​Na univerzitách v Německu chybí obory pro železniční dopravu

​Na univerzitách v Německu chybí obory pro železniční dopravu

7.3. - Sedm spolkových zemí nemá na vysokých školách vůbec žádné vzdělávací programy pro budoucí železniční sektor. Nová studie německého Centra pro výzkum železniční dopravy (DZSF), o níž informovala asociace Allianz pro Schiene, vyzývá k větší angažovanosti federální a státní vlády.

Podle studie jsou pouze na méně než pěti procentech německých univerzit katedry s odbornou specializací na železniční dopravu. Objevují se podle ní vážné nedostatky při obsazování akademických pozic v odvětví železniční dopravy, které se v budoucnu ještě zvýrazní.

„Semaforová koalice chce do roku 2030 zdvojnásobit dopravní výkony v osobní železniční dopravě a zvýšit podíl nákladní železnice na trhu na 25 procent. Aby toho bylo možné dosáhnout, potřebuje toto odvětví desítky tisíc dalších inženýrů. Se současným vybavením nejsou univerzity na dopravní obrat vybaveny,“ shrnul výsledky studie generální ředitel Allianz pro Schiene Dirk Flege.

Autoři studie také jednoznačně varují před selháním cílů klimatické politiky: „Zvýšení počtu studentů v železničním sektoru je již dnes naléhavě nutné s ohledem na trh práce. Pokud se v příštích letech nepodaří vyškolit výrazně více vysoce kvalifikovaných odborníků pro železniční dopravu, bude zamýšlený rozvoj železnic a zvýšení výkonů železniční dopravy jen stěží uskutečnitelný,“ uvádí se v krátké zprávě o 26 stranách.

Poptávka převyšuje desetkrát současný počet absolventů

Předseda Svazu německých železničních inženýrů (VDEI) Thomas Mainka předpovídá, že v příštích letech bude dramatický nedostatek akademických odborníků. „Poptávka po železničních inženýrech je desetkrát až patnáctkrát vyšší, než kolik jich v současnosti připravují univerzity a vysoké školy,“ uvedl Thomas Mainka, který je rovněž členem představenstva Allianz pro Schiene.

Autoři studie DZSF doporučují „majáková a ohnisková místa“ pro posílení výuky související s železnicí. Realizace této koncepce však „nebude úspěšná bez dotovaných profesorských míst, zvláštních finančních programů a finanční účasti federální vlády i států“.

Každý čtvrtý zaměstnanec má akademický titul

V současné době zaměstnává rychle rostoucí železniční průmysl přibližně 550 000 lidí, z nichž každý čtvrtý má akademický titul. Ale i v neakademických profesích „je již nyní velký nedostatek kvalifikovaných pracovníků“, jak uvádí další studie, kterou rovněž v únoru zveřejnilo DZSF. Podle ní by část poptávky mohla pokrýt „průběžná odborná příprava osob zaměstnaných v tomto odvětví a kvalifikace nových kvalifikovaných pracovníků prostřednictvím rekvalifikace“. Nicméně bez důsledných protiopatření se nedostatek kvalifikovaných pracovníků v neakademické oblasti železničního sektoru „bude nadále prohlubovat“. Pro studenty a zaměstnance je však rostoucí poptávka po kvalifikovaných pracovnících v železničním sektoru také příležitostí, uvedl Dirk Flege. „Železniční sektor bude i v nadcházejících letech představovat bezpečné zaměstnání a rozmanité kariérní příležitosti.“

(lan)

Foto: Pixabay

spinner