kodyma. Ministr tak učinil poté, co Kodym upozornil Evropskou komisi (EK), že se stát chystá podle jeho názoru nezákonně poslat Českým drahám miliardy korun a zvýhodnit je tak proti ostatním dopravcům. Kupka původně navrhl opětovné jmenování Kodyma do čela ÚPDI. V den, kdy to měla vláda potvrdit, se ale podle serveru dozvěděl o zaslání stanoviska EK. Poté nechal návrh na jmenování Pavla Kodyma skartovat, takže se na program vlády již nedostal, napsaly Seznam Zprávy. O týden později pak ministr předložil návrh na zrušení úřadu.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že myšlenka zrušit ÚPDI nevznikla ze dne na den. Ministr Martin Kupka již dříve uvedl, že nešlo o mstu a cílem byla úspora. Zrušení úřadu podle něj s Kodymem nesouvisí a bylo dlouho plánovanou záležitostí. Po verdiktu soudu ministerstvo uvedlo, že rozhodnutí soudu nenařizuje vládě jmenovat Kodyma do funkce ředitele ÚPDI. "Soud pouze konstatoval, že ministerstvo dopravy mělo předložit původní materiál na vládu, ve kterém navrhuje jmenovat ředitele úřadu. Samotné rozhodnutí v této věci ovšem soud nepředjímá," napsalo již dříve ministerstvo dopravy.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka dnes na dotaz ČTK uvedl, že na agendách pro ochranu trhu a ochranu práv k přístupu k dopravní infrastruktuře se nic nemění. Jen je stát nově zajistí efektivněji a s nižšími náklady.

Úřad vznikl před šesti lety v reakci na otevření železničního trhu. Jeho úkolem bylo hlídat rovný přístup při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či posuzovat případnou ochranu spojů objednaných a financovaných z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti má také dozor nad nediskriminačním přístupem k letecké infrastruktuře.

Podle zprávy o činnosti v loňském roce zaměstnával úřad 23 lidí. Ministerstvo počítá se zrušením šesti míst, jde o podpůrná místa a pozice spojené s vedením úřadu. Zbývajících 17 odborných zaměstnanců se přesune na ÚOHS, znamenat to má úsporu šesti milionů korun ročně.

(čtk)

Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy

spinner