Přesun nádraží v Brně

Nové brněnské nádraží by se mohlo začít stavět v roce 2019

Nové brněnské nádraží by se mohlo začít stavět v roce 2019

BRNO (6.5.) – Pro stavbu nového brněnského vlakového nádraží v poloze u řeky zhruba v místě nákladového Dolního nádraží jsou podle náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS) klíčové dvě podmínky. Danou variantu musí podpořit stát, což očekává, a zadruhé musí město ustát soudní spory. Teprve po splnění druhé podmínky podle něj může město získat územní rozhodnutí. „Bude-li město úspěšné, mohlo by se v roce 2019 začít stavět,“ řekl Kotzian na tiskové konferenci.

Aktuálně se konají čtyři soudní spory zabývající se vydaným územním rozhodnutím. „Se třemi odvolateli se dá komunikovat a snažíme se o to. S Dětmi Země to ale možné není. Snažil jsem se s nimi domluvit na jednání, ale nechtějí slyšet žádné argumenty, a mám dojem, že vůbec nevidí důsledky svého konání. Věřím, že soudy pochopí závažnost situace a jejich rozhodnutí bude pro stavbu nového nádraží příznivé," řekl Kotzian. Zároveň věří, že i nová politická reprezentace města, která vzejde z podzimních komunálních voleb, bude nové nádraží podporovat.

Velký strach nemá Kotzian ani z případného referenda. To by řeklo, zda lidé chtějí, nebo nechtějí nádraží u řeky. „Považuji lidi stojící za touto aktivitou za příznivce nulové varianty. Výsledek totiž nepodpoří ani variantu pod Petrovem, ale pouze může zamítnout variantu u řeky. Jelikož však půjde o stavební akci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tedy státu, nemůže referendum stavbu nového nádraží zastavit. Může pouze částečně svázat ruce městu. Nemůže také zrušit platný územní plán a nemůže bránit stavbě na pozemcích SŽDC," uvedl Kotzian.

Polohu nového nádraží, jehož cena se odhaduje na 20 miliard korun, bude město prezentovat zájemcům z výšky, aby si dokázali udělat komplexní prostorovou představu. V úterý 13., 20. a 27. května mohou lidé po předchozím přihlášení na adrese info@nadraziureky.cz přijít k budově Tower I v Holandské 10 a od 17:30 uvidí dotčené území z 19. patra administrativní budovy.

Kotzian znovu zdůraznil, že nové nádraží je podmínkou toho, aby Brno zůstalo na trase dvou transevropských koridorů. Díky tomu má podle něj jisté peníze z Evropské unie, a to ve výši 85 procent nákladů, stejně tak EU přispěje na novou železniční trať z Brna do Přerova. Aktuálně se chystá zpracování zadávací dokumentace pro studii proveditelnosti a multikriteriální analýzu, která má být hotová za rok.

(čtk)

spinner