​Nová železniční komise chce zvýšit investice do lokálních tratí

​Nová železniční komise chce zvýšit investice do lokálních tratí

16.7. - Nová stálá komise pro bezpečnost na železnici se včera shodla na zvýšení investic do lokálních tratí. Její členové mluvili také o urychlení zabezpečení přejezdů nebo o urychlení instalace zabezpečovacího systému ETCS. Novinářům to po večerním jednání komise řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Ministr dopravy komisi založil po sérii vlakových nehod z poslední doby s včera se konalo její první zasedání. Podle ministra bylo cílem vytvořit apolitický tým složený z odborníků, který bude fungovat dlouhodobě. Komisi tvoří 16 lidí, mezi členy jsou zástupci drážního odboru, Správy železnic, Drážní inspekce, Drážního úřadu, za dopravce pracovníci Český drah a ČD Cargo a dále dva zástupci z akademické obce. Komise také komunikuje s odbory. Zasedat bude jednou za 14 dnů.

Podle Karla Havlíčka bylo včera hlavním tématem, "jak vytýčit jízdní řád investic do bezpečnosti železničního provozu", a to zejména zavedení zabezpečovacího systému ETCS, zabezpečení přejezdů a zajištění lokálních tratí. Nejvážnější diskuse byla podle ministra kolem lokálních tratí. "Tam jsme vytýčili ten postup tak, že bude ad jedna ohlašovací povinnost, ad dva se budou instalovat na vybraných tratích opětovně návěstidla a za další, a to je asi to nejdůležitější, jsme připraveni okamžitě zahájit investice a zavádění zjednodušeného ETCS," řekl. Dodal, že investice plánované pro železnici půjdou ve zvýšené míře do zajištění bezpečnosti. "Zvýšíme zdroje právě pro ty lokální tratě," dodal.

Karel Havlíček také řekl, že do roku 2022 by mělo být zabezpečeno 500 přejezdů, což bude stát přibližně čtyři miliardy Kč. Kompletní zavedení systému ETCS bude stát několik miliard korun, investice do návěstidel se budou pohybovat v řádu stovek milionů korun.

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář připomněl, že zajištěním bezpečnosti se zabývá i novela zákona o drahách, která je nyní ve Sněmovně. Po jejím schválení bude například Drážní úřad monitorovat pracovní dobu strojvedoucích, aby po jejím skončení nešli jezdit ke konkurenci. Úřad také připravuje zlepšení výcviku pomocí simulátorů. Nyní mají dva simulátory České dráhy, podle Jiřího Koláře by je měl vlastnit stát.

Komise se včera také seznámila s dosavadními výsledky vyšetřování nehod Drážní inspekcí. Ta zároveň členům komise představila svá doporučení pro řešení případných problémů do budoucna. "Chtěli jsme, aby se s našimi názory a doporučeními mohlo pracovat a následná realizace vytýčených bezpečnostních opatření byla co nejrychlejší," uvedl generální inspektor Jan Kučera. Standardně inspekce tato doporučení vydává až se závěrečnou zprávou po došetření incidentu.

V posledním týdnu se na železnici stalo několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati u Českého Brodu pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

Příčinou úterní tragické srážky vlaků na hlavním koridoru u Českého Brodu bylo nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí osobního vlaku podle Karla Havlíčka jel na červenou a narazil do stojící poštovní soupravy, trať je ale velmi dobře zabezpečená. Strojvůdce je jedinou obětí neštěstí, přes 30 lidí bylo zraněno, z toho čtyři vážně. Okolnostmi se zabývá Drážní inspekce, policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti. Celková škoda bude zřejmě přes 55 milionů Kč.

Včera večer již byla trať u Českého Brodu plně průjezdná.

(čtk)

Foto: MD

Na snímku ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíčk

spinner